۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
مهدی محمدی:

فابیوس نماینده نتانیاهو در مذاکرات است

یک کارشناس ارشد مسائل هسته ای خوستار ابهام زدایی از جزئیات مذاکرات و توافقات در نشست وین شد.
کد خبر : ۲۱۰۴۸۷
صراط:  مهدی محمدی در پاسخ به این سوال که چه جمع بندی درباره مذاکرات وین دارد گفت: «هنوز برای جمع بندی زود است. به طور کلی نظر من این است که دو طرف از حیث مذاکراتی به توافق نزدیک ولی از لحاظ سیاسی از توافق دور شده اند. اما برای اینکه بتوانیم یک قضاوت درست درباره مذاکرات بکنیم، باید برخی جزئیات روشن شود».

وی در توضیح این موضوع به دو مسئله مهم اشاره کرد و گفت: «دو موضوع مهم درباره مذاکرات وین وجود دارد که به شدت مبهم باقی مانده وباید شفاف سازی شود».

وی در توضیح موضوع اول گفت: «مسئله اول این است که همه شواهد حکایت از آن دارد که ایران در روز آخر مذاکرات یک پیشنهاد جدید در وین مطرح کرده است. این همان پیشنهادی است که پس از مطرح شدن آن تقریبا همه طرف ها از جمله امریکا و فرانسه اعلام کردند یک پیشرفت بزرگ در مذاکرات رخ داده است. سوال این است که آن پیشنهاد چیست و چه نسبتی با خطوط قرمز ترسیم شده برای تیم مذاکره کننده دارد»؟

محمدی ادامه داد: «چیزی که نگران کننده است این است که حتی کسی مانند لوران فابیوس هم که عملا نماینده نتانیاهو در مذاکرات است از این پیشنهاد جدید استقبال کرده است. این چه پیشنهادی است که فابیوس را هم به توافق امیدوار کرده است»؟

وی در پاسخ به این پرسش که ابهام دوم مذاکرات از نظر وی چیست، گفت: «ابهام دوم به ماهیت توافق موقتی برمی گردد که میان ایران و 1+5 انجام شده و طبق آن قرار شده ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شود. هنوز هیچ کس دقیقا نگفته است که در ازای این امر چه امتیاز متقابلی داده شده است».

محمدی با اشاره به اینکه متاسفانه این روال از سوی تیم مذاکره کننده مسبوق به سابقه است اظهارداشت: «قبلا هم متاسفانه اینطور بوده که جزئیات آنچه عملا اجرا می شود را یا باید از امریکایی ها بشنویم یا در گزارش های آژانس بخوانیم. این در حالی است که تیم مذاکره کننده اگر این رویه را تصحیح نکند به پشتوانه مردمی خود آسیب جدی خواهد زد. محرمانه نگه داشتن این قبیل موضوعات، هیچ معنایی جز پنهان کاری غیر ضروری و در نتیجه افزایش بدگمانی ها ندارد».

منبع: فارس