۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲

واکنش بان کی مون به حوادث آمریکا

وی ضمن استقبال از اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا درباره آغاز تحقیقات درباره حقوق مدنی در این پرونده، افزود: فکر می‌کنم که این پرونده مجدداً به توجه بر مسئولیت‌پذیری مجریان قانونی متمرکز است.
کد خبر : ۲۱۲۹۰۴
صراط: دبیرکل سازمان ملل در بحبوحه کشتار چندین تن از شهروندان سیاه‌پوست توسط ماموران پلیس، از این کشور خواست تا اقدامی در راستای مسئولیت‌پذیرتر کردن پلیس انجام دهد.
 
به نقل از خبرگزاری فرانسه، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل واقع در نیویورک گفت: ما کاملاً از آنچه که زیر گوشمان رخ می‌دهد، مطلع هستیم. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل به فکر خانواده اریک گارنر، قربانی شیوه‌های خشونت‌آمیز پلیس در بازداشت مظنونین و مردم نیویورک است.
 
وی ضمن استقبال از اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا درباره آغاز تحقیقات درباره حقوق مدنی در این پرونده، افزود: فکر می‌کنم که این پرونده مجدداً به توجه بر مسئولیت‌پذیری مجریان قانونی متمرکز است.
 
این سخنگو ادامه داد: ما در چند وقت اخیر شاهد اعتراضات بسیاری در نیویورک بوده‌ایم. بان کی مون از معترضان می‌خواهد تا به صورت صلح‌آمیز اعتراض کرده و از مقامات می‌خواهد تا به اعتراضات صلح‌آمیز معترضان احترام بگذارند.
 
پس از حکم تبرئه یک هیات منصفه برای افسر پلیسی که در مرگ اریک گارنر به شیوه خفگی دست داشت، چندین تن از مردم در پی اعتراضات در نیویورک دستگیر شدند.
 
این بیانیه دبیرکل سازمان ملل منعکس‌کننده درخواست هفته گذشته وی به دنبال حکم تبرئه هیات منصفه‌ای در فرگوسن در خصوص پلیس سفیدپوستی است که مایکل براون، نوجوان آفریقایی آمریکایی را در اوت سال‌ جاری میلادی به ضرب گلوله کشت.
 
این تصمیم باعث اعتراضات گسترده در چندین شهر آمریکا شد. در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر اینکه اعتراضات در داخل و اطراف فرگوسن به خشونت کشیده شد.
 
بان کی مون از تمامی افرادی که علیه این حکم هیات منصفه اعتراض کرده‌اند خواست تا از خشونت اجتناب کرده و به صورت صلح‌آمیز اعتراض کنند.
 
بان کی مون همچنین نسبت به تعداد بیش از حد جوانان سیاه پوست که در رویارویی با افسران پلیس کشته می‌شوند، تعداد بیش ازسیاه‌پوستانی که در زندان‌های آمریکا هستند و تعداد بیش از حد آفریقایی - آمریکایی‌ها در آمار مرگ و میر ابراز نگرانی کرد.
 
زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر نیز گفت: کاملاً مشخص است که دست‌کم در میان بخش‌هایی از جمعیت آمریکا عدم اطمینان به عدالت سیستم‌های قضایی و اجرای قانون وجود دارد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: بان کی مون آمریکا