۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴

توصیه هاشمی به کفاشیان درباره مربی خارجی

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: پیش از بازی‌های آسیایی به به کفاشیان گفتیم مربی داخلی در شرایط فعلی پاسخ می‌دهد و شما با مربی خارجی نمی‌توانید به نتیجه برسید.
کد خبر : ۲۱۱۶۹۵
صراط:  کیومرث هاشمی رئیس کمیته المپیک در نشست خبری درباره نتایج ایران در بازی‌های ساحلی گفت:در بازی‌های اینچئون با وجود مشکلاتی که بود خوب ظاهر شدیم بعد از این دو رویداد بازی‌های ساحلی در دستور کار قرار گرفت. با توجه به نگاه IOC طبیعی است که باید در دوره‌های بعدی حضور پررنگ‌تری داشته باشیم شاید روزی اهمیت بازی‌های ساحلی از آسیایی بالاتر برود در اجلاس آنوک تأکید شد که بازی‌های ساحلی را توسعه دهند و حتی ممکن است چند رشته وارد المپیک شود.
 
وی ادامه داد: نگاه توماس باخ این است که مردم در طول سال درگیر ورزش شوند به همین دلیل دنبال فضایی هستند تا ورزش را گسترش دهند در همین خصوص آنها برای المپیک 2020 تلویزیون المپیک را در دستور کار قرار دادند.
 
رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به حضور ایران در بازی‌های ساحلی گذشته عنوان کرد: در گذشته حداقل اعزام‌ها را داشتیم در اولین دوره فقط در فوتبال ساحلی شرکت کردیم و مدالی نداشتیم. در 2010 در کبدی فوتبال، والیبال و اسکیت شرکت کردیم که دو برد در فوتبال و کبدی گرفتیم. در سال 2012 نیز در همان 4 رشته اعزام شدیم که در فوتبال و کبدی طلا گرفتیم. در این دوره هیأت اجرایی کار بزرگی انجام داد و در 18 رشته ورزشکاران را به بازی‌های ساحلی اعزام کرد. در دوره بعد کار ما سخت‌تر خواهد شد چرا که هم به تعداد رشته‌ها اضافه می‌شود و هم رقابت‌ها تنگاتنگ خواهد شد. ما از 18 رشته در 14 رشته مدال گرفتیم که این نشان می‌دهد رشته‌ها را درست انتخاب کردیم در والیبال ساحلی مدال می‌گرفتیم می‌توانستیم سوم شویم و البته بعضی از رشته‌هایی که در بازی‌های آسیایی موفق نبودند در ساحلی جبران کردند.
 
هاشمی در پاسخ به این سؤال که برای مدال‌آوران ساحلی پاداشی در نظر گرفته‌اید یا خیر اظهار داشت: برای تمام رشته‌ها پاداش جزو وظایف وزارت ورزش است که قطعاً در دستور کار قرار دارد اینها حداقل‌هایی است که می‌توانیم انجام دهیم طی نامه رسمی اسامی را اعلام می‌کنیم تا در مراسم تجلیل از قهرمانان از این ورزشکاران هم قدردانی شود.
 
هاشمی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه رشته‌هایی که عملکرد خوبی در بازی‌های ساحلی  نداشتند چه برنامه‌ای برای دور بعد دارید، عنوان کرد: ما در رشته‌های چینی همه را اعزام کردیم با توجه به اینکه نگاه کیفی داشتیم رشته‌هایی که فکر می‌کردیم موفق هستند را اعزام کردیم ما ریاست بازی‌های آسیایی را در ساحلی هم داشتیم و جواب آن را گرفتیم بنابراین این روند را هم ادامه می‌دهیم اگر قرار است بودجه محدود باشد سرمایه‌گذاری را در رشته‌هایی که مدال‌آور هستند انجام می‌دهیم که البته رشته‌های پایه و مادر هم مورد توجه قرار گیرد.
 
وی درباره اینکه فکر نمی‌کنید رشته‌هایی که در بازی‌های ساحلی موفق بودند باید در آسیایی هم شرکت کنند گفت: اینها بحث‌های جداگانه است بعضی رشته‌ها ممکن است در ساحلی موفق باشند اما در آسیایی مدالی نگیرند.
 
هاشمی همچنین در پاسخ به این سؤال که به نظر شما باید بهتر نیست ما تعداد بیشتری ورزشکار به بازی‌های آسیایی اعزام کنیم تا همه بتوانند در این رقابت شرکت کنند، یادآور شد: ما اگر هزار نفر ورزشکار به بازی‌ها می‌فرستادیم و نتیجه نمیگرفتیم آیا همین نگاهی که الان است با هزار نفر هم همین نگاه ایجاد می‌شد مشخص است نه. توقع مردم از قهرمانان مدال طلاست به عنوان مثال بهداد سلیمی در مسابقات جهانی نقره گرفت مردم دوست دارند قهرمان ملی‌شان طلا بگیرد اگر چه مدال او ارزشمند است اما بهداد خودش هم از این نتیجه ناراحت است.
 
رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوالی درباره اینکه با تشکیل کمیسیون تأیید مربیان خارجی آیا تیم ملی فوتبال امید زیرنظر شما فعالیت می‌کند یا وزارت ورزش گفت: همیشه این سؤال بوده که تیم امید زیرنظر کمیته است یا وزارت. فوتبال با سایر رشته‌ها برای ما فرقی نمی‌کند اما به دلیل علاقه‌مندانی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. در تمامی رشته‌های ورزشی بالاترین مرجع فدراسیون است. کمیته ملی المپیک نه تنها در فوتبال بلکه در هیچ رشته ورزشی ورود نمی‌کند که مربی خوب است یا نه.
 
وی افزود: فدراسیون‌ها مشورت بخواهند این کار را انجام می‌دهیم برای مثال زمان بازی‌های ‌آسیایی کفاشیان و آیت‌اللهی بحث وینگادا را مطرح کردند ما گفتیم تصمیم‌گیرنده خود شما هستید به ما گفتند نظرتان چیست؟ ما گفتیم مربی داخلی در شرایط فعلی پاسخ می‌دهد و شما با مربی خارجی نمی‌توانید به نتیجه برسید حتی گزینه معرفی کردیم. حالا اگر آن زمان پافشاری می‌کردیم که مربی ایرانی بگیرند و نتیجه حاصل نمی‌شد اولین جایی که اعتراض می‌کرد فدراسیون بود.
 
هاشمی با بیان اینکه ما به برنامه فدراسیون‌ها نگاه می‌کنیم و به آنها پول می‌دهیم عنوان کرد: برمبنای برنامه به تفاهم می‌رسیم که چقدر به فدراسیون‌ها پول می‌دهیم ما برای مربی هیچ پولی نمی‌دهیم و برای وینگادا هم ریالی هزینه نکردیم. من فکر می‌کنم بحث این کمیسیون چون با فوتبال همزمان شد بیشتر حساس شده.
 
رئیس کمیته ملی المپیک درباره برنامه‌های کمیته برای المپیک برزیل گفت: از زمانی که کار برای بازی‌های آسیایی شروع شد استارت المپیک را زدیم. اردوهایی که برای بازی‌های آسیایی بود الان هم است. از فدراسیون‌ها خواسته‌ایم جزئیات برنامه‌شان را به ما بگویند به آنها فرصت یک ماهه دادیم که از این فرصت چند روزی باقیمانده است، اکثر رشته‌های المپیکی برنامه‌هایشان را داده‌اند. ظرف 10 روز آینده نشست‌های تخصصی را انجام می‌دهیم تا بتوانیم بیشترین سهمیه را نسبت به دوره قبل بگیریم و شرایط مناسبی داریم اما دغدغه اصلی مسائل بودجه‌ای است، توقع داریم از دولت و مجلس که توجه بیشتری به ورزش شود تا اعتبارات لازم را به فدراسیون‌ها تزریق کنیم. همچنین درباره جذب اسپانسر گفت در ادوار گذشته خیلی اقبالی صورت نگرفته است گروهی از هیأت اجرایی قرار شد به این مسئله ورود کند اما اسپانسرها برای ورود به المپیک محدودیت دارند و این مسئله به راحتی بازی‌های تک رشته‌ای نیست اگر منظورتان اسپانسرهای داخلی است کمکهایی گرفته شده اما اینکه یک شرکت خاص قرارداد کلان ببندد چنین چیزی نداریم.
 
وی همچنین درباره اینکه دوومیدانی کاران وضعیت نامشخصی دارند و ورزشکاران این رشته انتقادهایی از شرایط و امکانات دارند تصریح کرد: ما از وزارت خواستیم انتخابات را برگزار کنند اما مسئله اینجاست که اگر زمانی ما در کشتی و تکواندو به هر دلیلی نتیجه نگرفتیم نباید بگوییم فاجعه صورت گرفته است، فاجعه زمانی وجود دارد که از 627 مدال در 6 رشته ما 17 مدال یعنی یک درصد بیشتر سهم نداریم. من این هشدار را داده‌ام ما نباید در فضای احساسی تصمیم بگیریم. دوومیدانی شاید توقعات را برآورده نکرد اما در بخش بانوان اولین مدال را گرفتیم. شاید برخی‌ها بگویند این مدال ما توسط یک ایرانی به دست نیامد اما این حرف خوبی نیست. از طرفی مشکلاتی که در بحث پایه وجود دارد نباید توقع داشت توسط فدراسیون‌ها حل شود.
منبع: فارس