۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳

گرانی نان، به اسم نانوا و به کام دیگران

گران شدن نان که از چند روز پیش آغاز شده، ظاهرا بیش از نانوایان به کام دیگران خوش آمده است.
کد خبر : ۲۱۲۹۱۸
صراط: بالاخره پس از مدتی شایعه و تایید و تکذیب قیمت نان همانگونه که از قبل نیز حدس زده می‌شد، ظاهرا ۳۰ درصد به نام اصلاح افزایش یافت که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و هم‌اکنون نیز تبعات آن ادامه دارد.

چند روز قبل با اعلام محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، در زمینه افزایش قیمت نان بنا بر خواسته اتحادیه نانوایان و در روز ۱۰ آذر ۹۳ حداکثر به میزان ۳۰ درصد، این موضوع در استان‌ها اجرایی شد؛ در همین راستا جلسه مربوط به اصلاح قیمت نان در استانداری زنجان نیز تشکیل شد و در نهایت سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان در خبر ساعت ۲۰ شبکه استانی اشراق روز دهم آذر نرخ‌های جدید انواع نان را اعلام کرد.

ناصر فغفوری با اشاره به جزئیات جلسه تشکیل شده در زمینه اصلاح قیمت نان اظهار کرد: بر اساس مجوزی که در زمینه افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان داده شده است، از این پس قیمت جدید انواع نان در استان زنجان در نان لواش ۱۶۰ تومان، بربری ۴۵۰ تومان و نان سنگک نیز ۵۲۰ تومان تعیین شده است.

سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان همچنین قیمت آرد را نیز به ترتیب ۸ هزار و ۶۰ ریال در آرد ۱۰ درصدی، ۷ هزار و ۹۵۰ ریال در آرد ۱۵ درصد و ۷ هزار و ۷۳۰ ریال در آرد ۷ درصد اعلام کرد و گفت: همه این قیمت‌های تعیین شده قابلیت اجرایی دارد.

در این اقدام که در ظاهر به منظور اصلاح قیمت نان صورت گرفته بود، وزن چانه تغییری نکرده و به همان میزان قبلی ۱۷۰ گرم در نان لواش، ۵۰۰ گرم در بربری و ۵۵۰ گرم در نان سنگک باقی ماند.

پس از اعلام قیمت نان توسط سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت از صبح فردا قیمت جدید به سرعت در نانوایی‌ها اجرایی شد.

برای اینکه ساز و کار اجرایی شدن اصلاح قیمت نان در استان را مشاهده کنیم، به سطح شهر و سراغ نانوایان به عنوان اصلی‌ترین افرادی که در گرانی نان سهیم بودند، رفتیم تا اوضاع را از نزدیک مشاهده کنیم.

گرانی نان موجب افزایش توقعات مردم در خصوص کیفیت شده است

یکی از نانوایان زنجانی با اشاره به ساز و کار گران شدن نان اظهار کرد: از همان روز نخست اعلام، نرخ‌های جدید در اغلب نانوایی‌ها در حال اجراست.

این نانوا با توضیح اینکه همانند دفعات قبل که نان گران شده بود، در روز نخست تعداد مشتریان به دلایل خاص کاهش داشت، افزود: پس از آن تعداد مشتریان به روال عادی بازگشت.

وی با تاکید براینکه گران شدن افزایش توقعات مردم را در زمینه ارتقای کیفیت نان به دنبال داشته است، گفت: این امر در رفتار مردم مشخص است و به محض اینکه نانی با کیفیت پایین‌تر پخت می‌شود، مردم رغبتی برای خرید آن نشان نمی‌دهند.

این نانوای زنجانی با اشاره به برخی از خواسته‌های نانوایان در اثر افزایش قیمت نان اضافه کرد: علت درخواست نانوایان برای افزایش قیمت نان، تامین هزینه‌های دیگر نانوایی است، وگرنه مطمئنا افزایش نان تبعات بسیاری را در جامعه به دنبال خواهد داشت.

گرانی نان به نفع همه تمام شد به جز نانوا

یکی دیگر از نانوایان زنجانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با ابراز نارضایتی از افزایش قیمت نان اظهار کرد: طی چند روزی که نان گران شده است، توقعات همه از نانوایان بالا رفته است.

این نانوا با اشاره به اعتراض‌های مشتریان در زمینه کیفیت نان گفت: همه مردم زمان گران شدن نان انتظار دارند وزن چانه افزایش یابد و کیفیت بهتر از قبل شود، در صورتی که این موضوع خواسته معقولی نیست، چراکه اصلاح قیمت نان برای کمک به نانوایان انجام می‌شود و اگر قرار باشد وزن چانه افزایش یابد، نمی‌توان سودی را برای نانوا در نظر گرفت.

وی با توضیح اینکه در پی گران شدن نان تعداد مشتریان نانوایی‌ها کاهش یافته است، تصریح کرد: حتی برخی مشتریان دائمی نانوایی نیز در پی افزایش قیمت نان به نشانه اعتراض اقدام به تهیه نان از آزادپزها می‌کنند.

این نانوا وضعیت به وجود آمده را امری طبیعی عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی نانوایان پس از افزایش قیمت نان، کاهش تعداد مشتریان نیست، چراکه در طی زمان این مشکل حل خواهد شد.

وی مشکل مهم دیگر نانوایان پس از اصلاح قیمت‌ها را افزایش قیمت آرد اعلام کرد و افزود: پس از این موضوع، قیمت آرد در هر کیسه ۴۰ کیلویی بیش از ۸۴ هزار ریال افزایش یافته است.

این نانوا همچنین به افزایش یک هزار ریالی حمل آرد نیز اشاره داشت و گفت: همین امر موجب شده که افزایش قیمت نان سودی برای نانوا نداشته باشد و در واقع سود اصلی به جیب کسی دیگر ریخته می‌شود.

اصلاح قیمت نان، مشکلی را حل نکرده و باری از دوش نانوایان برنداشته است

یکی دیگر از نانوایان زنجانی نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به افزایش قیمت نان طی روزهای گذشته، بیان کرد: نانوایان خواستار اصلاح قیمت بودند، اما نه به این صورت که جز خودشان برای همه منفعت داشته باشد.

این نانوای باتجربه زنجانی با یادآوری دفعات قبلی افزایش قیمت نان افزود: همواره روال به این صورت بوده که در ابتدای افزایش قیمت و یا به اصطلاح اصلاح قیمت واکنش‌هایی در برابر این موضوع به وجود می‌آید، اما گذشت زمان آن را حل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در موقعیت فعلی افزایش قیمت نان هیچ منفعتی برای نانوایان نداشته است، گفت: ظاهرا قیمت آرد قبل از نان افزایش یافته است.

این نانوا که طی روزهای اخیر با مشکل کمبود آرد مواجه بوده است، اضافه کرد: پس از درخواست آرد متوجه افزایش قیمت ۸۴ هزار ریالی آن در هر کیسه شدیم.

وی با توضیح اینکه افزایش قیمت آرد ضرر نانوایان را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: با این وضعیت نانوایان به جای سود ضرر می‌کند و باید تلاش کنند که هزینه‌های دیگر نانوایی را تامین کنند.

این نانوا همچنین به کاهش مشتریان نانوایی نیز اشاره داشت و گفت: در وضعیتی که پیش آمده نانوا سرگردان است که به دنبال جذب مشتری با ایجاد فضای رقابتی باشد یا هزینه‌های افزایش یافته را تامین کند.

وی با ابراز نارضایتی از اصلاح قیمت نان بیان کرد: قرار بود اصلاح قیمت به سود نانوایان باشد، اما ظاهرا همه چیز به ضرر نانوایان تمام شده و دیگران به نام نانوایان سود می‌برند.

این نانوا با بیان اینکه با اصلاح قیمت نان حتی برخی نانوایان، قادر به پخت نان نشده‌اند، گفت: علت این موضوع آن است که نانوایان یا قادر به تهیه آرد با قیمت جدید نبوده‌اند یا مشتریان آنها به قدری کاهش یافته است که پخت کردن سودی برای آنها نداشته است.

گران شدن نان، بسیار گران تمام شد

یکی از شهروندان زنجانی نیز در این راستا در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: گران‌شدن نان تاثیری در افزایش کیفیت آن نداشته است.

رضایی افزود: متاسفانه پس از گران شدن نان نظارتی بر امور نانوایان نشده و کیفیت نان نیز تغییر چندانی نکرده است.

وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته از افزایش قیمت نان، سایر اقلام نیز افزایش قیمت داشته‌اند، اضافه کرد: بهتر بود، نام طرح تغییر یافته و اصلاح تغییر قیمت همه اقلام اعلام می‌شد.

این شهروند با ابزار نارضایتی از وضعیت به وجود آمده افزود: برخی کالاها که حتی ربطی به نان ندارند نیز افزایش قیمت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه گران شدن قیمت نان، برای شهروندان بسیار گران‌تر تمام شده است، از مسئولان خواست نظارت بیشتری بر امور داشته باشند.

 افزایش قیمت سایر کالاها بیشتر از نان بوده است

یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز با اشاره به افزایش قیمت نان اظهار کرد: مردم مخالف افزایش قیمت نان نیستند، چرا که همانند هر کالا باید نان نیز گران می‌شد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نان در هر برهه از زمان موجب کاهش دورریز نان شده است، اضافه کرد: این موضوع در فرهنگ صرفه‌جویی نیز تاثیر بسزایی داشته است.

این شهروند با توضیح اینکه در شرایط کنونی موضوع صرفا افزایش قمیت نان نیست، گفت: متاسفانه پس از افزایش قیمت نان، قیمت سایر اجناس نیز افزایش یافته است و نکته جالب توجه این است که افزایش قیمت در سایر بخش‌ها بیشتر از خود نان بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها هزینه‌های بسیاری را به مردم تحمیل می‌کند، افزود: بهتر است کار نظارتی بر همه اصناف وجود داشته باشد، چراکه آنچه واضح و مبرهن است، در ابلاغیه دولت فقط افزایش قیمت نان اعلام شده، ولی سایر اقلام افزایش قیمت بیشتری داشته‌اند که این امر برای مردم غیرقابل تحمل است.

به گزارش فارس، اصلاح قیمت نان و اجرای آن در استان زنجان تبعات بسیاری داشته که ظاهرا همه حتی خود نانوایان نیز از آن ناراضی هستند.

این افزایش قیمت که علاوه بر افزایش قیمت نان به سایر اجناس نیز سرایت کرده، موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده و موجب شده شهروندان در تهیه برخی از اجناس که به هیچ عنوان ربطی به نان ندارند، دچار مشکل شوند.

ظاهرا گرانی نان مسری بوده و به همه کالاها سرایت کرده و از این پس باید شاهد موجی از گرانی باشیم، چراکه قطار گرانی روی ریل آمده است و شواهد نشان می‌دهد، ایستگاهی نخواهد داشت.

این گزارش حاکیست، گرانی در سایر اجناس به دنبال افزایش قیمت نان کاملا مشهود و عینی است و این موضوع در مراجعات به سطح بازار نیز اثبات شده، به طوری که در برخی اجناس به ویژه پوشاک این امر بسیار ملموس است.

بر این اساس، گران شدن نان تاثیر مثبتی در افزایش قیمت‌ها داشته به جز قیمت کار، چراکه حقوق‌ها در هیچ صنف و شغلی چه دولتی و چه غیر دولتی هیچ تغییری نکرده است.
منبع: فارس