۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

جریمه بانک‌های آمریکا به بهانه نقض تحریم‌های ایران

بر اساس تحقیق یک موسسه در بوستون، بانک‌های آمریکا و اروپا تنها در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۶۰ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده‌اند. بیشتر این جریمه‌ها مربوط به نقض قوانین تحریمی آمریکا و نیز قوانین مالیاتی بوده است.
کد خبر : ۲۱۲۱۳۹
صراط: بر اساس تحقیق یک موسسه در بوستون، بانک‌های آمریکا و اروپا تنها در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۶۰ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده‌اند. بیشتر این جریمه‌ها مربوط به نقض قوانین تحریمی آمریکا و نیز قوانین مالیاتی بوده است. به نقل از خبرگزاری فرانسه، این رقم که از سوی گروه تحقیق شرکت مشاورین بوستون منتشر شده، بسیار بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است.
جریمه پرداختی این بانک‌ها در مدت ۱۰ ماه بیشتر از یک سوم جریمه‌ای است که این بانک‌ها از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ پرداخت کردند. مجموع جریمه‌ها در این ۵ سال ۱۷۸ میلیارد دلار بود.
از زمان شروع بحران اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۸، رقم جریمه‌هایی که بانک‌ها پرداخت کردند رو به افزایش گذاشت. جریمه پرداخت‌شده بابت کلاهبرداری در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ سه میلیارد دلار بود، این رقم در ۲۰۱۱ به ۲۲ میلیارد دلار، در ۲۰۱۲ به ۴۴ میلیارد دلار و در ۲۰۱۳ به ۴۶ میلیارد دلار رسید.
بر اساس این تحقیق در آمریکا در سال ۲۰۱۱، جریمه مربوط به عدم بازگشت وام‌ بانک‌ها، بالاترین رقم جریمه‌ها را به خود اختصاص داد. بالاترین رقم جریمه‌ها در اروپا به خصوص در سال ۲۰۱۲ مربوط به رسوایی دستکاری نرخ بهره به منظور فرار از مالیات و نیز نقض قوانین تحریمی آمریکا بود.
تنها در یک مورد از این تخلفات، بانک فرانسوی BNP محکوم به پرداخت جریمه‌ای معادل ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به دولت آمریکا شد.
تحقیق موسسه مشاوره بوستون شش گروه بزرگ بانکی در اروپا و امریکا را در بر می‌گیرد که از آن جمله‌ دویچه بانک آلمان، بانک بریتانیایی HSB، بانک فرانسوی BNP و بانک اسپانیانی سانتاندر هستند.
منبع: فارس