۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱

انتقادات هسته‌ای در همایشی با حضور ظریف

در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند...آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ی تحریم هم، فایده‌ای نداشته است
کد خبر : ۲۱۲۲۴۶
صراط: یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در همایش دیپلماسی هسته‌ای که روز سه‌شنبه گذشته در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با بیان اینکه ذهنیت تیم دیپلماتیک و رئیس‌جمهور پایان‌دادن به تحریم‌هاست و «طرح اقدام مشترک» (اشاره به توافق ژنو) نیز شتابزده طراحی شد به نحوی که ظرفیت راهبردی ایران را تهی کرد، گفته است: این مسئله در سه مرحله صورت گرفت در مرحله اول موافقت کردیم هگزافلوراید تولیدی‌مان را به میله سوخت تبدیل کنیم و امروز که آقای کری از امن‌تر شدن جهان صحبت می‌کند٬ دلیلش این است که ظرفیت راهبردی ایران تهی شده است. عدم بکارگیری سانتریفیوژهای جدید نیز در ادامه آن است و باید بدانیم که نه تحریمی برداشته شده و نه تحریمی برداشته خواهد شد.
 
به گزارش ایلنا، آقای ابراهیم متّقی در این همایش که آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در آن حضور داشته، همچنین با بیان اینکه دیپلماسی اجبار آمریکا سه‌مرحله‌ای است٬ تاکید می‌کند: مرحله اول تهی کردن ذخایر بود. گام دوم مربوط به ابزارهای صنعتی و سانتریفیوژهاست و ما در موافقت نامه 24 نوامبر 2014 قرار گذاشتیم که گاز به سانتریفیوژهای نسل پنجم تزریق نکنیم. مرحله سوم نیز خدشه‌دار کردن حقوق هسته‌ای یعنی ما چه غنی‌سازی بکنیم یا نکنیم ارزشی برایمان نداشته باشد چرا که هر چه غنی‌سازی کنیم٬ چرخه نابودسازی‌اش را هم خواهیم داشت و در ادامه این مسائل فشارهای اقتصادی است.
 
*سوگمندانه باید گفت که سخنان و استدلال‌های آقای متّقی قابل اثبات است و رخدادهای صحنه و نظرات کارشناسان امر در زمینه تحریم‌ها و در زمینه مسائل هسته‌ای نیز آنها را تأیید می‌کند.

 
همچنین موضوع «لغو نشدن تحریم‌ها» دیدگاهیست که مقام معظم رهبری هم قبل از این بر آن صحّه گذاشته‌اند.
 
معظم‌له در ماه رمضان امسال و در دیدار با مسئولان نظام، در فرازی از بیانات خود در این رابطه فرمودند:
 
«برنامه‌های اقتصادی براساس و با فرض ماندن تحریمها بایستی برنامه‌ریزی بشود و تعقیب بشود و تحقّق پیدا بکند. فرض کنیم که این تحریمها ذرّه‌ای و سرِ سوزنی کم نخواهد شد؛ که حالا خود آنها هم همین را میگویند. آنها هم میگویند که تحریمها دست نخواهد خورد، حتّی از حالا شروع کردند که اگر در زمینه‌ی هسته‌ای هم به توافق برسیم، معنای آن این نیست که همه‌ی تحریمها برداشته خواهد شد؛ هنوز چیزهای دیگری هم هست؛ این همان حرفی است که ما همیشه میگفتیم. من بارها در همین جلسه و جلسات گوناگون دیگر عرض کرده‌ام که هسته‌ای بهانه است؛ مسئله‌ی هسته‌ای هم نباشد، یک بهانه‌ی دیگری می‌آورند: مسئله‌ی حقوق بشر هست، مسئله‌ی حقوق زنان هست، مسائل گوناگون فراوان را می‌سازند»
 
رهبر انقلاب اسلامی همچنین در مردادماه امسال نیز در دیدار با مسئولان وزارت خارجه که پس از توافق ژنو برگزار شد در بخشی از سخنان خود فرمودند:
 
«در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند...آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ی تحریم هم، فایده‌ای نداشته است»
 
ایشان افزودند: «البته در زمینه‌ی ادامه‌ی مذاکرات هسته‌ای، منع نمی‌کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می‌شود اما این، یک تجربه‌ی ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است»
 
گفتنیست مسئله «تحقیق و توسعه هسته‌ای» نیز جزو خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری است که در مسئله سانتریفیوژهای نسل پنجم و توافقات صورت گرفته با 1+5 در این زمینه به نظر می‌رسد اشکالات جدی وجود داشته باشد.

منبع: فارس