۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹

نادران: رویکرد سیاستگذاران باید تغییر کند

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رویکرد سیاستگذاران باید از تجارت‌محوری به تولیدمحوری تغییر پیدا کند.
کد خبر : ۲۰۹۴۳۲
صراط:نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رویکرد سیاستگذاران باید از تجارت‌محوری به تولیدمحوری تغییر پیدا کند.

الیاس نادران در نخستین همایش ملی ـ منطقه‌ای اقتصاد مقاومتی با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی ما در مقابل ضربه‌های خارجی مقاوم می‌کند.

وی به دیگر هدف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: برطرف کردن نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌های اقتصاد داخلی از طریق اقتصاد مقاومتی باید برطرف شود.

نادران تأکید کرد: رویکرد سیاستگذاران اقتصادی کشور باید از تجارت‌محوری به تولیدمحوری تغییر داده شود.

نادران با بیان اینکه در حوزه تولید نگاه‌ها به سمت تکنولوژی خارجی بوده است ابراز کرد:‌ رویکردی در مقابل این نگرش باید ایجاد شود که این رویکرد تولید‌محوری متکی به توانمندی داخلی باید باشد و اقتصاد مقاومتی هم اگر بخواهد موفق باشد باید متکی به رویکرد تولید‌محوری باشد.

وی اساسی‌ترین صنعتی که مورد توجه بیگانگان قرار گرفت را صنعت هسته‌ای، موشکی و نانوتکنولوژی عنوان کرد و افزود: ما امروز به نسل سانتریفیوژها رسیده‌ایم و ظرفیت غنی‌سازی هسته‌ای کشور را صدها برابر کرده‌ایم.

وی افزود: رسیدن به نسل هشتم سانتریفیوژ نتیجه تلاش دانشمندان جوان این کشور است که ما را در این عرصه موفق کرده است.

حسینی تاکید کرد: تا زمانی که رویکرد تولید‌محوری اصلاح نشود صنعت نفت ما به نقطه مطلوب همانند انرژی هسته‌ای نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه کشوری که این همه سرمایه دارد نباید در صنعت نفت عقب مانده باشد ابراز کرد: اگر رویکرد تولید‌محوری متکی به توانمندی‌های داخلی اصلاح می‌شد ما امروز به یک نقطع برتر می‌رسیدیم و در مذاکرات نیز دست بالاتر را داشتیم.

حسینی خاطر نشان کرد: افزایش بهره‌روی کار و سرمایه باید موجب ایجاد محیط امن و شفاف برای کسب و کار شود.

وی ادامه داد: زمانی که سهم تجارت از سهم تولید پیشی می‌گیرد به دلیل هزینه‌های بالای تولید است که به طبع آن محیط کسب و کار ناامن می‌شود و مردم به سمت تجارت می‌روند.

این مقام مسئول تاکید کرد: ناکارآمدی سیستم چه در حوزه‌ةای بانکی و چه در صنعت و سایر نهادها باید برطرف شود.

وی اضافه کرد: ما باید به فرض شکست مذاکرات راه خود را ادامه دهیم و متکی بر داشته‌های خود باشیم.

حسینی خاطر نشان کرد: مردمی کردن اقتصاد باید ناظر به توجه به  زیست محیطی آن منطقه شود و از سرمایه‌های مردمی و توانمندی آنان باید استفاده شود.

وی در پایان به فساد مالی در برخی دستگاه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: زمینه‌های فساد مالی درحوزه‌های مختلف باید از بین برود و همه دولتمردان و عامه مردم به جای اینکه به دنبال رانت باشند باید کارآفرینی ایجاد کنند.
منبع: فارس