۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹

شرط مخالفان سوریه برای پذیرش آتش‌بس

گروه موسوم به ائتلاف مخالفان دولت سوریه برای پذیرش طرح فرستاده سازمان ملل در این کشور شروطی را مطرح کرد.
کد خبر : ۲۱۰۳۹۰
صراط: گروه موسوم به ائتلاف مخالفان دولت سوریه برای پذیرش طرح فرستاده سازمان ملل در این کشور شروطی را مطرح کرد.

«استفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل در امور سوریه چندی پیش طرحی به نام ایجاد مناطق «تعلیق درگیری» را مطرح کرد.
 
این مقام سازمان ملل، طرح خود را با «بشار اسد» و «ولید معلم» رئیس جمهور و وزیر خارجه سوریه مطرح کرد و مقامات سوری نیز تأکید کردند که این طرح را با جدیت بررسی خواهند کرد.
 
سرکرده‌ها و عناصر گروه‌های مخالف دولت سوریه چندی پیش پس از برگزاری نشستی در «ریف جنوبی ادلب» و «ریف شمالی حماه»، طرح تعلیق درگیری را نپذیرفتند و مدعی شدند که این طرح به سود دولت خواهد بود؛ چرا که ارتش خواهد توانست نیروهای خود را در محل‌هایی متمرکز کند که شاخه‌های مخالفان در آن پیشروی داشته اند.
 
«شیخ موس أحرار» یکی از سرکرده‌های گروهک تروریستی «احرار الشام» طرح دی میستورا را طرح خبیثی از سوی نظام بین‌الملل دانسته بود که به دولت سوریه این امکان را می‌دهد که نیروهای خود را به «درعا» منتقل کند.
 
در همین راستا، گروه موسوم به ائتلاف مخالفان دولت سوریه برای پذیرش طرح دی میستورا به زعم خویش سه منطقه حائل را تعیین کردند تا این طرح کامل شود.
 
روزنامه «رأی الیوم» امروز سه‌شنبه اعلام کرد که ائتلاف مخالفان سه منطقه حائل را در سوریه تعیین کرده اند که به گفته آنها «نقشه راه» دی میستورا خواهد بود.
 
ائتلاف مخالفان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شدند پیشنهادهایی که فرستاده سازمان ملل مطرح کرد، بخشی از اقدامات مقدماتی را شامل می‌شود که می‌تواند زمینه را برای از سرگیری روند سیاسی آماده کند که به تشکیل دولت انتقالی در سوریه منتهی شود.
 
مخالفان همچنین مدعی شده اند که «نقشه راه» این اقدامات باید شامل ایجاد مناطق امن در شمال خط عرضی 35 (منطقه شمالی در مرز ترکیه)، جنوب خط عرضی 33 (منطقه جنوبی مرزی با اردن) و در منطقه «القلمو» (واقع در شمال دمشق و مرز لبنان) باشد؛ البته به شرط اینکه نیروی دولت در آن حضور نداشته باشند و در آن نفوذ نکنند.
 
این در حالی است که ائتلاف مخالفان مدتهاست که مدعی ایجاد مناطق حائل در سوریه است تا تروریست‌های مخالف در آن گرد هم جمع شوند ولی این نخستین بار است که سه منطقه را تعیین می‌کند.
 
مخالفان در ادامه مدعی شدند که نقشه راه باید شامل ممنوعیت بمباران هوایی، پشتیبانی از غیر نظامیان، فرستادن کمک‌های پزشکی و بشردوستانه لازم برای همه مناطق محاصره شده و آزادی افراد بازداشت شده باشد.
 
در این بیانیه درباره پیشنهاد دی میستورا مبنی بر توقف جنگ به خصوص در شهر حلب واقع در شمال این کشور برای دادن مجوز امدادرسانی‌های لازم و زمینه سازی برای آغاز مذاکرات سیاسی، آمده است: آرامش موقت پیشنهادی در برخی مناطق باید براساس مفاد طرح ژنو و قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه شماره 2165 باشد.
 
طرح ژنو که در ژوئن 2012 تصویب شد بر ایجاد یک حکومت انتقالی با اختیارات کامل در سوریه با حضور اعضایی از دولت فعلی و مخالفان تاکید دارد.
منبع: فارس