۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲

همکاری ایران‌و‌روسیه‌درمبارزه بامواد مخدر

وزیر کشور و رییس سازمان مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه، سند برنامه اقدام مشترک در زمینه مبارزه با مواد مخدر برای سال های 2015 - 2018 را امضا کردند.
کد خبر : ۲۱۳۴۷۳
صراط: این سند روز دوشنبه در دیدار دکتر «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و «ویکتور ایوانف» رییس سازمان مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه امضا شد که در جریان آن دو طرف در مورد همکاری ایران و روسیه در مساله مبارزه با قاچاق مواد مخدر در عرصه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو و مذاکره کردند.



در سند برنامه اقدام مشترک در زمینه مبارزه با مواد مخدر برای سال های 2015 - 2018، بر عزم ایران و روسیه برای ایجاد ساز و کار تبادل اطلاعات عملیاتی از جمله اطلاعات در مورد اراضی کشت خشخاش و مراکز تولید مواد مخدر تاکید شده است. بر اساس این سند طرف های ایرانی و روس مکانیسم همکاری در زمینه اجرای عملیات جست وجوی مواد مخدر و مسدود کردن کانال های قاچاق آن مطابق با قوانین داخلی خود را تنظیم می کنند.

علاوه بر آن ایران و روسیه متعهد شده اند به تبادل اطلاعات در مورد ترانزیت قاچاق مواد مخدر از افغانستان ازجمله از طریق دریای خزر بپردازند.

همچنین دو طرف در این سند موافقت کرده اند که به مبادله اطلاعات در مورد قاچاقچیان مواد مخدر مسیرهای قاچاق مواد افیونی، انواع جدید مواد روانگردان و افراد دست اندرکار پولشویی درآمدهای حاصل از قاچاق مواد مخدر بپردازند.

مطابق سند برنامه اقدام مشترک در زمینه مبارزه با مواد مخدر برای سال های 2015 - 2018 نهادهای مبارزه با مواد مخدر ایران و روسیه به تبادل اطلاعات در مورد کانال های ترانزیت مواد مخدر و اجرای عملیات برای انسداد آن خواهند پرداخت.

در این سند همچنین همکاری برای مداوای معتادان به مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد به این مواد پیش بینی شده است.
منبع: ایرنا