۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵

مرگ گروگان آمریکایی در یمن تائید شد

وزیر دفاع آمریکا روز شنبه تائید کرد که یک گروگان این کشور که در یمن در اسارت گروه تروریستی «القاعده» بود، پس از عملیات ناموفق نجات، به دست این گروه کشته شده است.
کد خبر : ۲۱۲۸۹۴
صراط:  «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا روز شنبه تائید کرد که یک گروگان این کشور پس از عملیات ناموفق نجات، به دست گروه تروریستی «القاعده» کشته شده است.
 
«لوک سامرز» خبرنگار-عکاس آمریکایی بود که از چندی قبل توسط القاعده یمن به گروگان گرفته شده بود. آنطور که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، روز جمعه نیروهای نظامی این کشور برای نجات وی دست به عملیات نظامی زده‌اند، اما این عملیات با شکست مواجه شده است.
 
وزیر دفاع آمریکا که در افغانستان صحبت می‌کرد، گفت القاعده در جریان همین عملیات، سامرز و یک گروگان غیرآمریکایی دیگر را «به قتل رسانده‌اند.»
 
شبکه بی‌بی‌سی هم به نقل از یک موسسه خیریه اعلام کرده است که فرد دیگری که در جریان این عملیات کشته شده، «پیر کورکی» گروگان اهل آفریقای جنوبی بوده است.
 
اولین بار صبح امروز بود که خواهر سامرز اعلام کرد مقامات اف‌بی‌آی به او اطلاع داده‌اند که برادرش در جریان عملیات ناموفق در یمن کشته شده است. چند روز پیش شبه‌نظامیان القاعده یک نوار ویدئویی را منتشر و تهدید کردند سامرز،خواهند کشت.
 
سامرز که دارای تابعیت آمریکایی-انگلیسی است، در سپتامبر 2013 در صنعا گروگان گرفته شد و القاعده یمن با انتشار یک ویدئو از سامرز، هشدار داد که آمریکا سه روز مهلت دارد تا چند مورد از خواسته‌های این گروه را محقق کند و در غیر اینصورت او کشته می‌شود.
 
پیش از این تکفیری‌های داعش نیز ویدئوهای مشابهی از گروگانهای آمریکایی و انگلیسی منتشر کرده بودند و در ویدئوهای اولیه تهدید به سربریدن قربانیان خود کردند و در ویدئوهای بعدی، سر گروگانها را بریدند.
 
«جیمز فولی» و «استیون ساتلاف» خبرنگاران آمریکایی و «پیتر کسیگ» امدادگر آمریکایی و «دیوید هینز» و «آلن هنینگ» از امدادگران انگلیسی، از جمله گروگان‌های داعش بودند که بعد از انتشار نوار ویدئویی مربوط به آنها، سربریده شدند.
 
آمار و ارقام رسمی نشان می‌دهد که 500 شهروند انگلیسی به سوریه و عراق سفر کرده‌اند تا در کنار داعش به مبارزه بپردازند و برخی دیگر نیز به گروههای کرد پیوسته‌اند تا علیه داعش مبارزه کنند.
منبع: فارس