۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰

جزئیات استانی شدن انتخابات مجلس

اکثریت مردم کمتر اشتباه می کنند، مردم یک استان بین دو فرد الف و ب نگاه خواهند کرد و شخصی که اصلح تر است، را بر خواهند گزید، و این شخصی کسی خواهد بود که مقبولیت استانی دارد، کسی که در این انتخابات شرکت می کند باید در شهرستان خود هم رای مقبولی داشته باشد.
کد خبر : ۲۱۱۷۲۹
صراط:   در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی یک فوریت طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار مجلس قرار گرفت.
این طرح به امضای 169 نفر از نمایندگان مجلس رسیده بود. موافقان این طرح معتقد بودند با تصویب نهایی این طرح، نمایندگان به بررسی امور ملی می‌پردازند و وقت نمایندگان صرف امور جزیی و محلی نخواهد شد.

علاوه بر این سطح کیفی و کارایی مجلس با انتخاب داوطلبان شاخص‌تر و با صلاحیت برتر، افزایش می‌یابد.

مخالفان این طرح معتقد بودند با استانی شدن انتخابات، حلقه ارتباط حاکمیت با مردم منطقه محروم و شهرها، قطع خواهد شد و این فرصت از نظام برای حل مشکلات مردم گرفته می‌شود.
مخالفان همچنین معتقد بودند با استانی شدن انتخابات مجلس، هزینه‌های انتخابات چند برابر شده و افرادی رای می‌آورند که به لابی‌های قدرت و ثروت متصل باشند. علاوه بر این فوریت این طرح با 133 رای موافق، 64 رای مخالف، 11 رای ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

در صورت تصویب نهایی این طرح، در انتخابات مجلس شورای اسلامی محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود تابعه استان، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند و هر یک از رای‌دهندگان می‌توانند برای کلیه کرسی‌های استانی، نماینده انتخاب کنند.

موسی الرضا ثروتی در گفت و گو با تابناک در این خصوص اظهار داشت، استانی شدن انتخابات بعد از تاکیدات رهبری و از مجلس هشتم شروع شده است، ایشان همیشه بر این اعتقاد بودند که نمایندگان باید ملی فکر کنند و کمت به تفکرات منطقه ای تمرکز داشته باشند، اما این به مفهوم این نیست که نمایندگان به منطقه خود فکر نکنند، نظور از این کار این است که نمایندگان تفکر منطقه ای نداشته باشند.

وی گفت: اگر می خواهیم کشور رشد کند باید طوری عمل کنیم که کل کشور رشد کند، اما در حال حاضر به گونه ای دیگر است، نماینده های که قوی عمل می کنند پرژه های بزرگ را برای منطقه های خود می گیرند، اما نماینده های ضعیف تر کاری از پیش نمی برند در نتیجه مردم این منطقه ها دچار اسیب می شوند.

اصل 48 قانون اساسی تاکید بر توسعه متوازن استانها دارد، اما آیا الان این گونه است؟ طبعا این گونه نیست و تنها دلیل آن این است که نماینده ها ملی نیستند نماینده ها همگی فکرشان معطوف به یک منطقه خاص است. و فرصت اینکه بخواهند ملی فکر کنند وجود ندارد حتی امکان این هم وجود ندارد که ملی فکر کنند چون مردم منطقه چیز دیگری از وی می خواهند.

این نماینده گفت: در این طرح، همه شهرستانها نماینده خواهند داشت و حوزه های انتخابیه به هم نخواهد خورد و اگر به طور مثال استانی 8 نماینده دارد باز هم همان هشت نماینده را خواهد داشت، و هر نماینده از شهرستان خودش شرکت خواهد کرد، اما کسی انتخاب خواهد شد که سواد و تخصص بالاتری داشته باشد.

وی گفت: برخی ها تصور می کنند، شهرستانهای کوچک دیگر نماینده نخواهند داشت، این تصور اشتباهی است و همه شهرستانها نماینده خواهند داشت، ولی از این شهرستانها کسانی بالا خواهند آمد که قوی تر و توانمند تر و مردمی تر هستند، خواهند بود.

اکثریت مردم کمتر اشتباه می کنند، مردم یک استان بین دو فرد الف و ب نگاه خواهند کرد و شخصی که اصلح تر است، را بر خواهند گزید، و این شخصی کسی خواهد بود که مقبولیت استانی دارد، این نکته را هم بگویم کسی که در این انتخابات شرکت می کند باید در شهرستان خود هم رای مقبولی داشته باشد، اما اگر غیر از این باشد قابل قبول نخواهد بود.

وی گفت: تعدا آرا در شهرستانها برای انتخاب شدن دار سفق مشخص خواهد بود و شخص کاندیدا ابتدا باید تعداد آریش در شهر خودش از میزان سقف بیشتر باشد، پس از آنکه توانست سقف را پر کند، ارای وی در استان مورد شمارش قرار می گیرد و در نهایت کسی که بیشترین رای را در سطح استان داشته باشد وارد مجلس می شود.
منبع: تابناک