۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰

نظرفرهادی‌درباره‌انتصاب‌روسای‌دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره روشش برای انتصاب روسای دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر : ۲۱۱۹۹۰
صراط: محمد فرهادی امروز در حاشیه نشست «راه طی شده، افق پیش‌رو» که به نقد و بررسی عملکرد یک ساله معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اختصاص داشت و با حضور معاون فرهنگی اجتماعی و جمعی از معاونین، مشاورین و روسای دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن 16 آذر،  در پاسخ به سئوال مهر درباره اینکه روش شما برای انتصاب روسای دانشگاهها چیست و آیا مانند دوره فرجی دانا از نظرسنجی اساتید دانشگاهها نیز در این زمینه استفاده می کنید، گفت: مشورت گرفتن از اساتید دانشگاه اشکالی ندارد و مشکلی را در فرایند انتصابات به وجود نمی آورد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره استعفای برخی مسئولان وزارت علوم سکوت کرد.

وزیر علوم در این برنامه گفت: یک سال پرمشغله را پشت سر گذاشته‌ایم و امروز قرار است آنچه در حوزه فرهنگ و حوزه آموزش عالی و موسسات آموزشی انجام شده را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

وی افزود: دانشگاه ها ماموریت اصلی شان تربیت دانشجویانی است که عالم، کارآمد و دارای یک تخصص و علم و دانش باشند تا در جای جای برنامه های اجرایی کشور بتوانند خدمت کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مسئله فرهنگی در دانشگاه ها گفت: مسئله فرهنگی نیز جزو برنامه های اصلی ای باید باشد که باید در دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد چراکه دانشجویان سرمایه های اصلی ای هستند و ما وظیفه داریم به آنها اعتماد کنیم آنها آینده سازان و مجریان آینده این کشور هستند و باید دانشجویان را در امور مختلف مشارکت دهیم و این مشارکت فقط محدود به حوزه های دانشگاهی نیست بلکه عرصه بین الملل را نیز با موضوعات مختلف شامل می شود.

فرهادی در ادامه اظهار داشت: باید در عرصه های مختلف بین المللی دانشجویان و جوانان دانشجو ساماندهی شوند و مشارکت و نقش فعالی داشته باشند.

وی افزود: باید به مسئله فرهنگی دانشجویان توجه ویژه ای شود تا آنها از آسیب ها و انحرافات اجتماعی که هر روز در حال گسترش است در امان بمانند. این یک خواسته جمعی در جهان است و درون کشور ما نیز حوزه های علمیه و دانشگاهی و دانشجویان آن باید با مسائل فرهنگی خودمان بیشتر آشنا شوند و میزان مشارکت آنها افزایش یابد. همچنین در مسائل اخلاقی نباید از مسائل معنوی غافل شویم چراکه دانشجویان در هر سنی که هستند دارای عقلانیت بسیار بالایی هستند.

وزیر علوم با اشاره به مشارکت دانشجویان در مسائل سیاسی گفت: به دلیل درک بالای دانشجویان آنها باید در مسائل مختلف سیاسی مشارکت و نقد داشته باشند که این هم خواسته مقام معظم رهبری و محیط های دانشگاهی است.

نباید اجازه داد تشکلهای دانشجویی دنباله رو جناح سیاسی باشند

فرهادی با اشاره به تشکل های دانشجویی و فعالیت های آنها در دانشگاه ها گفت: فعالیت تشکل های دانشجویی باید قانونمند باشد و باید قوانین و مقررات مشخصی داشته باشند که خوشبختانه این قوانین از سوی مراجع اعلام شده و تشکل ها در چارچوب قوانین و مقررات باید فعالیت خود را داشته باشند و نباید اجازه بدهیم و بدهید که آنها دنباله رو تفکر یا جناح سیاسی باشند و این نیاز به مراقبت زیادی دارد چراکه موجب تنش و افراطی گری در محیط های دانشگاه می شود.

وی افزود: در همین خصوص مسئله نشریات و انتشارات نیز مهم است و بارها شنیده بودید که در گذشته با اغراض خاص مسائل سیاسی را منتشر می کردند که با هدف ضربه زدن و تعارض با نظام بود لذا باید در این حوزه ها دخالت بکنید و در گذشته جلوی آنها گرفته شده و در آینده نیز باید اینگونه باشد.

دانشجو باید سیاسی باشد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سیاسی بودن یا نبودن دانشگاه و دانشجویان گفت: اینکه دانشجویان سیاسی باشند و مسائل مختلف را بدانند طبیعی است چراکه هم محیط فرهنگی و علمی است و هم اقتضای سن آنها ایجاد می کند که سیاسی باشند و از مسائل کشور، منطقه و جهان آگاهی داشته باشند و مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند که دانشجویان باید سیاسی باشند اما سیاست زدگی و سیاست گریزی بد است و نباید دنباله رو جریان های سیاسی باشند و نباید اجازه دهیم که این فضا شکل بگیرد اما باید اجازه دهیم آنها در قالب همین تشکل ها و کرسی های آزاداندیشی آزادانه و راحت فعالیت سیاسی داشته باشند و این موضوع به ارتباط، نظارت و مدیریت کردن محیط فرهنگی، دانشگاه و تشکل ها بستگی دارد.

وی با تاکید بر فعالیت فرهنگی دانشجویان و دانشگاه گفت: نباید فعالیت های فرهنگی در حاشیه فعالیت های دانشجویان باشند این فعالیتها باید در متن و اصل قرار بگیرند لذا این موضوع برنامه ریزی و ارتباط خوب می خواهد و باید معاونت های فرهنگی فعالیت و حضور پررنگ تری داشته باشد.

انتقادها نباید مغرضانه و در جهت براندازی باشد

فرهادی با اشاره به مطالبات اساتید و دانشجویان نیز گفت: باید در مواجهه با مطالبات دانشجویان و اساتید عادلانه برخورد بشود و اگر انتقاد و نقدی دارند باید آن را در چارچوب قوانین بیان کنند و نباید مغرضانه و در جهت براندازی باشد و نقد دلسوزانه می تواند بسیار مفید باشد و نباید موجب این شود که با آنها برخورد یا سرکوب شود مانند جریان بورسیه ها که گزارش آن ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت تا به کسی ظلمی نشود و بخش دیگر آنکه شامل مکان یابی می باشد نیز در حال بررسی است و به زودی به طور کامل مشکلات موجود برطرف می شود.

نگاه امنیتی در دانشگاهها باید منتفی شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نباید در محیط های دانشگاه نگاه امنیتی وجود داشته باشد و ایجاد خوف و ترس در دانشگاه ها شود و این نگاه امنیتی باید قطعا منتفی شود اما نباید به گونه ای باشد که کسی جرات کند حرف و صحبتی داشته باشد که مارک یا انگی به نظام بخورد ولی آنها باید در قالب همان تشکل ها و کرسی های آزاداندیشی حرف خود را بزنند و با مدیریت به کرسی های آزاداندیشی و گسترش آن دامن بزنیم و باید از تضارب آرا و گفت وگو بهره ببریم و کشور به این موضوع نیاز دارد.

منبع: مهر