۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰

ماهی زهرآلود غذای محبوب ژاپنی‌ها +عکس

سلطان بی‌چون و چرای سفره غذای ژاپنی‌ها بادکنک ماهی «فوگو» است که این ماهی زهرآلود اگر به شیوه صحیح طبخ نشود می‌تواند منجر به مرگ انسان شود.
کد خبر : ۲۱۰۱۷۶
صراط: سلطان بی‌چون و چرای سفره غذای ژاپنی‌ها بادکنک ماهی «فوگو» است که این ماهی زهرآلود اگر به شیوه صحیح طبخ نشود می‌تواند منجر به مرگ انسان شود.

ماهی زهرآلود غذای محبوب ژاپنی ها +عکس
محبوبیت و طعم دل انگیز ماهی «فوگو» و صید بی رویه آن باعث شده تا جمعیت این ماهی رو به انقراض رود. اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) اعلام کرد: بادکنک ماهی چینی موسوم به ماهی فوگو یکی از چهار گونه بادکنک ماهی محبوبی است که در سفره غذای ژاپنی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.
 
این ماهی نیز مانند سایر بادکنک‌ ماهی‌ها باکتریهای تولیدکننده سم را می‌بلعند تا از آنها برای مقابله با مهاجمان مقابله کنند. ماهی فوگو این سموم را در عضوی مانند کبد ذخیره می‌کند. میزان ذخیره زهر هر ماهی به اندازه‌ای است که می‌تواند بیش از 30 انسان بالغ را از پای درآورد.
 
آشپزهای خبره ژاپنی طوری آموزش دیده‌اند که بتوانند این ماهی را به شیوه صحیح و بدون خطر آماده طبخ و خوردن کنند. این آشپزها اغلب دارای تاییدیه‌های خاصی هستند. با این حال و با وجود رعایت این موارد احتیاطی، حوادث مختلفی نیز بر اثر خوردن این ماهی در ژاپن رخ می‌دهد. به عنوان مثال در سال 2011 میلادی در توکیو مشتری یک رستوران بر اثر خوردن ماهی فوگو جان باخت.
 
به نقل از شبکه سی ان بی سی، با وجود همه این خطرات این ماهی در ژاپن و بسیاری جاهای دیگر به دلیل داشتن طعم فوق العاده‌اش همچنان محبوب است و یک پرس آن قیمت گزافی دارد به طوری که یک پرس از این ماهی در رستوران‌های توکیو بالغ بر 300 دلار قیمت دارد. اما محبوبیت، بزرگترین تهدید و مشکل برای این ماهی محسوب می‌شود. بطوریکه IUCN اعلام کرده صید بی رویه ممکن است سبب نابودی کامل نسل این ماهی شود. هفته گذشته نیز بادکنک ماهی چینی با عنوان گونه «به شدت در معرض خطر» وارد «فهرست قرمز» اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) شد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: ماهی ژاپن فوگو