۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
تا 10 تیر 94 به مدت 7 ماه

"تحریم و تعلیق" تمدید شد! +مرور لیست تعهدات ایران

بر اساس تصمیم وزرای خارجه ایران و شش کشور مدعی نمایندگی دنیا، مذاکرات هسته‌ای، بار دیگر تا 10 تیر 94 بر اساس شرایط توافق ژنو تمدید شد.
کد خبر : ۲۱۰۲۲۸
صراط: در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین توافقنامه ژنو تا 10 تیر ماه 94 تمدید شد به این ترتیب که تا اسفند ماه باید چارچوب توافق جامع حاصل شده باشد.

بر اساس گزارش فارس، امروز در هفتمین روز رایزنی‌ها در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و 1+5 در وین، طرفین توافقنامه ژنو را برای 10 تیر ماه سال آینده تمدید کردند.

بی بی سی هم گزارش داد ایران در برابر ادامه محدود کردن برنامه هسته ای خود بطور متوسط ماهانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار از پول نفتش را دریافت خواهد کرد.

هیات‌های مذاکره کننده ایران و شش کشور از روز سه‌شنبه هفته گذشته 27 آبان در شهر وین گردهم آمدند تا دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای را برگزار کنند. در این هفت روز از رایزنی‌ها ساعت‌ها گفت‌وگو برای حل اختلافات موجود بر سر راه توافق جامع صورت گرفت، ولی توافق جامع حاصل نشد و بحث‌ها بر سر حصول توافق سیاسی انجام شد و در نهایت توافق شد که توافق ژنو تمدید شود.



آنچه گذشت

سوم آذر ماه سال گذشته (1392) درست در چنین روزی بود که وزرای خارجه ایران و شش کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از برگزاری سه دور نشست در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان (برنامه اقدام مشترک) Joint Plan of Action دست یافتند.

پس از آنکه وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهریور ماه سال گذشته در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک توافق کردند که به منظور حل موضوع هسته‌ای ایران مذاکره کنند و میز این مذاکرات در شهر ژنو چیده شد، رایزنی‌ها برای حل این موضوع که به گفته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بحران غیرضروری بود، با پیشنهاد ایران به گروه 1+5 مبنی بر«پایانی بر یک بحران غیرضروری، آغازی برای افق‌های جدید» آغاز و سه بار این شهر میزبان این گفت‌وگوها بود و در حالی که قرار بود در ژنو 2 توافقی در این زمینه حاصل شود، ولی به دلیل زیاده خواهی‌های فرانسه و با وجود اینکه وزرای خارجه شش کشور به ژنو آمده بودند تا کار را یکسره کنند، ولی همه به پایتخت‌ها بازگشتند و اعلام شد که دوباره به ژنو برمی‌گردند و در نهایت در ساعت سه بامداد روز یکشنبه سوم آذر ماه آن هم بعد از پنج روز مذاکره نفس گیر توافق ژنو با عنوان برنامه اقدام مشترک Joint Plan of Action حاصل شد و ظریف در نشستی خبری در پایان این توافق، آمادگی ایران را برای گفت‌وگو درباره گام پایانی توافقنامه ژنو اعلام کرد.

در مقدمه توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) آمده است: هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌کند تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه‌حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.

در این توافقنامه اعلام شد که گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید می‌باشد. در این دوره همه اعضاء، با حسن نیت، در جهت حفظ فضای سازنده در مذاکرات فعالیت خواهند کرد.

توافق شد که در ازای یکسری اقدامات از سوی ایران در زمینه هسته‌ای از جمله ذخیره نیمی از اورانیوم موجود غنی شده 20 درصد به صورت اکسید 20 درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران و رقیق کردن بقیه آن به مواد کمتر از 5 درصد، عدم غنی سازی بالاتر از 5 درصد، عدم گسترش فعالیت‌ها در نطنز، فردو و یا راکتور اراک، دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فردو و نطنز و ... 1+5 نیز اقدامات داوطلبانه‌ای را صورت دهد از جمله توقف تلاش برای کاهش خرید نفت خام ایران، بازگشت مبالغ مشخص از عواید فروش نفت ایران در خارج از کشور به ایران و تعلیق برخی تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بر صادرات پتروشیمی ایران، طلا و فلزات گرانبها و ...

در سند Non Paper که مورد توافق قرار گرفت قرار شد 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران طی هشت قسط پرداخت شود.

این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و پس از آن بود که گفت‌وگوها در بهمن ماه برای حصول توافق جامع هسته‌ای این بار در شهر وین کلید خورد.

از آن زمان تاکنون ایران و شش کشور 9 دور بر سر میز مذاکره نشستند تا بتوانند به توافقی جامع دست یابند. هفت دور در وین، یک دور در نیویورک و دور آخر هم در مسقط و دهمین دور نیز در هفته جاری در وین برگزار شد.

پس از آنکه ایران و شش کشور در وین 6 و در پایان شش ماه نخست توافق ژنو به این نتیجه رسیدند که به دلیل اختلافات موجود، حصول توافق عملی نیست، این مذاکرات را برای چهار ماه دیگر تمدید کردند که امروز سوم آذر ماه 1393 (24 نوامبر 2014) پایان این ضرب الاجل چهار ماه بود.


تعهدات ایران در توافق ژنو چه بود؟

به گزارش صراط، در نتیجه مذاکرات امروز در وین، طرفین توافقنامه ژنو را تا 10 تیر ماه سال آینده یعنی به مدت هفت ماه دیگر، تمدید کردند.

در این شرایط بار دیگر، لیست تعهدات ایران در توافقنامه مذکور را که از سی ام دی ماه سال 92 اجرایی شده است، مرور می کنیم:
  1. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی صبح روز ۳۰ دی کار بازرسی از تأسیسات غنی سازی نطنز و فردو را آغاز می کنند. اجازه دسترسی آنها به تأسیسات نطنز و فردو که قبلا چند هفته یکبار بود، روزانه می شود. آنها اجازه بازرسی ماهانه از تأسیسات اراک را هم خواهند داشت (قبلا هر سه ماه یکبار بود).
  2. تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده باید متوقف شود.
  3. فرآیند رقیق کردن نیمی از ذخیره گاز هگزافلورید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد از ۳۰ دی آغاز می شود و باید ظرف سه ماه تمام شود.
  4. فرآیند تبدیل نیم دیگر ذخیره گاز هگزافلورید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به اکسید (که قابل غنی سازی بیشتر نیست) باید ادامه یابد و ظرف شش ماه به پایان برسد.
  5. کار غنی سازی در نیمی از سانتریفوژهای فعال در تأسیسات نطنز و سه چهارم سانتریفوژهای فعال در تأسیسات فردو، شامل تمام سانتریفوژهای نسل آینده، باید متوقف شود.
  6. تولید سانتریفوژهای جدید در این شش ماه تنها برای جایگزین کردن ماشین های معیوب مجاز است.
  7. تأسیسات غنی سازی ایران در این مدت توسعه نمی یابد.
  8. فعالیت های تحقیق و توسعه ایران در این مدت از فعالیت های فعلی فراتر نمی رود.
  9. رآکتور آب سنگین اراک سوخت گذاری نمی شود و آغاز به کار نمی کند.
  10. تولید سوخت و آزمایش های بیشتر برای رآکتور اراک متوقف می شود.
  11. انتقال سوخت و آب سنگین به رآکتور اراک انجام نمی شود.
  12. تأسیساتی برای بازیافت پلوتونیوم از سوخت مصرف شده رآکتور آب سنگین در اراک احداث نمی شود (پلوتونیوم می تواند در ساخت نوعی از سلاح اتمی مورد استفاده باشد و حساسیت در مورد تأسیسات اراک از این جهت است)
  13. میزان ذخیره اورانیوم ۵ درصد غنی شده ایران در پایان شش ماه نمی بایست از میزان مشخصی بیشتر شده باشد.
  14. ایران برای نخستین بار اطلاعات مربوط به طراحی رآکتور اراک را در اختیار آژانس قرار می دهد.
  15. اطلاعات و اجازه دسترسی کنترل شده به کارگاه های مونتاژ سانتریفوژ، کارگاه های تولید گرداننده سانتریفوژ ها، انبارها و معادن اورانیوم برای اولین بار توسط ایران ارائه می شود.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۲۱۰
۱۵۵
چطوری ما ملت رو سرکار گذاشتن

هیچ کدوم وعده های اقتصادی روحانی که محقق نشد هیچ از مذاکرات هم چیزی گیر نیامد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مستند کماکان همچون سریالی زرد ادامه دارد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این حضراتی که منفی دادن ببینم!
وضع اقتصاد کشور الان در چه حالی ؟!
یا اینکه مذاکرات بعد از یک سال و چند ماه و آن همه کش و قوس نتیجه داده که حرف این بنده خدا رو رد می کنید!؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
برید یقیه اونی رو بگیرید که می گفت قطعنامه ها کاغذپاره است و مملکت را برای ملتی که شما خرفش رو میزنید و ازتحریمشون حسابی کاسبید به این روز انداخت
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
ایران چیزی بیشتری از دست نداده انچه داده اصلا بدان نیاز نداشته است
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
با انرژی هسته ای ما کلی پیشرفت پزشکی داشتیم و چند تا از کالاهای بهداشتیمون ثبت اختراع جهانی شد اصلا بدان نیاز نداشتیم؟؟؟
محمد د
|
Iran (Islamic Republic of)
شهدا ما شرمنده ایم...
سانسور ممنوع
|
Iran (Islamic Republic of)
.....................تک تک بندها رو که میخوندم قلبم به درد میومد .ما این ننگ رو قبول نداریم......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خود آقای عراقچی گفته انرژی هسته ای در 300صنعت موثر است اونوقت شما میگی فایده نداره!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۱۱۷
۱۰۴
به روحانی بگوید تا انتخابات خرداد 96 تمدید کن که هر که بیاد این کاسه و کوزه ...... شما رو جمع میکنه
ياسر
|
Germany
|
۱۶:۵۱ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۹۸
۳۴
ما أماده بوديم جشن ملى برگزاركنيم برا پيروزى بزرگ توافق ولغو تحريمها
ناشناس
|
Germany
مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه!
اگر وطن دوستی فعلا این خبرا نیست. اگر طرفدار اعتدال و تدبیری که آشیخ حسن ده ماه پیش اعلام پیروزی کرده بود.
محمد
|
Germany
حالا عزا بگیرید و بزارید کری و اوباما به ما بخندن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۱۱۷
۷۷
بهتره بگیم تمدید کلاهبرداری هسته‌ای
یایسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۷۵
۹۷
این کارها جواب نمیده.تنها باید بگیم مابا اسراییل دوستیم.اسم خلیج عربی رو هم قبول کنیم.تازه ازاین به بعد هم کشورمون لائیک بشه.شاید...
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
دقیقا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
البته منظور یاسین این بوده که یک راه نشدنی برای شدن این مذاکرات وجود داره و اون هم اینی که گفتند که البته هر عقل سلیمی می فهمه که با این وضع بهتره به این علافی خاتمه بدهیم و راه خودمون رو بریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۷۸
۶۱
... بدبینی بی اعتمادی توهین برطبل جنگ کوبیدن توسط افراطیون هردو طرف .... مسئله ای نیست که به راحتی قابل حل باشد
باید با سعه صدر و تدبیر نسبت به حل آن تلاش کرد
باید به تیم مذاکره کننده و جناب ظریف خسته نباشید بگوییم چون ایشان تمام تلاششان را کرده اند تا از حق ملت در شرایط موجود دفاع کنند
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
از اولش هم معلوم بود تلاش های جناب طریف بیهوده است
امکان هم نداره که این مذاکرات به نتیجه برسه
همه چی معلومه دوست عزیز
آقای روحانی .........
والا خودشون هم میدونستن که مذاکره بی نتیجه است.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
... ما همه چیو از دست دادیم حالا بگیم خسته نباشید؟!!!!!!!!!!!!!!
yasin
|
Iran (Islamic Republic of)
به نظر شما طرف مقابل سعه صدر حالیشه. نه برید شما همون بهتر که به دنبال فرار باشید نه ایستادن جلوی زور گو.ما به خدا توکل کردیم نه نگاه غرب نه برداشتن تحریم ها.فقط خدا.
majid
|
Iran (Islamic Republic of)
شما با این عبارت تدبیر تدبیر یک ساله ملت رو گزاشتید سرکار . هرچی تو هسته ای بود هم که به باد فنا دادید هیچی هم گیرتون نیومد بس کنید ................... با این حال و روز معلومه چی گیر ملت ایران میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۱۰۴
۹۱
این غنی سازی 20 و فلان برای مردم نان نمیشه بهتره همش جمع بشه . چون برای مردم تاثیری نداره . 1000 تا چیز وارد می کنیم اینم روش . طوری حرف میزنید انگار در تمامی کارها خودکفا شدیم باید اینم داشته یاشیم . گندم و .. را حل کنید بقیه پیش کش
حسين
|
Iran (Islamic Republic of)
خوب براي اربابت آمريكا سنگ تموم گذاشتي وطن فروش
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
حتما 50 سال دیگه شما میخوای پاسخگوی نیاز کشور به انرژی باشی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سیاست و فرهنگ امثال شما چیزی بالاتر از نان و آب نیست انسان اگر تمام هم و غمش شکمش باشد حیوان دو پاست لطفا در زمینه منافع انرژی هسته ای کمی مطالعه کنید البته اگر جز شکم به اعضای دیگر بدنتان مثل مغز هم بها می دهید
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
مگه همه چی باید نون بشه نوش جان کنی؟
شما ها فقط نوک دماغتون رو دیدید.
نسل های بعد از ما هم برن به درک، ها!!!
غنی سازی که خودمون انجام دادیم بریزیم دور وارد کنیم!!!!!!!!؟؟؟؟؟.
خیلی بی انصافی.
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
واقعا حماقت از سر و روی بعضیا میباره.
آخه خنگول تو هنوز نفهمیدی این تحریما به خاطر موضوع هسته ای نیست و اینا بهانه است.
majid
|
Iran (Islamic Republic of)
وقتی یه مریضی گرفتی که به رادیو دارو احتیاج داشت بعد هم اربابت که تحریم کرده گیرت نیاد تا ببینی به هسته نیاز هست یا نه
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
وجداناً هنوز نفهمیدی بحث هسته ای و نون و این چیزا نیست یا واقعا خودتو زدی به اون راه ... ؟؟؟؟!!!
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا اینا رو بیخیال بشید
از زندگی فقط یه لقمه نون میخوان البته این هم بهونشونه تا جایی کم میارن بحث نونو میکشن وسط وگرنه اینا از سر سیری به این عقاید رسیدن
والله با این نوناشووووون
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Germany
|
۱۷:۴۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۹۷
۳۴
.
" به مدت 10 ماه ، ماهانه 700 میلیون دلار بلوکه شده نفت دولت محمود احمدی نژاد "

یعنی هــــــــــلو برو تو گلـــــــــوی دولت مخالف !!!
______________________________
هیچ قضاوتی نمیکنم درباره مذاکرات !

اما:

شرف داشته باشید ای خودعمارپندارها ! بعدا تقصیرات را گردن حسن نندازید !!

مثل سال 84 که همه تقصیرات رو گردن محمد انداختید !!! و کی بود کی بود من نبودم.

نگن من منظورم یه چیز دیگه بود !!! و کارخودشون رو کردند !!
حسين
|
Germany
باز اين زنده به عشق مشايي نظر داد
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Germany
.
تا جون دلواپس های خودعمارپندار دربیاد !!!!
ناشناس
|
Germany
آخه اگه فهم بالای آق محمود نبود که اصلا کار به اینجا نمیکشید امین جان
محسن
|
Germany
کلا" هر روز از یه دنده بلند میشی عشق احمدی نژاده که از روحانی و موسوی حمایت میکنه خخخخخخخخخخخخخخخ
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Germany
.
مشایی با حرفاش،آتیش انداخت تو دامان شما... جلز و ولزتون دراومده دلواپس های گوگولی!

.................

نسل جدید پابند خط قرمزهای من درآوردی و خط کشی های واهی نیست....دوران تون بسر اومده.

صحبت های مشایی در تضاد با حرف های ........... علمای شما بسیار گیرا و جذاب و زنده است که هیچ گونه تحجر و جمود فکری در ان دیده نمیشود.

" جلز و ولز کنید که جون کندن های اخرتونه ان شاءالله "
سرباز ولایت
|
Germany
امین جان تو ... نمیشه نه.این احمدی نژاد بود که می گفت تحریم ها کاغذ پاره است چه ربطی به اینایی که تو میگی داره.
جهان
|
Germany
امین از شما بعید بود این تحلیل !!!
" به مدت 10 ماه ، ماهانه 700 میلیون دلار بلوکه شده نفت دولت محمود احمدی نژاد "
ماهی 700 میلیون دلار سهم .......... دولت عًدالت هم نبود تا برسه اداره یک مملکت.
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Germany
.
سرباز .:

حالا اگه یکی از هوادارهای روحانی بیاد این حرفو بزنه و بگه محمو گفته تحریم ها کاغذپاره اس،من هیچی نمیگم !!!

اما تو یکی فعلا دهنتو ببند که جلیلی جونتون هرچی بود مالید بهم !!!!! و خودش دایر کننده کلاس فلسفه بوده !!!

ربط این حرفام رو یه بار دیگه از روش بخون بفهم ...!
ناشناس
|
Germany
کل مبلغ دریافتی 10 ماه میشود 7 میلیارد دلار در مقابل اینهمه عقب نشینی و تعلیق خیلی ناچیز است !
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Germany
.
منم میدونم ناچیزه ، اما دسته گل خودتون و حماقت جماعت بابصیرت بود !!!!!!!!

دم روحانی گرم، .......
سالار ولایتی
|
United States of America
|
۱۷:۴۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۸۶
۷۱
صراط نیوز و رجا نیوز و چمران نیوز و روزنامه کیهان و جوان با منافق ها و صهیونیست ها و سعودی ها همصدا شدند تا علیه منافع ملی ایرانیها جو سازی کنند. مرگ بر دشمنان داخلی ملت.
میدونم میترسی و منتشرش نمیکنی صراط منافق صفت.
ناشناس
|
United States of America
بیشین بینیم باآ
باران
|
United States of America
آهان الان آمریکا هم داره خودکشی میکنه تحریمها برداشته بشه! اصلا برام خیلی جالبه که شما بین صهیونیست وآمریکا تمایز قائل هستید! نه عزیزم ما بخیل نیستیم و اگه به نفع کشور عزیزمون ایران بود ما هم باشما بودیم چون اصلاح طلب بودن زیاد کار سختی نیست
ناشناس
|
United States of America
برو بمیـ.....
سرباز ولایت
|
United States of America
بسه بسه بابا سالار جون دیگه هر چی چرت و پرت گفتی بسه.
شماها اینقد بی غیرتین که آمریکاییها بیان جلوی چشتون ........ بازم میگید حق با آمریکاست.حرفات درباره کیهان و رجانیوز و بقیه هم جوک سال بود.لااقل اگه چرت و پرتم میخای بگی یه چیز بگو که بگنجه.
جواد
|
United States of America
اتفاقا اسراییل از این تفاهم نامه خوشحال شده است.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۷۷
۴۹
عجب تیر هوشه این شریعتمداری که گفت آمریکایی ها و اسرائیلی ها نمیگذارندتا قیامت به توافق برسیم , بزرگترین پیروزی برای غرب تمدید است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
در هر صورت ایران چیزی ازدست نداد.
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
چیزی هم بدست نیاورد.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
یکی بیاد این بندها رو به اینا حالی کنه.یعنی چی که چیزی از دست ندادیم؟؟؟بالا رو خوندید؟
majid
|
Iran (Islamic Republic of)
چرا فکر میکنید ایران چیزی از دست نداده البته که خیلی چیزها از دست داده که گذر زمان بهمون میفهمونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
منظورش اینه که چیز جدیدی از دست نداد چون هرچه بود تو توافق ژنو از دست داده بود!

اما این حرف هم اشتباهه چون تعلیق هسته ای هر یک روزش هزاران دلار ضرره و دقیقا امریکا برای همین از تعلیق ابراز خوشحالی کرده هم اوباما و هم کری اینو گفتند
سالار ولایتی
|
United States of America
|
۱۷:۵۸ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۳۳
۴۷
صراط نیوز و رجا نیوز و چمران نیوز و روزنامه کیهان و جوان با منافق ها و صهیونیست ها و سعودی ها همصدا شدند تا علیه منافع ملی ایرانیها جو سازی کنند. مرگ بر دشمنان داخلی ملت.
میدونم میترسی و منتشرش نمیکنی صراط منافق صفت.
سرباز ولایت
|
United States of America
دقیقا کدوم منافع؟ دیگه آقایون مذاکره کننده منافعی واسمون نذاشتن.
سالارجون شماها فقط آفریده شدید چرت و پرت بگید.
چراغعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۵۹
۴۰
روحانی با زرنگی صنعت هسته ای را برد همانجایی که در دولت سیاه اصلاحات بود
دهه شصتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۴۲
۳۱
ما دوره انقلاب نبودیم ولی از صحبتهای امام(ره) متوجه شدیم امریکا و انگلیس نه تنها هیچ وقت دوست ما نبودند بلکه تا ابد دشمنمان باقی خواهند ماند پس چطور انتظار دارید که از دشمن بتوانید برای خود منفعت بگیرید با چرا با حیثیت این ملت که پیشینه اش هر کشوری رو بلرزه در میاره بازی می کنین بابا دست بردارید کار خودتون رو با اقتدار ایرانی انجام بدین والا تز تو این مذاکرات هیچی در نمیاد بهتره تا حالا رو پای خودمون وایستادیم منبعد هم ان شاالا تا ظهور امام زمان که نزدیک هست رو پای ایرونیه خودمون وایستیم.
یادتون نره دشمن دشمنه با زور نتونه ضربه بزنه از یه راهه دیگه وارد میشه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۵۰
۳۰
شما میخواستی تو این چهل سال بعد از انقلاب هواپیما و هلی کوپترو ماشین و هزار تا چیز دیگه که غربی ها به ما نمیدن درست کنی تا امروز روحانی به غرب التماس نکنه.اگه پول نفت تو این مملکت نیاد و افرادی مثل ........... چند ماه حق و حقوقشون و نگیرن نماز هم نمیخونند چه برسه به دلواپسی و اینجور حرفا.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
احسنت
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
خطاب به ناشناس ۱۸:۳۶ و محسن ۱۹:۲۴


اگر در این چهل سال پس از انقلاب ، هواپیما و هلی کوپتر و خودرو و دیگر صنایع رشد نکرد و ایران مجبور است که نفت خام بفروشد، این ها محصول سیاست گذاری های غلط چهل سال اخیر است.


آیت الله هاشمی و جناب روحانی از اصلی ترین سیاست گذاران و مدیران ارشد این کشور بوده و هستند.

کاملا مشخص است که چه کسانی باعث عدم رشد بخش صنعت در ایران شدند.
شبیه راز
|
Iran (Islamic Republic of)
آخه تو این چهل سال امثال تو و ... جونت کارها را دست گرفتن و از اول رفتن سراغ دلالی محصولات اروپایی و آمریکایی و حتی مدارک تحصیلی از انگلیس. اگه حرفت درست باشه که تا حدی هست مقصر کسی است که در این چهار دهه نذاشته بچه های انقلاب از لحاظ صنایع کشاورزی هم علاوه بر بخش های نظامی و امنیتی پیشرفت کنن.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
شبیه راز جون 8 سال مدیریت شما اخویهای چفیه به گردن و باصفا رو هم دیدیم که اوج شکوفایی اقتصاد و صنعت بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
حالا که ..... همه چیز را به غرب واکذار کرده و داره به قول تو به آمریکا هم التماس میکنه آیا کدخدا به او شلغم فرنگی هم میده ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تو این چهل تفکر آبگوشت بزباش آقایون حاکم بوده و به جوانان ایران هیچ اعتمادی نمیکردند و دائم به دنبال واردات بودند مثل الان و تو هشت سال قبل هم کمی اعتماد شد اینقدر اینها چوب لای چرخ گذاشتند که خیلی به ثمر ننشست (البته اشتباهات خود آنها هم اثر داشت)
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۱۴
۲۴
الشعب یرید اسقاط ال.........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
عجیبه نژادپرستایی مثل تو چطور از شعارهای عربی استفاده میکنن؟
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۲۴
۳۳
امیدوارم مردم دیگه این وضعیتو تحمل نکنن و ...............
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۱۲
۲۳
یالا ارحل یا حسن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما عربی؟؟؟
بلدی فارسی صحبت کنی؟
اینجا ایرانه نه عربستان
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
من 2 کلمه عربی حرف زدم شدم عرب ؟؟؟
عرب تویی با اربابات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
عرب تویی که عربی نظر میدی
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۲۰
۱۹
من تازه برنامه ریزی کرده بودم که فردا بنویسم خداحافظ ......-خداحافظ وضعیت شعب ابی طالب که .............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
عقلت در همین حده که تشخیص نمیدی تو وضعیت شعب ابی طالب نیستیم بلکه تو وضعیت بدر و احدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۳۸
۳۲
ننگین تر از ترکمن چای.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۲۹
۲۶
آقای ظریف فکرکنم پایان هرمذاکره ای میگه کری جون ... داداش یه چند دلاربدید ......... کری هم میگه حالا که ....... چند دلار . میدم ...
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
اشتون جون رو یادت رفت بگی
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۲۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۳۱
۳۱
ظريف و تيم ايرانى مذاكره كننده محبوب تر از آن هستند كه شما با يك نوشته پوچ و عكسى از خستگى ايشان تغييرى در نظر بسيارى از مردم داشته باشند
خيلى جالبه كه سخن شما با اسرائيلى ها،عربستان،منافقين و دشمنان اين كشور يكى است
ناشناس
|
United States of America
اسراییل مخالف است با مذاکرات چون به 5درصد غنی سازی هم راضی نیست و ما مخالفیم چون به کمتر از20 درصد راضی نمیشویم یعنی به عقل شما چون هردو 5درصد را قبول نداریم یکی هستیم؟؟؟؟؟؟
سرباز ولایت
|
United States of America
میشه دقیقا بگی کجاش یکیه؟
ناشناس
|
United States of America
اسرائیلی ها و آمریکایی هارا شاد کردند این ظ.. ور..
حسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۳۴
۳۳
به آقای روحانی تسلیت می گویم . رهبر معظم انقلاب فرموده بودند که مذاکرات بیهوده است و امیدی برای توافق نیست و بد بین هستیم . آقای روحانی و تیمش بهتر است بیش از این خودشو برای توافق با عمو سام نکشد و به فکر استعداد های درونی نظام باشد . این دومین شکست دولت به اصطلاح تدبیر و امید بود . شکست اول در انصراف از یارانه ها و سبد کالا رخ داد و این هم دومین شکست بود . ..درس عبرت خواهد گرفت ؟
جواد خلخال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۱۹
۱۸
اگه آقای ظریف نبودند چه بلایی سر این کشور و ملت می اومد؟؟؟
آقای ظریف لطف کن تحریم هائی را که اتاق بازرگانی و تولید کنندگان بر علیه این ملت به اجرا گذاشتند با مذاکره لغوش کن....کجای دنیا بخاطر حمایت از تولیدات داخل اینجوری عوارض می گیرند و مرز هایشان را به روی واردات بسته اند؟!!؟
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
مگه تا الان نبودن مردیم؟
بابا آمریکا تُف هم کف دستتون نمی ندازه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اگر امیدت به مذاکره هست تا ابد الافی بیهوده!

اما ما امیدمان به کسی است که یقین داریم اگر یاریش کنیم یاریمان میکند و گامهایمان را استوار میدارد
إن تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۳۸
۲۲
من یکساله بیکارم شدم .با پراید مسافر کشی می کنم.چرا توافق نمی کنید مردم گرفتارن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خیلی ساده لوح تشریف داری توافق را مگر در خواب ببینی تازه توافق هم بشه شلغم هم گیرت نمیاد به همان مسافر کشی برس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
توافق هم بکنن چیزی به مامردم معمولی نمیرسه. سودی هم باشه مال خواصه
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۴۰
۳۰
6 ماه اول توافق کل ذخایر 20٪ رو از ما گرفتند
توافق تمدید شد و تمام ذخایر 2٪ اورانیوم رو هم ازما گرفتند
باز هم توافق تمدید شد و لابد بخشی دیگه از ذخایر اورانیوم رو هم میگیرند .

می خوان کاری کنند که موقع توافق اصلی ایران هیچ برگ برنده ای نداشته باشه ... این درحالی که هنوز میلیارد ها دلار از دارایی مملکت دست آمریکا دزد باقی مونده !!!
لعنت خدا بر آمریکا
انشالله خدا اونایی که درداخل در خواب به سر میبرند رو بیدار کند .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
شهریاری هم که نیستش بکل 20درصد به فنا رفت.اسرائیل کشور نیست جز5+1 هم نیست ولی 90 درصد غنی میکنه و بمب اتم میسازه کسی هست چیزی بگه؟؟؟
محمد حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
اقای محترم حرف الکی نزن ایران تا 5 درصد داره غنی سازی میکنه کجا ذخیره 2 درصد را گرفتند؟ با همین حرفهای بی اعتبار با اعصاب و روان ملت بازی میکنید این دروغایی که اینقدر راحت میگید اون دنیا جواب داره.
ضمن این که بنده با همین گوش های خودم از طریق تلویزیون شنیدم که چندین بار سعید جلیلی گفت از اول هم بنا بر این نبود که ایران غنی سازی 20 درصدی داشته باشه ما میخواستیم وارد کنیم اونها حاضر نبودن به ما بفروشند ما هم تولید کردیم.یعنی این 20 درصدی که تعلیق کردیم فاجعه نیس بلکه تولید 20 درصد فقط باعث فشار بر گروه مقابل بود که بتونیم ازش استفاده ابزاری کنیم.برنامه هسته ای ایران به قدرت خودش باقی هست.چرا نمیذارید مردم از موفقیت و پیشرفت کشورشون خوشحال باشن؟
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
اونایی که منفی دادن یه مشت خائن بالفطره هستن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
داراییهای بلوکه شده ایران هر روز در حال افزایشه
آخه تو توافق فروش جدید ما هم آزاد نشده
صوفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۱۱
۱۰
فارغ از اینکه آقای ظریف یک وطن پرست و حامی منافع ملت ایران هست یا نیست ، اما یک انسان است و عکسی که صراط از ایشان منتشر کرده در شان یک سایت خبری که خود را حافظ ارزشهای اسلامی میداند نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۱۲
۸
میشه بگین این دوستان داشتند چه ... می کردند
مگه بیشتر از این هم می شد امتیاز داد؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳
۷
۲۱
دانش هسته ای منحصر به آمریکا است و حق داره به هر کشوری خواست بدهد یا ندهد.................. حق داره ...
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
نه بابا دیگه چی ؟؟؟؟
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۷
۱
امیدوارم اون ...که این تحریمها رو به ارث گذاشت یه دقیقه خوش تو زندگیش نداشته باشه
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۳
۵
................. از داروی کودکان و بیماران سرطانی و آب و هوای سالم شهروندان و آینده و شغل جوانان میزنه و خرج پرونده هسته ای میکنه؟ من نمیدونم وقتی ما نمیتونیم نیروگاه بسازیم .... سانتریفیوژ رو میخایم واسه چی ؟؟؟ فقط 2 کشور (کره شمال و لیبی) این مسیرو رفتن و ملت خودشون رو به فلاکت انداختن و میدونیم نیت هر دوشون چی بود
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۴
۵
تیتر فردای کیهان :
ما که گفته بودیم آزموده را آزمودن خطاست خخخخخخخخخخخخخ
رابطه گرگ و میش نمیخواهیم خخخخخخخ
ژنوچای را لغو کنید خخخخخخخخخخخخخ
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۵
۶
فردا با این که هنوز در ماه صفر هستیم عید شریعتمداری و رسایی و زاکانی و دن کرلئونه و بقیه دلواپسان و زیبارویان قسمت یادداشت شماست
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۱
۱۱
این دولت تاوان کسانی را می دهد که قطعنامه را کاغذ پاره می خواندند....
دختر هروی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۵
۱۱
چرا ان روز که اموال این ملت بواسطه تندروی پوچ یه عده بلوکه میشد صدای شما در نمی اومد ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۹
۵
بابا از دیشب تا الان خفه شدم یکی یک جوبه درستو حسابی بده آقا کجایی!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۵
۱۴
مگر نه اینکه رهبری در جریان مذاکرات هستند شما به دنبال چی هستید این قدر سیاه نمایی می کنید. کشور داشت از هم می پاشید شما دیگه چه رسانه ای هستید متاسفم برایتان؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۰
۹
اصلا ما خبر داریم در توافقات چه صحبتی شده که جشن بگیریم چرا ما برای دولت نامحرمیم ولی در مذاکرات اروپاییان مستقیم با اسراییل خبرها را منتقل میکنند فقط ملت نامحرمند ولی مردم حق دارند که بدانند چون یه تصمیم ملی است پس کشور حدود دو سال دیگر معطل خواهد ماند وهر روز ارزش و اعتبارمان زیر سوال میرود این تلخترین است برای ملت
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۲۱
۸
تحريم برای شما ثروتمندان تاثير نداشته برای ما بدبخت بيچاره ها کمر شکن بوده يادش بخير آن زمانی که استرس داشتی بخوابی و روز بعد ببينی که قيمت همه چيز بالارفته و حتی خريد ماست را به ماه بعد موکول کنی؟
بانو
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا سروش همیشه گفتن سیر از گرسنه خبر نداره سواره از پیاده
حالا حکایت ما و صراطیونه
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۳
۱۵
من از کار معمر قذافی خوشم اومد اون بنده خدا بدون اینکه ملتش رو فریب بده؛ گفت بیایید تمامی بند و بساط هسته ایی و آزمایشگاه های مرتبط و . . . بردارین ببرین؛ روحانی هم این کار رو انجام بده سنگین تره حداقل جنبه عوامفر... نداره
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
آخرش هم تو تاسیات فاضلاب طفلکی رو کشتن
majid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۸
۹
اینها میخان با این تمدیدها توان نظامی رو هم وارد مزاکره کنن بعد موشکهامونو بگیرن بعد داعش میاد سر تک تک شمایی که فکر میکنید تو شعب ابیطالب زندگی میکنید و امنیت ندارید رو میبره اون موقع میفهمید شعب چیه و امنیت چنده
بانو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۸
۸
چرا شما و اسرائیل و عربستان در مسیر مزاکرات همزمان با هم خوشحال و ناراحت میشید؟
منافع یکسانی دارید؟
سیدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۹
۹
تمدید استقامت , اعتماد و امید ...
بي طرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۵
۸
به دو ، سه یا چهار سال قبل برمی گردیم. در آن زمان ، صحبت بر سر چه بود؟ آیا جز این بود که گزینه ای به نام حمله نظامی به ایران همواره مطرح بود و تنها نحوه حمله و این که محدود خواهد بود یا نه و نیز واکنش ایران چه خواهد بود محل اختلاف بود؟ اینک اما دیپلماسی توانسته اند جنگ احتمالی را به عقب براند و سخن درباره چگونگی و زمان بندی لغو تحریم هاست نه در این باره که اگر بزنی ، می زنم. این فضا بهتر است یا فضایی که سایه جنگ بر سر کشور باشد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
کدام جنگ ! اینها فکر میکردند با بچه طرف هستند فقط تهدید میکردند عمرا" جراُت حمله نداشتند و نخواهند داشت .
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۲۰
۱۰
مرگ بر انرژی هسته ای که دارو ندارمون رو گرفته
مهدی ص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۵
۱۳
فاتحه اعتدال هم مثل سازندگی و اصلاحات خونده شد!!!!!!!!
امان از وقتی که وعده های انتخاباتی فراموش میشه!!!!!!!
امان از وقتی که رهبر فرزانه انقلاب به چیزی بدبین میشه ودولتمردان خوشبین!!!!!!!
امان از وقتی بهای خون شهدای هسته ای رو به ثمنی قلیل معامله کنیم!!!!!!!
امان
.
.
" والعاقبه للمتقین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۵
۵
تا این ها ........ تحریم ها رو ور نمیدارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۰
۶
بگوتحريم وتحقير!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۵
۱۳
رو که نیست سنگ پای قزوینه
تمام سانریفیوژهای فرودو و نطنز از چرخش باز ایستاده
کل ذخایر اورانیوم 20% غیر کاربردی شد
بخش عمده ذخایر 5% بابد به روسیه فرستاده بشه
اب سنگین اراک تعطیل
آز 16 آبشار فرودو فقط چهارتا قدیمی باید کار کنه بقیه تعطیل
حق هیچ تحقیق و توسعه را نخواهیم داشت
از هر سوراخ سمه ای که بخواهند بصورت روزانه باید دیدار کنند که قبلا سه ماه یکبار بود و
هزارتا خواسته دیگه که به گفته خود کری و اشمیت کاملا ایران اجرایی کرده

ولی هیچ تحریمی لغو نشده

هیچ بانکی با ایران مجاز نیست گشایش اعتبار و تبادل مالی داشته باشه

هیچ قطعه یدکی هواپیما جز چند دفترچه از بوئینگ ارسال نشده !!


آخه ......................... تا کی ؟؟؟

ما عمش به جلیلی غر میزدیم بابا اون بدبخت که حداقل دست آوردها رو حفظ می کرد و بیاینه می خوند
ما بیانیه نخونده حقوق هسته ای راهم هپلو هپو کردیم رفت

ظرف هفت ماه آتی نیروگاه بوشهر تعطیل میشه
نطنز را شخم میزنیم گندم می گاریم
توی فرودو یه پارک جنگلی احداث می کنین و چند عدد قلیون و آبگوشت بز باش و قرمه سبزی سرو می کنیم !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۴
۱۷
مرگ بر دشمنان پیشرفت کشور که با زحمات شهدای هسته ای که تکه تکه شدند بدست امد مرگ بر سستی بی غیرتی ووابستگی مرگ بر هرچه کوته بین است
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
۱۲
۶
بزک نمیر بهار میاد....