۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵

انتقاد قالی باف از بودجه 94

این مسئول با اشاره به تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به مجلس گفت: بعضی از رویکردهای بودجه‌ای سال آینده در مورد مدیریت‌های محلی و شوراها نیازمند اصلاح است.
کد خبر : ۲۱۳۳۹۸
صراط: محمدباقر قالی باف در نشست مشترک رؤسای شوراهای اسلامی و شهرداران کلانشهرهای کشور در اصفهان اظهار کرد: در شرایط حاضر ما نیازمند چاره‌اندیشی و تدبیر جدی برای آینده کشور هستیم و این موضوع یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
 
وی افزود: کشور ما اراده و برنامه خودش را به سرنوشت نفت گره زده و همه برنامه‌ها با این رویکرد بسته شده است.
 
شهردار تهران با بیان اینکه هرگاه در زمینه اقتصاد بدون نفت بیشتر شعار داده‌ایم کمتر نتیجه گرفته‌ایم، گفت: دشمنان نظام جمهوری اسلامی امروز از این وابستگی به عنوان یک ابزار برای فشار به جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.
 
وی تأکید کرد: مدیران کشور با پیش گرفتن رویکرد اقتصاد مقاومتی باید برای رسیدن به یک اقتصاد بدون نفت تلاش کنیم.
 
قالی باف با اشاره به تجربه جمهوری اسلامی در اوایل دهه 80 گفت: در آن زمان قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود اما رشد صنعتی کشور از یک رقمی به دو رقمی رسید.
 
وی خاطر نشان کرد: این تجربه نشان می‌دهد که ظرفیت اقتصاد بدون اتکاء به منافع نفتی در ایران وجود دارد و این موضوع مشروط به یک باور درون‌زا درباره اقتصاد بدون نفت می‌باشد.
 
شهردار تهران ادامه داد: این سیاست رویکرد جدید دولت بوده و همه ارکان‌ و نهادهای نظام جمهوری اسلامی باید برای رسیدن به اقتصاد بدون نفت تلاش کنند.
 
قالی باف با بیان اینکه وقت آن رسیده که کارهای ملی و محلی به صورت جدی از یکدیگر تفکیک شوند، گفت: تصدی‌گری و تولی‌گری دولت باید به حداقل رسیده تا اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های درون‌زای نظام محقق شوند.
 
وی تأکید کرد: کارهای خدماتی با هر حجم و بزرگی باید به مدیریت محلی واگذار شوند.
 
این مسئول با بیان اینکه بالغ بر 70 درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند، مطرح کرد: باید تمام کارهای خدماتی به مدیریت شهری واگذار شده و با یک منطق درآمد و هزینه در شهرها پیش برده شوند که دولت توان چنین پشتیبانی را ندارد.
 
وی با ابراز تأسف از برخی اقدامات درباره شهرداری‌ها گفت: دولت سعی در برداشتن حداقل درآمد شهرداری‌ها و متمرکز کردن آن در دولت است.
 
شهردار تهران این اقدام را بیراه رفتن دولت نامید و افزود: بسیاری از تصمیم‌ها باید در سطوح محلی گرفته شود.
 
وی با اشاره به تدوین برنامه ششم در دولت عنوان کرد: مباحث مدیریت محلی و شهری به جدیت باید در این برنامه وارد شود.
 
این مسئول با اشاره به تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به مجلس گفت: بعضی از رویکردهای بودجه‌ای سال آینده در مورد مدیریت‌های محلی و شوراها نیازمند اصلاح است.
 
قالی باف سال آینده را سال سختی برای دولت و شهرداری‌ها برشمرد و گفت: حمل و نقل عمومی رکن اساسی هر کشوری به حساب می‌آید و تمام کشورهای پیشرفته یارانه حمل و نقل را به خوبی اختصاص می‌دهند.
 
وی تدوین برنامه ششم و اصلاح آن را نقطه عطفی در تاریخ مدیریت‌های شهری دانست و افزود : ما حدود 4 سال است که حتی از حداقل یارانه‌های حمل و نقل نیز محروم هستیم و تبعات این موضوع روزی گریبان جامعه را خواهد گرفت.
 
شهردار تهران همچنین در بحث حمل و نقل عمومی با اشاره به اینکه همه اقشار جامعه نباید به صورت مساوی هزینه حمل و نقل عمومی را پرداخت کنند،اضافه کرد: هزینه حمل و نقل عمومی برای برخی از اقشار باید مجانی باشد و باید برای برخی دیگر با تخفیف و برای برخی از اقشار باید پرداخت هزینه به صورت کامل صورت بگیرد.
 
وی با بیان اینکه مدیریت، تکنولوژی و درک این موضوع در تمام کشور وجود دارد، بیان کرد: اینکه چرا این تفکیک انجام نمی‌گیرد ناشی از رفتارهای سیاسی در تصمیم گیری است که مانع از گرفتن تصمیم درست می‌شود.
 
قالی باف پیچیدن نسخه‌ای کلی برای شهرهای کشور از سوی دولت را اقدامی اشتباه دانست و افزود:  برای هر شهر باید متناسب با شرایط خودش تصمیم‌گیری شود.
 
وی ادامه داد: به خاطر عدم درک صحیح از مسائل و موضوعات ملی و محلی در مسیر حرکت به سمت پیشرفت با مشکلاتی مواجه می‌شویم که این مشکلات باید حل شوند.
 
شهردار تهران با اشاره به اینکه در زمان حال نیازمند همکاری شهرداری و شوراهای شهر با یکدیگر هستیم و باید تمام اختلاف سلیقه‌ها و چالش‌های تخصصی را به کنار گذاشته و بر روی این مباحث متمرکز شویم،تاکید کرد:در صورت عدم توجه به این مباحث تجربه تلخی در انتظار مدیریت‌های شهری خواهد بود.
 
وی همچنین در انتهای سخنان خود از همکاری شورای شهر تهران با شهرداری تهران قدردانی کرد و گفت: سیاسی‌ترین شوراهای اسلامی شهر در تهران فعالیت می‌کنند اما امروز بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر همکاری می‌کنند.
منبع: فارس