۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵

هاشمی:آتش حضور تروریست‌ها دامن کل منطقه را خواهد گرفت

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: تقویت روابط دو جانبه تهران بغداد می‌تواند به تقویت روابط همه کشورهای منطقه بینجامد.
کد خبر : ۲۱۳۴۹۰
صراط: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار وزیر امور خارجه عراق، با اشاره به گام‌های بزرگ عراق در سال‌های پس از سقوط رژیم بعث، همکاری کشورهای عربی و همسایه با عراق را مهم توصیف کرد و گفت: همه می‌دانند که عراق می‌تواند نقش ارزنده‌ای در حل مسایل سوریه و لبنان داشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری کشورهای اسلامی با عراق را به نفع جهان اسلام و در جهت تقویت ملت‌ها و دولت‌های مسلمان دانست و خاطرنشان کرد: باید بعضی از کشورهای منطقه را قانع کرد که آتش حضور تروریست‌ها دامن کل منطقه را خواهد گرفت.

وی با اشاره به عقب ماندگی‌های تاریخی عراق و تخریب منابع این کشور به دلیل بمباران‌های نظامی سال‌های اخیر، منابع نفت عراق را نسبت به جمعیت این کشور، سرمایه‌ای ارزشمند برای سازندگی دانست و اظهار کرد: مدیریت و تقویت ارتباطات جهان مهم است که می‌توانید تکنولوژی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب کنید.

هاشمی رفسنجانی همکاری بخش‌های مختلف دولت و مجالس عراق و جمهوری اسلامی ایران را برای تسریع توسعه و پیشرفت بسیار مهم توصیف کرد و گفت: هماهنگی مسؤلان حل مشکلات را سرعت می‌بخشد و مردم را برای حمایت از مسؤولین ترغیب می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به گسترش همکاری‌های دو کشور اشاره کرد و با مهم دانستن رفت وآمدهای مسؤولین دو کشور تصریح کرد: تقویت روابط دو جانبه تهران بغداد می‌تواند به تقویت روابط همه کشورهای منطقه بینجامد.

هاشمی رفسنجانی علاقه مردم ایران و عراق به همدیگر و عشق و ارادت آنها به مکتب اسلام و مذهب تشیّع را سرمایه‌ای ارزشمند برای مسؤولین دو کشور دانست و گفت: باید از این فرصت تاریخی برای جبران اشتباهات حاکمان گذشته عراق استفاده کنیم و راه را برای رفت و آمد متقابل مردم هموار نماییم.

بر اساس این گزارش ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار، با تشریح سفر منطقه‌ای خود به هماهنگی‌ها و توافقات دولت‌های منطقه برای مقابله با گروهک تروریستی داعش اشاره کرد و گفت: تقریباً همه کشورهای عربی رویکرد یکسانی برای مقابله با این گروه تروریستی دارند و اعلام همکاری کرده‌اند.

وزیر امور خارجه عراق با ارائه تحلیلی از اوضاع اقتصادی عراق، نسبت به کاهش قیمت نفت ابراز نگرانی کرد و اظهار کرد: گروه‌های تروریستی در تولید نفت شمال عراق وقفه انداخته‌اند که برنامه‌هایی برای جبران داریم.

وی با بیان اینکه «هنوز موصل در اختیار گروه تروریستی داعش است»،خاطر نشان کرد: تقریباً اکثر مناطقی که قبلاً اشغال شده و سقوط کرده بودند، به دست نیروهای مسلح و مردمی آزاد شده‌اند و امنیت در آن مناطق برقرار است.

جعفری با یادآوری برنامه‌های سفر خود به ترکیه و بحرین اضافه کرد: سیاست ما همکاری و همراهی همه کشورهای منطقه است و خطر گسترش داعش را به عربستان، کویت و امارات یادآوری کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به مشترکات کشورهای منطقه، گفت: موضع استراتژیک عراق، برقراری روابط با کشورهای دنیاست و نمی‌خواهیم وارد کشمکش‌های سیاسی بین کشورها شویم.

وی با ارائه گزارشی از روند طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای بمباران مواضع گروهک داعش در سوریه،افزود: باید از همه امکانات برای از بین بردن این گروه خشن و تروریست استفاده کرد.

جعفری با ترسیم دورنمایی روشن برای عراق و مردم آن در جهت مبارزه علیه داعش، گفت: شهروندان کشورهای غربی که در عراق به داعش پیوستند، در برگشت خشونت، نا امنی و ترور را به کشور خود می‌برند.

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به تجارب ایران در برخورد با گروه‌های تروریستی و مقاومت در برابر تحریم‌ها،خاطر نشان کرد: در اوج این خطرات، فرصت‌های ارزنده‌ای برای گسترش همکاری دو کشور داریم و با همکاری مسؤولین جمهوری اسلامی از آنها استفاده خواهیم کرد.

منبع: ایسنا