۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
در تهران نمی‌توانیم بازی دوستانه برگزار کنیم

کی‌روش: بعد از جام جهانی خوابیدیم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در کنفرانس مطبوعاتی خود صحبت‌هایش را آغاز کرد.
کد خبر : ۲۱۳۱۸۳
صراط: کارلوس کی‌روش در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی عصر امروز خود اظهار داشت: امروز به خاطر نزدیک شدن به مسابقات جام ملت‌های آسیا اینجا حضور دارم و حاضرم حتی چند بار همه چیز را به صورت شفاف به مردم و رسانه‌ها توضیح بدهم. راحت باشید و هر شبهه‌ای دارید از من بپرسید و من هم نظرات خودم را خالصانه به شما تقدیم خواهم کرد.

خبرنگاری پرسید که آیا همکاری لازم برای برگزاری اردوی تیم ملی صورت گرفته است یا خیر که سرمربی تیم ملی پاسخ داد: همان طور که می دانید این هفته مسابقات هفته هفدهم لیگ برتر تمام خواهد شد و ما فردای آن روز بازیکنانی را معرفی خواهیم کرد و سپس برای اردوی آفریقای جنوبی بازیکنان مدنظر خودمان را معرفی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در تاریخ 12 دسامبر بازیکنانی را معرفی می‌کنم و یکسری از بازیکنان ما به خاطر حضور در اردوهای تیم های خود در اروپا همراه ما نخواهند بود قرار است 19 بازیکن را دعوت کنم که 3 نفر از آنها دروازه بان خواهند بود. طبق محاسبات من 50 درصد از بازیکنان اصلی در اختیار ما خواهند بود تا با آب و هوا تطبیق پیدا کنند و قطعا آنها شرایط اردوی آفریقای جنوبی را تجربه کرده تا با وضعیت استرالیا تطبیق پیدا کنند.

کی‌روش تصریح کرد: این اردو قطعا به ما کمک می کند تا اگر خدای ناکرده مصدوم داشته باشیم بتوانم برای 23 نفر نهایی تصمیم قاطعی بگیریم.

سرمربی تیم ملی ایران در ادامه صحبت‌های خود گفت: در درجه سوم می‌خواهیم در آنجا بازی کنیم. هر چند هنوز بازی ما با آفریقای جنوبی قطعی نشده است،‌اما هواداران بدانند اگر ما در ایران بمانیم شانسی برای بازی تدارکاتی نخواهیم داشت. پس هدف ما یک تطبیق پذیری و دوم شناخت از بازیکنان و سوم برگزاری بازی‌های دوستانه است.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: در آفریقای جنوبی این شانس را داریم مقابل تیم‌هایی قرار بگیریم و مقابل بازیکنان خاص بازی کنیم. اگر بتوانیم مثلا با تیم تانزانیا یا زیمباوه بازی کنیم مسلما آنها می توانند با سبک فوتبال قطر و بازی آنها آشنا شویم. باز هم تاکید می کنم اگر در تهران بمانیم هیچ فرصتی برای انجام بازی دوستانه نداریم و سفر ما به آفریقا مطمئنا باعث کمک به تیم ملی خواهد شد.

وی تاکید کرد: بعد از اینکه از اردو برگشتیم مقابل فلسطین در تهران بازی دوستانه خواهیم داشت که این بازی هم دستگرمی خواهد بود. بعد از این مسابقه ما ایران را ترک می‌کنیم و اردویی را در استرالیا خواهیم داشت. در هر صورت اکثر تیم‌ها چند روز زودتر به استرالیا می‌روند و ما هم می‌خواهیم بازیکنان با شرایط این کشور آشنا شوند. ما 6 روز قبل از اولین بازی در جام ملت‌ها به مصاف عراق می‌رویم.

کی‌روش تاکید کرد: باز هم تکرار می‌کنم این برنامه را ما حتی قبل از جام جهانی با دپارتمان تیم ملی و مسئولان فدراسیون تدوین کردیم و در حال حاضر کاری که انجام می دهیم این است که تمام بندهای این برنامه را مو به مو اجرا کنیم.تیم ملی هم به سازمان لیگ احترام گذاشته و بالعکس لیگ هم همین طور. سوال من این است که تاثیرات کی‌روش در این برنامه چه خواهد بود که من خودم پاسخش را به شما ارائه می‌کنم.

وی ادامه داد: این تغییری که ما با آن روبه‌رو بودیم و همه می دانستند برنامه لیگ تا امروز چگونه است نظم و سازماندهی که به وجود آمده تاثیر کی‌روش بوده و همه چیز طبق برنامه پیش رفته است. البته احتمالا یک سری از افراد این را دوست ندارند و می خواهند همه چیز در لحظه آخر انجام شود اما همه جای دنیا وقتی برنامه ریخته می شود طبق آن پیش می‌روند. در پایان در این چند روز شاهد بودم که عده‌ای از مربیان و مسئولان در خصوص این 50 روز تعطیلی لیگ صحبت‌هایی را انجام داده اند.

کی‌روش گفت: اول اینکه باز هم تکرار می‌کنم تصمیم اینکه بازی‌های جام ملت‌ها در دی‌ماه انجام می‌شود تقصیر من نیست و من برنامه‌ریز آن نیستم. جام جهانی امسال در خرداد برگزار شد و این تصمیم را فیفا گرفته بود و کشورهای برزیل و اروگوئه بیش از 2 ماه مجبور شدند لیگ‌های خود را تعطیل کنند این تصمیم هم توسط فیفا گرفته شد. من از شما می‌خواهم این مسائل را شفاف توضیح بدهید چون یکسری از افراد فکر می‌کنند اگر جام ملت‌ها در دی ماه برگزار می‌شود من برنامه‌اش را ریخته‌ام.

وی افزود: سوال دیگر من این است آیا جام ملت‌های آسیا برای ایران مهم هست یا خیر؟ این سوال را من نباید جواب بدهم بلکه 65 میلیون ایرانی باید به این سوال پاسخ بدهند.

کی‌روش ادامه داد: در مردادماه امسال روزهای فیفا را طبق برنامه‌ریزی قبلی در اختیار سازمان لیگ گذاشتیم و در واقع 14 روز را به همین دلیل به سازمان لیگ تقدیم کردیم. توافق ما با سازمان لیگ اینجا بود که 14 روز را به آنها بدهیم و در ماه دسامبر 10 روز از برنامه‌ها را بگیریم تا بتوانیم اردو برگزار کنیم.

به گزارش فارس سرمربی تیم ملی در ادامه صحبت‌های خود گفت: یک مطلب را هم فراموش نکنیم برنامه‌ای که برای جام ملت‌های آسیا ریخته شده این است که ما تا فینال این مسابقات پیش برویم. آیا کسی هست که از صعود تیم ملی به فینال ناراحت شود؟‌! مطمئنا 99 درصد مردم از این موضوع خوشحال می‌شوند. من می‌دانم که شما می‌توانید از خداوند بزرگ بخواهید که لیگ ایران 45 روز به تعویق بیفتد تا ما به فینال صعود کنیم. البته مردم خیلی خوشحال می‌شوند نه به خاطر تعطیلی لیگ بلکه به خاطر صعود به فینال. اگر لیگ فقط 30 روز عقب بیفتد تنها کسی که باید دست به دعا بردارد من هستم چون مشکلات زیادی برایم ایجاد می‌شود و می‌دانم چه بلایی بر سر من خواهند آورد. شما هم این موضوع را می‌دانید. شما هم این موضوع را می‌دانید. این مشکل تنها مسئله‌ای بود که در مذاکرات من با فدراسیون بود؛ قطع شدن فاصله بعد از لیگ و جام ملت‌های آسیا.

 

خبرنگاری پرسید آیا بازیکنان تیم ملی با همان روحیه و جنگدگی که در جام جهانی بازی کرده‌اند در جام ملت‌های آسیا ظاهر خواهند شد که کی‌روش پاسخ داد: اگر شما شرایط را در نظر بگیرید و به بازی دوستانه تیم ملی و اردوی پرتغال دقت کنید خودتان انگیزه را در بین بازیکنان خواهید دید. اینکه تا چه زمانی این روحیه را در بازیکنانم حفظ کنم صادقانه می‌گویم که اطلاعی از آن ندارم. اما اگر روحیه مناسبی به تیم تزریق کنیم مطمئنا شرایط خوبی داریم اما اگر منفی‌گرا باشیم جواب برعکس خواهیم گرفت.

وی افزود: بازیکنان و تمامی اعضای تیم استحقاق تحسین را دارند چون عملکرد خوبی داشته‌اند. چون ما با یک منابع مالی و حمایت‌های محدود توانستیم آن نتایج را کسب کنیم. یک مطلب را قول می‌دهم و ضمانت می‌کنم ما تا انتهای راه می‌جنگیم و برای ملت ایران از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهیم بود. اما قطعا کار ما سخت است چون رقبای ما هر روز قوی‌تر می‌شوند و ما هم دوست داریم این شرایط را داشته باشیم. یک اصول ساده در زندگی وجود دارد اگر شما مریض شوید باید بلافاصله دارو به شما برسد و دیگر منتظر نمی‌مانید که تبدیل به نوش‌داروی پس از مرگ سهراب شود.

کی‌روش در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا اشخاصی هستند که نخواهند او تیم ملی نتیجه بگیرد گفت: این صحبت را بسیار شفاف جواب می‌دهم. مطمئنا دلایل و مدارکی وجود دارد که رقبای دیگر دوست ندارند ایران نتیجه بگیرد و همه به این موضوع واقف هستید. ازبکستان از 9 دسامبر در امارات حضور دارد و آنها در تاریخ 10 دسامبر از ما بازی دوستانه خواستند اما نتوانستیم با آنها بازی کنیم چون لیگ 50 روز تعطیل می‌شد! تیم ملی قطر از خرداد ماه تا امروز 13 بازی دوستانه انجام داده و فکر می‌کنید دلیل کار آنها چیست؟ آنها می‌خواهند قوی‌تر باشند و ایران را شکست دهند. امارات 14 بازی و بحرین 12 بازی از خردادماه تا امروز انجام داده اند.

وی افزود: دوست من وقتی این سوال را می‌پرسید آن مربوط به علوم فضا و مسائل پییچیده دریایی نیست. آنها سخت کار می‌کنند که ما را شکست دهند. ما باید سرمایه‌گذاری کنیم چون جام ملت‌های آسیا فرصت خوبی هست که بازی‌های زیبایی به نمایش بگذاریم. خودتان صادقانه جواب بدهید بعد از جام جهانی باید بیشتر کار کنیم یا کمتر؟

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تاکید کرد: قبلا یک بار گفته‌ام و باز هم می‌گویم، وقتی یک وعده غذایی خوب می‌خورید یکسری از افراد پس از آن می‌‌خوابند اما یکسری از انرژی آن وعده غذایی استفاده می کنند. ما بعد از جام جهانی خوابیدیم در حالی‌که باید از فرصت‌ها استفاده می‌کردیم.

 

سرمربی تیم ملی ادامه داد: با توجه به مربیان جوان مثل گل‌محمدی، منصوریان، دایی، مهدی مهدوی‌کیا و عبدالله ویسی و مطمئن باشید اینها می‌توانند به ایران کمک کنند که اگر این اتفاق نیفتد کشتی ایران مثل کشتی تایتانیک غرق خواهد شد. افرادی باید در این فوتبال کار کنند که دلسوز باشند نه اینکه از کنار آن استفاده ببرند. آنهایی که دلسوز هستند باید محافظ فوتبال باشند و اجازه ندهند آنهایی که سو استفاده می‌کنند کار کنند. من مردی هستم از جنس فوتبال، با 33 سال کار من یک مطلب به علی پروین می‌گویم؛ هیچ وقت دوست ندارم خودم را درگیر سیاست و کارهای اداری کنم و اصلا علاقه‌ای به این موارد ندارم. وقتی صحبت از زمین‌های فوتبال و دوره‌های اموزشی برای مربیان باشد عاشق آن هستم که در این موارد فعالیت کنم اما هرگز علاقه‌ای به سیاست و دخالت در کار وزیر ورزش ندارم.

 

کی‌روش در خصوص بازیکنان سرباز و اینکه آیا جانشین‌هایی برای پولادی، ماهینی و سروش رفیعی دارد یا خیر یادآور شد: شخصا هیچ راهکاری برای این مطلب ندارم اما نقطه نظراتم را ارائه کرده‌ام. شک ندارم که هر شهروندی در دنیا باید وظایف شهروندی خود را به خوبی انجام دهد. در خصوص این مسئله معتقدم شک و شبه و سوالی در این زمینه وجود ندارد و همه باید به اصول شهروندی پایبند باشند.

 

سرمربی تیم ملی فوتبال ادامه داد: این مسئله بسیار حساس است و باید به صورت محرمانه و خصوصی با جایگاه‌های مناسب و افراد ذیربط مطرح شود.
منبع: فارس