۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
با سقوط 50 دلاری قیمت

تاثیر کارشکنی نفتی عربستان بر مذاکرات چیست؟

عربستان به تنهایی جوابگوی بخش قابل توجهی از نیاز جهان به نفت است و با عدم نیاز به ذخیره کردن منابع زیرزمینی خود و رهاسازی آن در بازارهای جهانی، هر روز به افت قیمت آن کمک می کند.
کد خبر : ۲۱۱۳۳۰
گروه اقتصادی صراط - سقوط نفت پایین تز از محاسبه بودجه نویسان کابینه، می تواند دست دولت را در هفت ماه آینده بسته نگه دارد. پیچیدگی حاصل از کسری بودجه آن هم با عقب نشینی های هسته ای تاکتیکی و البته زیاد، برای دولتی که در ازای آن، رونق اقتصادی را به مردم وعده داده، خبر خوبی نیست.

به گزارش گروه اقتصادی صراط، عربستان سعود الفیصل وزیر خارجه خود را در ابتدای دور نهایی مذاکرات هسته ای، ابتدا به مسکو فرستاد و پس از جلسه فشرده او با جان کری در فرودگاه وین، پروژه سقوط آزاد قیمت نفت کلید خورد.

نگه داشتن سقف اوپک روزانه تا سی میلیون بشکه و همچنین کم شدن تقاضا در بازارهای جهانی، نفت را تا بشکه ای 60 دلار پایین آورده و اوضاع را برای ایران پیچیده کرده است.

علی النعیمی – وزیر نفت عربستان – در اجلاس اخیر اوپک با همراهی سه کشور حاشیه خلیج فارس که رسانه های غربی نام آنها را قطر، کویت و امارات ذکر کرده اند، توانست با لابی سنگین خود گوی سبقت را از هشت کشور دیگر اوپک برباید تا با پیشنهاد کاهش سقف تولید مخالفت کرده و قیمت نفت را از 120 دلار تا بشکه ای 70 دلار پایین آورند.

هدف اصلی ریاض از کاهش قیمت‌ها با هماهنگی آمریکا به زانو درآوردن روسیه به دلیل دخالت در اوکراین و ایران بخاطر حمایت از نظام سوریه و حق قانونی‌اش برای غنی سازی اورانیوم و رد کردن پیشنهاد برای عقب نشینی در مذاکرات وین بود.

موضع متناقض چین و روسیه

قیمت بنزین در آمریکا در اوج به ۴ دلار در هر گالون یعنی‌ حدود یک دلار به ازای هر لیتر می‌رسید، اما اکنون به ۶۵ سنت برای یک لیتر یعنی‌ ۲۰۰۰ تومان رسیده است. این روند در همه کشورهای صنعتی هم وجود دارد، یعنی‌ آمریکا، اروپا و چین از هزینه سوخت کمتر بهره مند شده و روسیه، ونزوئلا و متاسفانه ایران در فشار اقتصادی عجیبی‌ گرفتار خواهند آمد. این حداقل و در دسترس ترین اثر سوء اقدام عربستان در پایین آوردن قیمت نفت است که نه تنها اقتصاد کشورهای عضو اوپک را تحت الشعاع قرار می دهد بلکه به بازار کم رمق غرب نیز جانی تازه تزریق می کند.

ایران برای گذر از این گردنه پیچیده نفتی، امید به روسیه و چین دارد، اما چین با ۷ میلیون بشکه در روز بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان است و بزرگترین قلم وارداتی‌ چین نفت به شمار می رود. پس پر واضح است که در سیاست ارزانی نفت، چین به دلایل پرشمار اقتصادی یار ایران نخواهد بود و تنها ایران به واسطه نزدیکی شرایط می تواند در مواردی با روسیه هم پیمان شود.

فارغ از این مسائل بخشی از حساب ارزی ایران به روبل است و ایران با کاهش سی درصدی ارزش روبل بیشتر متضرر می شود. به ترتیب روسیه، عربستان، آمریکا و ایران بزرگترین تولیدکنندگان نفت هستند که در بازی پایین آوردن قیمت جهانی نفت، هر کدام یکی از اضلاع به شمار می روند.

جایگاه عربستان در بازار نفت جهان


در مهلت 217 روزه تمدید حد فاصل سوم آذر ماه تا 10 تیر، آمریکایی‌ها قصد دارند با روی آوردن به حربه های فشار سلسله وار، شرایط را برای جمهوری اسلامی سخت کنند تا نه تنها روند اکسیدسازی و تبدیل اکسید به سوخت تسریع شود، بلکه گزینه ها و برگ های برنده ایران نیز با این فشار از رنگ و قواره بیافتد.

عربستان از تولید جهانی نفت که نزدیک به 80 میلیون بشکه در روز است، با تولید نزدیک به 10 میلیون بشکه در روز، سهم 12 درصدی را از آن خود کرده است. این یعنی عربستان به تنهایی جوابگوی بخش قابل توجهی از نیاز جهان به نفت است و با عدم نیاز به ذخیره کردن منابع زیرزمینی خود و رهاسازی آن در بازارهای جهانی، هر روز به افت قیمت آن کمک می کند.

عربستان روزانه 931 میلیون دلار از فروش نفت در آمد دارد که در طول سال بالغ بر 300میلیارد دلار می شود.

پیشنهاد مقابله به مثل به دولت

ایران می تواند از نفتکش های عبوری از خلیج فارس به مقصد اروپا و آمریکا، گمرکی مناسب وضع کند، این گمرکی می تواند برای کشتی هایی که کالا به کشورهای عربی حمل می‌کنند، نیز وضع شود. با این کار اثر کاهش قیمت جهانی نفت متوجه این کشورها نیز می شود.

دست دولت روحانی در شرایط کاهش قیمت جهانی نفت بسته است و به دلیل پابرجا بودن بخش زیادی از تحریم های فلج کننده سیستم بانکی کشور، نمی تواند به راحتی به شرکای خود، نفت با حجم بالا و بدون محدودیت بفروشد، زیرا قابلیت بازگشت پول حاصل از فروش آن، به کشور با شرایط قانونی و معمول به راحتی فراهم نیست.