۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶

رونمایی از رویکرد ضدایرانی عربستانی‌ها

اگرچه در برخی از اخبار غیر رسمی گفته می شود که بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان پس از پایان نشست وزیران به خبرنگاران گفته است که از تصمیم اوپک عصبانی نیست؛ اما خروجی این اجلاس نشان می دهد که عربستان و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچنان بر رویکردهای ضد ایرانی خود ادامه می دهند تا بتوانند به ایران فشار اورند.
کد خبر : ۲۱۰۹۰۷
صراط: بهای نفت از بهار سال جاری میلادی ۳۰ درصد کاهش یافته و به کمترین میزان ظرف ۴ سال گذشته رسیده است. در حالی که صاحبان شرکت‌های مصرف‌کننده از چنین روندی خرسندند و در عین حال کشورهای تولیدکننده نفت نگران تثبیت این وضع و یا کاهش هر چه بیشتر منبع درآمد خود هستند.

 از سه سال قبل توافق شده که تولید نفت خام اوپک، روزانه ۳۰ میلیون بشکه باشد. این میزان حدود یک سوم کل تولید روزانه نفت است. در واقع اوپک نزدیک به 40 درصد از تولید نفت را در جهان در اختیار دارد.

قیمت جهانی نفت در ماه های اخیر در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته است و به 70 دلار برای هر بشکه نزدیک می شود. به عنوان مثال روز چهارشنبه در آستانه نشست اوپک، نفت برنت دریای شمال با کاهش ۳/ ۱ درصدی به بشکه‌ای ۳۰/ ۷۷ دلار رسید. این در حالی است که امروز پنجشنبه ، ۱۲ کشور عضو اوپک در وین گرد هم آمده بودند تا در باره سقف تولید و کاهش احتمالی آن برای حفظ بازار، به مشورت بپردازند.

یکصد و شصت و ششمین نشست اوپک یکی از مهم ترین نشست‌های این سازمان طی سالهای اخیر به حساب می‌آمد، چرا که قیمت نفت از ژوئن تاکنون به دلیل توسعه نفت شیل آمریکا و کندی رشد اقتصادی در چین و اروپا 30 درصد کاهش یافته و به کمتر از 80 دلار در هر بشکه رسیده است.

پیش از اغاز نشست سالیانه بسیاری از کشورهای تولیدکننده (عضو یا غیرعضو اوپک) با کاهش تولید برای بالا بردن تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت موافق بودند. در واقع روسیه، ونزوئلا، اکوادور و ایران آماده چنین محدودیتی هستند. هرچند این تصمیم، موجب کاهش منابع بودجه آن‌ها نیز می شد. در این میان کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی با کاهش سقف تولید مخالفت جدی کرده‌اند.

به عنوان مثال علی نعیمی وزیر نفت عربستان پیش از آغاز اجلاس اوپک در وین گفته بود که عربستان از الگوی کاهش تولید برای حمایت از قیمت، پیروی نمی‌کند.

لحظاتی پیش با پایان یافتن نشست اخیر اوپک در وین، اخبار حاکی از آن است که وزیران نفت سقف کل تولید اوپک را ثابت نگاه داشتند تا مانع از افزایش بهای نفت شوند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان یکصدوشصت‌وششمین نشست خود اعلام کرده است که سقف تولید خود را در حد ۳۰ میلیون بشکه در روز ثابت نگه خواهد داشت.

اگرچه در برخی از اخبار غیر رسمی گفته می شود که بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان پس از پایان نشست وزیران به خبرنگاران گفته است که از تصمیم اوپک عصبانی نیست؛ اما خروجی این اجلاس نشان می دهد که عربستان و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچنان بر رویکردهای ضد ایرانی خود ادامه می دهند تا بتوانند به ایران فشار اورند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، بهای نفت برنت دریای شمال بعداز ظهر امروز بوقت اروپا برای تحویل در ماه ژانویه به هربشکه ۷۴دلار و ۳۶ سنت و بهای نفت سبک غرب تگزاس به بشکه ای ۷۰دلار و ۸۷ سنت رسید که پائین ترین بهای آنها از ماه اوت ۲۰۱۰ است.

اگرچه کارشناسان کاهش سرعت رشد اقتصادی در اروپا و چین، در کنار پیشرفت ایالات متحده در استفاده از تکنولوژی‌های جدید در استخراج نفت شیل، و مهم‌تر از آن افزایش تولید نفت عربستان سعودی، عراق و لیبی را مهمترین علت‌های سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی می‌دانند. اما بدون تردید نقش عربستان در پایین نگه داشتن قیمت نفت برای فشار به ایران غیر قابل تردید است.

حتی اقای نوبخت سخنگوی دولت در اظهاراتی که تاکنون به این صراحت بیان نشده بود از همراهی عربستان با آمریکا در جنگ کاهش بهای نفت گلایه کرده است. وی به صراحت اعلام کرده است که «آخرین كاری كه می‌خواهند با آن ما را در مضیقه قرار دهند كاهش قیمت نفت است و متاسفانه برخی كشورهای منطقه كه نام اسلامی را بر خود دارند با دشمنان همراهی می‌كنند.»




منبع: تابناک