۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰

4 نتیجه نامطلوب عدم توافق برای آمریکا

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی طی مقاله‌ای فرصت سوزی غرب، نابودی دولت اوباما و از سرگیری فعالیت‌های کامل هسته‌ای ایران را به عنوان نتایج وخیم عدم توافق با ایران نام نهاد.
کد خبر : ۲۱۲۰۸۶
صراط: وبگاه تحلیلی آمریکایی «کنسرتیوم‌نیوز»‌ دوشنبه هفته جاری طی مقاله‌ای در زمینه «عواقب عدم حصول توافق هسته‌ای با ایران» نوشت ناتوانی باراک اوباما ریس جمهور آمریکا در حصول توافق هسته‌ای با ایران نه تنها به ریشه‌کن کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران کمکی نمی‌کند، بلکه منجر به مستحکم شدن مواضع احزاب سیاسی موجود در این کشور و البته عمدتا اصول گرایان خواهد شد که هرگز به اوباما و آمریکا اعتقادی ندارند.
 
بر اساس این گزارش، عدم اراده سیاسی در دولت آمریکا جهت استفاده از فرصت تعامل هسته‌ای با ایران شکستی است که منجر به غرق احتمالی دولت اوباما که بهترین فرصت در مسیر بهبود روابط با ایران را از دست داده است خواهد شد و در عین حال این موارد منجر به بهبود مواضع اصولگرایان ایران خواهد شد.
 
به نوشته این پایگاه تحلیلی، عدم حصول توافق هسته‌ای با ایران دست کم «4 نتیجه نامطلوب» در برخواهد داشت.
 
*بازگشت ایران به چرخه سابق هسته‌ای
 
اولین مورد این است که فقدان توافق هسته‌ای با ایران، این امکان را بدین کشور خواهد بخشید تا به فعالیت‌های هسته‌ای کامل خود باز گردد و از مرحله غنی‌سازی 3.5 درصدی اورانیوم به مرحله 19.5 درصدی برای تهیه ایزوتوپ‌های پزشکی پیش رفته و البته بازرسی بین‌المللی را نیز پذیرا نباشد.
 
*فرصت سوزی غرب در عدم تعامل با ایران
 
دومین چشم‌انداز بد عدم حصول توافق با ایران این است که باعث فرصت سوزی آمریکا در همکاری با ایران در سطح منطقه و در کشورهایی چون عراق، سوریه، افغانستان و دیگر مکان‌ها خواهد شد.
 
*گام بیشتر ایران به‌سوی چین
 
سومین دستاورد منفی این مسئله نیز این خواهد بود که اگر ایران امید‌های خود را برای احیای روابط با غرب از دست بدهد، آنگاه به سوی «گزینه شرق» یعنی چین متمایل خواهد شد. مرحله‌ای که ایران به سمت ابرقدرت رقیب آمریکا پرتاب خواهد شد.
 
*تقویت مواضع اصولگرایان

 
چهارمین نتیجه بد از دید این پایگاه نیز بهبود مواضع اصولگرایان و نفوذ آن‌ها در خسارت وارد کردن به منافع و سیاست‌های خارجی آمریکا خواهد شد و البته ادامه مذاکرات هسته‌ای نیز با وجود تقویت مواضع اصولگرایان مشکل‌تر خواهد شد و ممکن است به مرحله عدم نظارت بین‌المللی از تاسیسات هسته‌ای این کشور منجر شود.
منبع: فارس