۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳

لاریجانی: بازرسی کل کشور جنبه بازدارنده ندارد

بازرسی کل کشور فسادی را پیدا می‌کند ولی فاصله تا محل رسیدگی زیاد است، حساسیت آن از بین می‌رود و با سرعت رسیدگی نمی‌شود. بنابراین جنبه بازدارنده هم ندارد.
کد خبر : ۲۱۳۴۴۴
صراط:  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز دوشنبه در همایش ارتقای نظام سلامت اداری و مقابله با فساد در سالن اجلاس سران، گفت: چند روز قبل که برای این همایش دعوت‌نامه فرستادند عذرخواهی کردم و استنباطم این بود که در بحث مبارزه با فساد نیازی به همایش نداریم بلکه باید کارهای اجرایی انجام دهیم.
 
وی افزود: فکر می‌کنم اولین تصمیم مهم این است که دیگر همایش نگذاریم بلکه بخش‌های تخصصی بگذاریم یعنی در موضوعاتی که باید برای جلوگیری از فساد اقدام کنیم متخصصان نظرات تخصصی بدهند و اگر لازم بود تصمیمات کلان بگیریم.
 
لاریجانی گفت: از نظر قانون‌گذاری و مقررات فعلا راه برای ما باز است، البته اقداماتی دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات، کمیسیون اصل نود، دستگاه قضایی و بازرسی کل کشور انجام دادند و ستادی که تشکیل شده هم در این دولت بهتر از قبل عمل کرد.
 
رئیس مجلس با اشاره به ارکان فساد گفت: شفافیت، عدم انحصارات و عدم تبعیض ارکان سالم‌سازی در سیستم دیوانی کشور است.
 
وی افزود: در زمینه شفافیت هم قانون‌ها و آیین‌نامه‌هایی تصویب کردیم که قانون تشکیل فضای کسب و کار، مبارزه با پولشویی و دولت الکترونیک در این زمینه انجام شده است. هرچند کامل نیست ولی گام‌هایی برداشته شده است.
 
وی با بیان اینکه اصل 44 قانون اساسی نیز ناقص و غلط اجرا شد عنوان کرد: در مورد عدم انحصار کارهایی انجام شده است ولی اصل 44 ناقص و غلط اجرا شد یعنی بخش خصوصی امروز قدرت رقابت ندارد و انحصارات از شکلی به شکل دیگر درآمده است و رانت اطلاعاتی می‌تواند در آن نفوذ کند.
 
وی با اشاره به ناقص و غلط بودن اجرای اصل 44 گفت: تحویل پالایشگاه به وزارت دفاع یا تشکیل بانک برای بنیاد شهید مسائلی است که در این زمینه رخ داد، مسئله دیگر اینکه بانک‌ها شرکت‌های بزرگ دارند و مشخص است که وام را به شرکت‌های خودشان می‌دهند بنابراین مسئله انحصارات به عامل تبعیض در کشور تبدیل شده است.
 
رئیس مجلس با بیان اینکه تا رقابت به صورت منطقی و شفاف نباشد فساد وجود دارد گفت: هر بنگاه اداری در کشور بنگاه‌های اقتصادی تشکیل داده است که برای فضای رقابتی کشور مشکل دارد و این مسئله ناشی از به هم ریختگی‌های کشور است.
 
وی خاطرنشان کرد: این به هم‌ریختگی‌ها در کارهای کشور در دولت قبل به وفور دیده می‌شد ولی دولت فعلی قبول دارد که باید جلوی آن را بگیرد.
 
وی افزود: فضای رقابت باید فضای برابری باشد و تا این سد برداشته نشود نه رونق به وجود می‌آید نه فضای عادلانه رقابت.
 
لاریجانی همچنین به مسئله رکود و عدم رونق اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگر شرایط کشور همراه با فقر باشد فساد عمومی بیشتر می‌شود، در کشور باید رونق اقتصادی وجود داشته باشد که ما در این زمینه مشکل داریم.
 
وی رشد تولید و رونق اقتصادی را یکی از مسائل مهم برای مبارزه با فساد برشمرد و گفت: در دولت افراد کارآزموده‌ای هستند و معاون اول رئیس‌جمهور نیز در وزارت کار وزیر موفقی بود.
 
لاریجانی افزود: بانک‌ها مشکل مهم در توسعه اقتصادی هستند زیرا اولویت را به شرکت‌های خودشان می‌دهند و تولید را هم درک نمی‌کنند.
 
وی با اشاره به معوقات بانکی مربوط به تولیدکنندگان گفت: در حال حاضر معوقات بانکی وجود دارد که بخشی از آن مربوط به تولیدکنندگان واقعی است که تقصیری ندارند زیرا دلار یکباره از هزار تومان به سه هزار تومان می‌رسد.
 
وی افزود: البته برخی افراد از بانک پول گرفتند و کارهای دیگر انجام دادند که نباید برای این کار و تولیدکنندگان واقعی یک نقطه مشترک نوشت.
 
رئیس قوه مقننه با اشاره به ضرورت تشکیل یک ستاد فراقوه‌ای برای مقابله با فساد گفت: ستادی در استان‌ها باید تشکیل شود تا شرکت‌هایی که برای ماندگاری، سرمایه در گردش می‌خواهند ولی معوقه دارند از سواستفاده‌کنندگان جدا شوند که در قانون برنامه این اختیار را به دولت دادیم تا به این افراد بخشودگی تعلق بگیرد ولی این کار هنوز انجام نشده است.
 
وی ادامه داد: اینکه یک تولیدکننده تلفیق کردن تولید را ترجیح دهد و با پول خود اوراق مشارکت بخرد برای کشور حسن نیت نیست، باید تولید در کشور رونق یابد تا بتوانیم از فساد جلوگیری کنیم.
 
وی تاکید کرد: مسئولان کشور باید فرمول‌بندی کنند که سطح تولیدکنندگان واقعی با سواستفاده‌کنندگان جدا شود.
 
لاریجانی اضافه کرد: این مشکلات به دلیل تحریم و مسائل دولت قبل ایجاد شد که باید زیر بغل تولیدکنندگان را بگیریم.
 
وی چابکی و کوچک شدن دولت را نیز از مسائل مهم دانست و گفت: دولت الکترونیک و جلوگیری از استخدام‌ها برای چابکی دولت مهم است و باید کمک کنیم تا استخدام‌ها کم شود، وقتی بودجه صرف استخدام‌ها شود چیزی برای عمران نمی‌ماند و موتور تولید به راه نمی‌افتد بنابراین باید از انباشت قانون نیز جلوگیری کنیم.
 
رئیس مجلس با بیان اینکه بحث تنقیح قوانین در دست اقدام است گفت: دولت قبل به نهادها دستور داده بود که در این زمینه همکاری نکنند ولی دولت یازدهم کمک می‌کند تا خلاء‌های قانونی مشخص شود زیرا از نظر خلاء‌های قانونی مشکلاتی داریم که در حال پیگیری آن هستیم.
 
لاریجانی مسئله بازدارندگی از فساد و جرم را نیز بسیار مهم برشمرد و گفت: با فساد و جرایم، سخت‌افزارانه برخورد می‌کنیم که مشکلاتی را در پی دارد، در کشورهای توسعه‌یافته وزن اصلی کار بر پیشگیری است ولی ما دراین زمینه عقب هستیم.
 
وی با ذکر مثالی گفت:  کشور ژاپن با 120 میلیون جمعیت سالانه 200 هزار پرونده در قوه قضاییه دارد و طول مدت رسیدگی به این پرونده‌ها معمولا 6 ماه است ولی ما سالانه 7 تا 8 میلیون پرونده داریم که اگر پرونده‌های چند باره را کم کنیم از دو میلیون می‌ماند و طول مدت دادرسی هم زیاد است بنابراین باید وقتمان را برای پیشگیری بگذاریم.
 
وی افزود: البته این مسئله مربوط به حکومت است و باید سازمانی فراقوه‌ای برای جلوگیری به آن داشته باشیم زیرا در حال حاضر قوای سه گانه به اندازه‌ای برنامه دارند که این مسئله در اولویت کار آنها نیست و باید سازمانی فراقوه‌ای برای این منظور داشته باشیم.
 
لاریجانی اضافه کرد: مقوله برخورد با فساد و جرم در کشور باید زیربنایی حل شود. برخی ستادها برای سیاست‌های کلی مناسب است نه کار عملیاتی.
 
لاریجانی گفت: بازرسی کل کشور فسادی را پیدا می‌کند ولی فاصله تا محل رسیدگی زیاد است، حساسیت آن از بین می‌رود و با سرعت رسیدگی نمی‌شود. بنابراین جنبه بازدارنده هم ندارد.
 
وی اضافه کرد: یا باید برای سازمان بازرسی اختیاراتی ایجاد کنیم که دادگاه‌های رسیدگی‌کننده داشته باشد یا سازمان مبارزه با فساد را ایجاد کنیم که ما برای این کار آماده‌ایم و اگر نیاز بود از ولایت فقیه هم مجوز بگیریم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. امیدوارم با نگاه کلان به حل مسائل کشور راهکارهایی اندیشیده شود که در سال‌های آینده شاهد نتایج ملموس آن باشیم.
منبع: فارس