۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲

لاریجانی:اقتصاددولتی‌مشکل کشوراست

رئیس مجلس با تاکید بر لزوم سمت‌گیری تسهیلات بانکی به سمت تولید، گفت: بدون راه افتادن تولید ملی نمی‌توان مقاومت ملی را شکل داد و اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی شود باید رونق تولید راه بیفتد.
کد خبر : ۲۱۰۶۷۷
صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب در جلسه شورای اداری استان یزد که با حضور استاندار، نمایندگان استان و مسئولان اداری و اجرایی استان یزد برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: شاید در دوره‌های پس از انقلاب کمتر وضعیتی مشابه امروز داشتیم که از یک جهت توانمندی‌های بسیار خوبی برای نظام و ملت ایران است و از طرفی هم چالش‌هایی پیش روی ما وجود دارد که باید واقع‌بینانه و درست برخورد شود.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که یکی از نقاط قوت ایران وجود نیروی انسانی ارزشمند است؛ افراد تحصیلکرده‌ای داریم و این افراد ظرفیت مهمی برای کشور محسوب می‌شوند. همچنین در ایران ذخایر معدنی خوبی داریم که یک توانمندی بسیار ارزشمند برای کشور محسوب می‌شود. 

رئیس مجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک جایگاه رفیع برای ایران ترسیم کرد، گفت: پس از انقلاب، ایران پیشرفت‌هایی را در صنعت داشت که اقتداری را برای کشور ایجاد کرد. البته یک آشفتگی‌هایی از نظر اقتصادی داریم و شاهد عدم توازن در رشد اقتصادی هستیم. البته برخی از این مشکلات از گذشته دورتر وجود داشته، البته گاهی نفت در توسعه صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد که کار عقلایی است، اما گاهی درآمد نفت در بودجه جاری استفاده می‌شود که این بلای کنونی کشور است. 

لاریجانی افزود: در حال حاضر بیش از 80 درصد درآمدهای نفتی در بودجه جاری کشور استفاده می‌شود و میزان زیادی برای رشد عمرانی نمی‌ماند. همچنین یکی دیگر از آسیب‌های کشور نیز دولتی بودن اقتصاد است. به طوری که در صنعت و معدن زمینه دولتی شدن زیاد است و در حال حاضر اکثر بخش‌ها دولتی است و به دلیل اجرای نادرست قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 آفت تمرکز این امور در دست دولت است که هم آسیب محسوب می‌شود و هم بهره‌وری کشور را پایین می‌آورد. 

وی با بیان اینکه دولت فعلی راه‌های درستی را برای حل این مشکلات دنبال کرده‌ است، گفت: در این دولت در حوزه اقتصاد مسیر درستی طی می‌شود و دولت تلاش می‌کند مشکلاتی که در این بخش‌های مهم داریم کنترل شود. 

رئیس مجلس با اشاره به بهبود وضعیت سلامت در کشور گفت: تا یک سال و نیم گذشته وضع بهداشت در کشور متلاطم بود و با توجه به سلامت و وضع بهداشت در بودجه سنواتی و اختصاص یک درصد از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، وضع اقتصاد بهبود یافت و امسال آرامش بیشتری را از نظر بهداشت حس می‌کنیم. 

لاریجانی در ادامه سخنان خود گفت: در سال گذشته توجه زیادی شد تا بودجه عمرانی متناسب به پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد تا بخش عمرانی در استان‌ها فعال شود و نتیجه همه اقدامات نیز این شد که جلوی تورم که وضعیت وحشی داشت، گرفته شد و نظمی گرفت البته اکنون هنوز تورم وجود دارد اما رشد هیجانی آن کنترل شده است.  همچنین رشد منفی اقتصادی کشور کنترل شده و در برخی حوزه‌ها وضعیت روبه‌بهبود است. 

وی با بیان اینکه هنوز نقص بزرگی در بخش اقتصاد داریم، گفت: مسیرهایی در دولت طی می‌شود که مثبت است و امیدواریم با اختصاص عوارضی از درآمدهای معادن به استان‌ها به خصوص استان یزد بخشی از مشکلات حل شود. 

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود با اشاره به بافت شهری در استان یزد گفت: این استان از لحاظ ساخت و ساز هنوز بافت بلندمرتبه‌سازی ندارد و حسن نیست که به سمت ساختمان‌های بلندمرتبه برویم و از کشورهایی که اینگونه هستند، اقتباس کنیم لذا باید تلاش کرد که این ساختار حفظ شود چرا که بلندمرتبه سازی متناسب با فرهنگ ما نیست. 

لاریجانی با تاکید بر لزوم استفاده از بخش خصوصی و نیروهای مردمی در توسعه کشور گفت: مجلس از هر راهی که بتوان از نیروی مردمی برای توسعه استفاده کرد، حمایت می‌کند و صندوق توسعه ملی هم برای حمایت از بخش‌های خصوصی است. همچنین در شرایط امروز ایران بخش بانکی باید به تولید کمک کند. البته وضع بخش‌های بانکی منظم‌تر از گذشته شده اما باید به تولید کمک کنند.

وی در پایان گفت: نمی‌توان  بدون راه افتادن تولید ملی مقاومت ملی را شکل دهیم و اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی شود باید رونق تولید راه بیفتد و رونق تولید نیز منوط به سمت‌گیری تسهیلات بانکی به سمت تولید است.

منبع: تسنیم