۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
ادامه مسیر سنتی به حذف صداوسیما می‌انجامد

هشدار قائم‌مقام سرافراز درباره حذف صداوسیما

قائم مقام سرافراز در نخستین سخنرانی خود از این موضوع سخن گفت که در روزگاری که از طریق ارتباطات رسانه‎ای می‎توان مرزها را جابجا کرد، ادامه دادن مسیر سنتی به حذف صداوسیما می انجامد.
کد خبر : ۲۱۱۱۷۳
صراط: دومین همایش‬ ‫گردان‌های سایبری بسیج صداوسیما‬ صبح امروز شنبه هشتم آذر ماه با اجرای مرتضی حیدری در مرکز همایش های صداوسیما در حال برگزاری است.
 
تاکنون فیروزی دبیر قرارگاه سایبری بسیج صداوسیما، انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی و جعفری رییس بسیج صداوسیما در این مراسم سخنرانی کرده اند.
 
مهدی اخوان بهابادی قائم مقام رییس صداوسیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین در ابتدای سخنان خود گفت: خدا را شاکرم اینگونه تقدیر شد اولین حضور رسانه ای من در محفل بسیجیان سازمان رقم بخورد. این را نعمت می دانم و امیدوارم تا زمانی که در این سازمان مشغول به انجام وظیفه هستم قدر این نعمت را بدانم و انشالله با روحیه بسیجی فعالیت کنم.
 
دوره اشغال جغرافیایی به سر رسیده است
 
وی افزود: حوزه سایبری یا فعالیت های مجازی امروزه به حدی فراگیر شده که کمتر کسی را می شود پیدا کرد که منکر اثر و نفوذ گسترده این حوزه شود. اکنون دوران اشغال جغرافیایی تمام شده و بعید است ما دوباره در این دنیا شاهد فاجعه ای مثل ایجاد رژیم غاصب صهیونیستی شویم؛ به معنای که قسمتی از زمین توسط مستکبران عالم تصرف شود. دیگر دوران کشورگشایی به معنای گذشته خود گذشته است. افکار عمومی اجازه تکرار چنین فجایعی را نمی دهند.
 
قائم مقام سرافراز تاکید کرد: این کشورگشایی ها در مدل دیگری بروز کرده است و آن هم فضای سایبری است. دیگر نیازی به قشون کشی برای جابجایی مرزها نیست. از طریق سیم و ارتباطات رسانه ای بدون هزینه گسترده می شود مرزها را جابجا کرد. اکنون اینترنت، مشابه دیگر کشورها در ایران هم تادورافتاده ترین نقاط رسیده و اگر دقت نکنیم با هزینه بسیار بسیار کمی آحاد جامعه ما می توانند در معرض آسیب فرهنگ بیگانه قرار بگیرند.
 
بهابادی یادآور شد: آنچه که در کشور محقق می شود و دغدغه رهبر موضوع سبک زندگی می شود، قطعا یکی از ابزارهای اصلی برای ترویج سبک زندگی غربی همین حوزه فضای مجازی است. بدون جنگ و خونریزی. باید بسیار بسیار دقت کرد. باید دقت کنیم که نه تنها فضای مجازی سایر حوزه های کشور را تحت تاثیر خود قرار داده، بلکه حوزه مرتبط با صداوتصویر نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. اگر قرار باشد سازمان صداوسیما روال و مسیر سنتی تلویزیون ها و رادیوهای قبل را طی کند، محکوم به حذف شدن تدریجی از دید مخاطبان خواهد بود. چون اکنون کاربرهای ما تنها کانال دریافت اطلاعاتشان تلویزیون نیست و قسمت قابل توجهی از اطلاعات را از طریق فضای مجازی کسب می کنند.
 
وی ادامه داد: فضایی که در حال حاضر اشراف کاملی به آن وجود ندارد و بسیار بسیار متنوع و شاید بتوان گفت کنترل ناپذیر است. اکثر شبکه های دنیا با موضوع رسانه های نوین یا اصطلاحا فیوچر مدیا را در دستور کار خود دارند.حساب ویژه باز کرده اند. اگر قرار است ضریب نفوذ در بین مخاطبان افزایش پیدا کند بدون رسانه های نوین این امکان پذیر نیست. انشالله در کشور ما هم باید این اتفاق بیفتد. امکانات این رسانه ها گسترده هستند. شاید ساده ترین ویژگی و حداقل امتیازی که نسبت به رسانه های سنتی دارند، بحث ذائقه سنجی و ذائقه سازی به لحظه و برخط است.
 
امکان سنجش اقبال آنی مخاطبان در رسانه های نوین
 
بهابادی تصریح کرد: اکنون وقتی برنامه ای پخش می شود مرکز نظرسنجی با هزینه بسیار و صرف زمان طولانی باید متوجه شود که مردم چقدر این محتوا را پسندیده اند. اگر این اتفاق به صورت دقیق رخ بدهد متوجه می شویم شاید برخی از محتواها جذاب است و برخی چندان مورد اقبال مخاطبان قرار نمی گیرد. رسانه های نوین این امکان را دارند که در لحظه متوجه شویم چه اقبالی وجود دارد. در سیستم های مبتنی بر آی پی، محتوایی که کاربران تحت شبکه مشاهده می کنند، ارائه کننده محتوا در همان لحظه متوجه است این تعداد کاربر محتوایش را می بینند. چون رابطه دو سویه است.
 
قائم مقام رییس صداوسیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین اذعان کرد: نه تنها تعداد مخاطبان، بلکه گستره جغرافیایی و سلیقه آنها نیز همان زمان مشخص است.
 
وی افزود: امروزه در دنیا اطلاعات بسیار بسیار گرانبها است. پروژه های عظیمی در حال انجام است برای داده کاوی. این اطلاعات ارزشمند است و بر اساس آنها تصمیم گیری های بزرگی در کشور انجام می شود. لازم نیست محتوای پیام دقیقا استخراج شود و مثلا بگویند فلانی برای دیگری چنین پیامکی فرستاده است، البته غربی ها وقتی از نرم افزارهای آنها استفاده می کنیم این کار را می کنند.
 
بهابادی از بروز برخی شوک ها در جامعه نام برد که مقدمات آنها در فضای مجازی ایجاد شده و چون بدون درد و خونریزی است، کسی متوجه آنها نمی شود.
 
ضرورت ذائقه سنجی به لحظه و سپس ذائقه سازی
 
وی گفت: تصور اینکه برنامه هایی که از رسانه های سنتی مثلا از شبکه های ماهواره ای آنها پخش می شود، از قبل مشخص شده اند، بسیار غلط و ابتدایی است. آنها به لحظه تصمیم گیری می کنند. ما باید در این زمینه در سازمان صداوسیما نیز فعالیت کنیم. از طریق ذائقه سنجی به لحظه می توان، ذائقه سازی کرد. اکنون ذائقه سنجی ما دیر رخ می دهد و ما به لحظه به این اطلاعات نیاز داریم.
 
قائم مقام سرافراز تاکید کرد: سازمان صداوسیما به عنوان اثرگذارترین رسانه کشور، اگر ذائقه سنجی به لحظه داشته باشد، می تواند بسیار موفق باشد. انشالله به یاری خداوند متعال، بتوانیم تدابیر مقام معظم رهبری را در این حوزه محقق کنیم. ایشان در زمینه پدیده های سایبری دیدگاه های خاص و ویژه ای دارند. زمانی که ایشان تدبیر کردند در کشور شورای عالی فضای مجازی شکل بگیرد، در بین همه مسئولان کشور، این دغدغه به این صورت جدی احساس نمی شد اما ایشان با تیزبینی و تدبیر به موقع جهت گیری نظام را مشخص کردند. اما اینکه امثال حقیر چقدر توانستیم در راستای تدابیر ایشان حرکت کنیم موضوع دیگری است.
 
بهابادی تصریح کرد: اگر در حوزه فضای مجازی دقت نکنیم اصل انقلاب می تواند تهدید شود. مقام معظم رهبری حتی فرموده اند اگر دغدغه های بسیاری نداشتند خودشان موضوع فضای سایبری را اداره می کنند. ایشان می خواهند اهمیت این موضوع را نشان دهند.
 
وی افزود: امیدوار هستیم در سازمان صداوسیما با کمک شما، قدمی هرچند کوچک در راستای کاهش دغدغه های مقام معظم رهبری داشته باشیم و در مرحله اول با رفع تهدیدات و ایمن کردن خود و در مرحله دوم با استفاده بهینه از این فضا، جلو برویم. این فضا امتیازات بسیار ویژه ای در اختیار ما قرار داده است.
 
اگر اینترنت در ایران تحریم شد یعنی موفق عمل کرده ایم
 
قائم مقام رییس صداوسیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین خاطرنشان کرد: زمانی می توانیم بفهمیم جمهوری اسلامی در فضای مجازی موفق بوده که دشمنان اینترنت را در کشور ما تحریم کنند اما تا زمانی که آنها توسعه آن را تشویق می کنند یعنی ما مغلوب هستیم. چرا که اکنون ضرر استفاده از این فضا بیشتر از فواید آن است. اما به محض اینکه منافع استکبار جهانی در اقصی نقاط دنیا به خطر بیفتد، آنها درنگ نمی کنند. اگر اکنون ژست گسترش دسترسی آزاد به اطلاعات را می گیرند یعنی این موضوع اکنون به نفع آنها است. باید دقت کنیم. در حالی که شدیدترین تحریم ها وضع شد حتی در حوزه دارو و آنها به بیماران ما رحم نکردند، در همین حین پیگیری می کردند خدایی نکرده کوچک ترین تجهیزاتی که در حوزه اینترنت استفاده می شود به ایران نرسد و برای آنها تسهیلات ایجاد می کردند. این یعنی هنوز ما بر فضای مجازی سوار نیستیم و هنوز این اسب یاغی در اختیار نظام نیست.
 
وی در پایان گفت: اگر افسار این اسب در اختیار ما قرار بگیرد حتما آنها مقابله خواهند کرد. ما وظیفه داریم حداکثر سعی و تلاشمان را در این حوزه انجام دهیم تا بتوانیم در آن هم به موفقیت دست پیدا کنیم. مطمئنا این حوزه از حوزه هسته ای سخت تر نیست. با استعدادی که در کشور ما است، باید بتوانیم روی این حوزه مسلط شویم و شاهد روزی در آینده بسیار بسیار نزدیک باشیم که زمزمه های تحریم را بشنویم.
 
با پایان سخنرانی اخوان بهابادی با ذکر یک صلوات از سایت ثبت نام و آموزش الکترونیک مجتمع شهید آوینی و آغاز به فعالیت 450 حلقه صالحین بسیج در سراسر کشور رونمایی و سردار نقدی رییس بسیج مستضعفان برای سخنرانی حاضر شد.
منبع: مهر