۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
با گوشزد نکردن به مقام ایتالیایی

حقّی که رفسنجانی از آن گذشت!

از آقای هاشمی انتظار بود به این سادگی چنین ماجرای مهمی را فراموش نکنند و همانطور که رخدادهای حوادث قبل از انقلاب و سال‌های دفاع مقدس را به‌خوبی به یاد می‌آورند؛ در گفت‌وگو با مقام ایتالیایی نیز پرونده ماهواره مصباح را به یاد بیاورند، خطاب به مقام ایتالیایی آنرا مورد اشاره قرار دهند و ایضاً تا این اندازه متسامحانه هم درباره آن صحبت نکنند.
کد خبر : ۲۱۲۸۸۴
صراط:  فارس گزارش داد که آقای هاشمی رفسنجانی اخیراً در دیدار با «لاپو پیستللی» معاون وزیر خارجه ایتالیا، به پرونده خرید هلیکوپترها و قطعات نظامی از ایتالیا در زمان جنگ تحمیلی توسط ایران اشاره کرده و خطاب به مقام ایتالیایی گفته است: البته می‌دانیم تحت فشار بودید و نمی‌توانستید قطعاتی را که پول‌هایش را هم داده بودیم، به ما بدهید.
 
*لحن متسامحانه آقای هاشمی در گفت‌وگو با مقام ایتالیایی مبنی بر اینکه می‌دانیم تحت فشار بودید و نمی‌توانستید قطعات هلیکوپتر را به ما بدهید! در حالی است که به نظر می‌رسد ایتالیا غیر از مواقعی که تحت فشار بوده و علیه ایران اسلامی اقدام به اِخلال کرده، دارای یکسری اختراعات شخصی! و اعمال فشارهای عامدانه و از سر خوشخدمتی به آمریکا هم علیه کشورمان بوده است که البته مشخص نیست چرا این بخش از اقدامات ایتالیا علیه مردم، دانشمندان و نظام جمهوری اسلامی توسط آقای هاشمی نادیده گرفته شده است؟!
 
باید اذعان کرد که بزرگترین چالش میان ما و ایتالیا در این زمینه نه جریان هلیکوپترها که ماجرای پرونده «ماهواره مصباح» در اوایل دهه 80 شمسی است.
 
ماهواره‌ای که با پول جمهوری اسلامی ایران و در پروژه‌ای مشترک در کشور ایتالیا ساخته شد اما مقامات ایتالیایی از تحویل دادن آن به ایران امتناع کردند!
 
این مسئله اگرچه برای ایتالیا تبدیل به یک افتضاح بین‌المللی شد اما باز هم مقامات دولت این کشور پای آن افتضاح ایستادند و هرگز حاضر نشدند ماهواره مصباح را به ایران تحویل بدهند.
 
جالب آنکه ایتالیایی‌ها نه تنها حاضر به پس دادن ماهواره کشورمان نشدند بلکه نتیجه مذاکرات درباره پرتاب این ماهواره توسط خودشان را هم رد کردند و خبرگزاری ریانووستی گزارش داد که وزارت خارجه ایتالیا در این زمینه اعلام کرده است:‌ هیچ صحبتی درباره نقش ایتالیا در ارائه کمک به ایران برای پرتاب ماهواره مصباح به فضا نیست!
 
و به این ترتیب 10 سال قبل بود که چندین میلیارد تومان بودجه کشورمان در ایتالیا بلوکه شد...
 
در این پرونده اگرچه زمستان رفت و ایران اسلامی توسط دانشمندان جوانش به فناوری ساخت ماهواره دست پیدا کرد و ایتالیا روسیاه شد اما باید گفت که از آقای هاشمی انتظار بود به این سادگی چنین ماجرای مهمی را فراموش نکنند و همانطور که رخدادهای حوادث قبل از انقلاب و سال‌های دفاع مقدس را به‌خوبی به یاد می‌آورند؛ در گفت‌وگو با مقام ایتالیایی نیز پرونده ماهواره مصباح را به یاد بیاورند، خطاب به مقام ایتالیایی آنرا مورد اشاره قرار دهند و ایضاً تا این اندازه متسامحانه هم درباره آن صحبت نکنند.

منبع: فارس