۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲

روایت جنتی از سوءاستفاده داعش از فناوری‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر ظلم و ستم به نام اسلام ابراز تاسف کرد.
کد خبر : ۲۱۲۱۶۹
صراط: دهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای مختلف صبح امروز در هتل آزادی برگزار شد و همچنان ادامه دارد.
 
بنابر این گزارش در این مراسم که با حضور "اسحاق جهانگیری" معاون اول ریاست جمهوری،‌ "ایاد امین مدنی" دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ در حال برگزاری است؛ پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، علی جنتی شروع به سخنرانی کرد.
 
جنتی پس از خوش‌آمدگویی به مهمانان بیان کرد: این اجلاس فرصت مغتنمی برای تبادل نظر و تشریک مساعی وزرا و شرکت‌کنندگان در قالب مهمترین چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جهان اسلام فراهم می آورد.
 
وی افزود: ما در شرایطی در اینجا گرد هم آمده‌ایم که جهان اسلام و به ویژه منطقه خاورمیانه با چالش های فراوانی در زمینه افراطی گری، خشونت، تروریسم، تجاوز نظامی، نقض حاکمیت ملی، اشغالگری و کشتار بی‌رحمانه کودکان،‌ زنان و مردان بی‌گناه رو برو است. این شرایط نگرانی‌های عمیقی را در میان امت اسلامی ایجاد کرده است. مایه بسی تاسف است که این جنایات به نام اسلام و با هدف مخدوش ساختن چهره پاک و منور اسلام است.
 
جنتی در ادامه بیان کرد: مصداق بارز این شرایط تاسف‌بار کنونی جنایات و ظلم مداوم و بی‌رحمانه است که از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی در حق مردم مظلوم فلسطین صورت می‌پذیرد. ویرانی‌ها و قساوت‌های کم‌نظیری که چندی پیش در غزه و کشتار وحشیانه شهروندان عادی رخ داد، مصداق مشخص این جنایت‌های تکان دهنده است و متاسفانه شاهد سکوت جامعه بین المللی و مدعیان صلح و حقوق بشر در قبال این جنایات هستیم. اکنون رژیم صهیونیستی بار دیگر به نقض حریم قدس شریف و تلاش فزاینده برای یهودی سازی این شهر مقدس و نابود سازی آثار تمدنی آن دست زده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: افراطی گری و خشونت که در حال حاضر منبع اصلی بحران در منطقه است، بر آلام ما افزوده و در عراق و سوریه تداوم اقدامات تروریستی آثار ویران کننده‌ای را بر مردم بی‌گناه و زیر ساخت های این دو کشور برجای گذاشته است.
 
"جنتی" از گسترش اقدامات گروه‌های تروریستی و افراطی موجب تهدید بیشتر نسبت به امنیت و ثبات منطقه افزود: تاسف بار است که افراط‌گرایان تروریست جنایات خود را تحت نام مقدس اسلام صورت می‌دهند؛ این در حالی است که اکثریت مسلمانان اعمال مبتنی بر افراط‌گرایی، خشونت و جنایت‌های مورد ادعای این گروه‌ها را محکوم می‌کنند. امروز بیش از پیش ضرورت مقابله با این گروه‌ها و ایدئولوژی های خطرناک آنها که کوچکترین ربطی به اسلام عزیز و اصول و آموزه‌های آن ندارد، وجود دارد.
 
وی با ابراز تاسف از تحولات جهان اسلام گفت: این تحولات تاسف‌بار دستمایه پیشبرد و تقویت پروژه اسلام هراسی به ویژه در رسانه‌های غربی شده است. ادعاهای گروه های تروریستی در زمینه منتسب کردن خود به دین مبین اسلام توسط رسانه‌های غربی از طریق اخبار و تحلیل ها مورد تاکید قرار می گیرد.
 
وی عنوان کرد: اینگونه اقدامات نه تنها راه نجاتی فرا روی بشریت نمی‌گشاید بلکه باعث تفرقه در بین امت اسلامی و افزایش منازعات و جنگ‌های ویرانگر می‌شود که در برخی مناطق شاهد آن هستیم.
 
جنتی اظهار داشت: مسئولیت مشترک ما امروز  بسیار سنگین است. در این شرایط نگران‌کننده جهان اسلام هیچگاه تا این حد نیازمند وفاق، وحدت و همکاری نبوده است. ضرورت دارد بیش از پیش به آیه (و اعتصمو به حبل‌الله جمیعا و لا تفرقوا ) متمسک شویم. قدرت امت اسلامی در وحدت آن است. 

جنتی تصریح کرد: سازمان‌همکاری‌های اسلامی می تواند به نقش محوری خود در زمینه ارتقائ همبستگی اسلامی بر اساس اصول و اهداف عالیه مندرج در منشور شدت ببخشد، سازمان می تواند با اتکا به همکاری و همبستگی میان کشورهای عضو، اقدامات متعدد و متنوعی را برای محقق کردن امیدها و انتظارات امت اسلامی صورت دهد و با ارتقا کارآمدی خود به یک بازیگر نقش‌آفرین در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مبدل کرده‌اند.
 
وی در ادامه جلسه گفت: سازمان، بخش جدایی ناپذیر از تلاش جامعه اسلامی برای نیل به صلح و توسعه در خلال دهه های گذشته بوده است و انتظار می رود بر تلاش های خود برای تحقق همگرایی رسانه‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام بیفزاید.
 
وی اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای موسس سازمان همکاری‌های اسلامی به اهداف عالیه این سازمان پایبند است.  مسئله مهم همه کشورهای اسلامی، چاره اندیشی در باب توانمندسازی ارتباطی در جهت مقابله با سوء استفاده داعش از رسانه‌ها و فناوری‌های نوین مسئولیت ما را در حوزه رسانه دو برابر کرده است.
 
وی اظهار داشت: از فعالیت‌های آن در زمینه ارتقاء همکاری میان کشورهای عضو و ارتقاء نقش و موجودیت آن در تحولات بین‌المللی حمایت می‌کند. ما از ابتدای انقلاب اسلامی برای تحقق وحدت در جهان اسلام و توسعه و ترویج فرهنگ غنی اسلامی و تحقق تفاهم و صلح، اقدامات فراوانی را انجام داده‌ایم.

جنتی گفت: ایران بر این اساس همواره راهبرد انسانی منفعت جمعی امت اسلامی را دنبال نموده و بر این باور است که اتخاذ چنین رویکردی به ایجاد جهانی امن تر کمک خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: مایلم در این خصوص به ابتکار ارزنده جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهور محترم در زمینه دعوت به "جهان عاری از خشونت و افراط گرایی" که مورد اقبال گسترده جامعه بین‌المللی و به ویژه مسلمانان جهان قرار گرفت اشاره نمایم. بدون شک دعوت جناب آقای دکتر روحانی در زمانی که ما شاهد تهدید افراطی‌گری و خشونت نسبت به صلح و امنیت بین المللی هستیم از معنا و اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

وی گفت: ما در این اجلاس تحت عنوان "همگرایی رسانه‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام" گرد هم آمده ایم . امروزه اهمیت و نقش تاثیر گذار رسانه در تحولات بین المللی بر کسی پوشیده نیست. جهانی شدن رسانه‌ها حجم اطلاعات را در فضای نامحدود گسترش داده است.

جنتی اظهار داشت: اشتراک اطلاعات بی تردید بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد و همچنین روابط کشورها با یکدیگر تاثیر عمیقی بر جای می‌گذارد. انتشار هدفدار اطلاعات و بهره گیری انحصاری از رسانه‌ و نیز فضای مجازی سبب شده است تا رسانه‌های غربی ، اسلام و مسلمین را در راستای منافع و اغراض خاص خود معرفی کنند و زمینه بدفهمی در مورد اسلام را فراهم آورند. نتیجه این اقدامات از جمله گسترش تبعیض و بی‌عدالتی علیه مسلمانان در کشورهای غیر اسلامی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد بیان داشت: به اعتقاد من جهان اسلام با وجود اشتراکات دینی و فرهنگی بسیار، از کمبود دانش رسانه‌ای و شکاف اطلاعاتی رنج می‌برد. کشورهای اسلامی بایستی آنگونه که شایسته است پیوندهای اطلاعاتی و رسانه‌ای کارآمد خود را گسترش دهند تا بتوانند با مساعی مشترک و بگونه‌ای موثر با اهداف تفرقه‌انگیز دشمنان مقابله کنند.

وی گفت: ما معتقدیم هیچ کشوری در جهان اسلام به تنهایی نمی‌تواند با این چالش ها مقابله کند. تلاش مشترک و همکاری جمعی به‌ویژه در شرایط فعلی، تنها راه قابل ارائه به منظور تضمین آینده‌ای روشن برای امت اسلامی است. در این زمینه همکاری بین کشورهای اسلامی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است.

جنتی بیان داشت: ما برای برقراری صلح و اعتدال و در راستای مقابله با افراطی‌گری و خشونت نیازمند آنیم که بصورت جدی رسانه‌های خود را به سازمانهای کارآمد و تاثیرگذار تبدیل کنیم. بر این اساس تقویت روابط حرفه‌ای در میان رسانه‌های کشورهای اسلامی در سطوح قاره‌ای، منطقه‌ای و زیر منطقه‌ای امری ضروری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: سازمان همکاری‌های اسلامی می تواند در این راستا بخوبی از ظرفیت‌های گسترده خویش گام های اساسی و عملی بردارد. سازمان چارچوب مناسبی برای پاسخ جمعی و چند جانبه اعضا به چالش های رسانه‌ای پیچیده‌آی است که در مقابل امت اسلامی قرار دارد. در این راستا نهایی کردن فرآیند تجدید ساختار خبرگزاری بین المللی (IINA) و اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی و (IBU) و تاسیس شبکه ماهواره‌ای سازمان همکاری‌های اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به تحقق اهداف مهم سازمان در زمینه ارتقا همکاری‌های رسانه‌ای متعهد است و همکاری لازم را در این زمینه معمول خواهد داشت.

جنتی در پایان گفت: فرصت را مغتنم شمرده امید دارم با عنایت خداوند متعال و مشارکت‌ فعال هیئت‌های محترم و همکاری همه شرکت‌کنندگان بتوانیم به دستاوردهای مفید و موثری در عرصه رسانه نائل آییم. برای شما در برگزاری موفق این اجلاس آرزوی توفیق کرده و اقامت خوشی را در تهران برای شما آرزو می‌کنم.