۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

پیشنهاد روحانی برای نام‌گذاری یک روز

رئیس‌جمهور پیشنهاد داد روز ۱۸ دسامبر به عنوان روز جهانی علیه خشونت نام‌گذاری شود تا بدین وسیله یاد خون های به ناحق ریخته فراموش نشود و عزم جهانی برای مبارزه با خشونت و افراطی گری هر ساله حیات جدیدی بگیرد.
کد خبر : ۲۱۳۶۴۱
صراط: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز سه‌شنبه در همایش بین‌المللی جهان علیه خشونت و افرا‌گرایی، گفت: کشورهایی که تروریست‌ها را حمایت کردند، سریعا تامین مالی خود را قطع و از تروریست‌ها اعلام برائت کنند.
 
وی افزود: این کشورها مسبب خسارات بی‌شماری به عراق و سوریه شدند و باید این خسارات را جبران کنند.
 
روحانی پیشنهاد داد که روز 18 دسامبر به عنوان روز جهانی علیه خشونت نام‌گذاری شود تا بدین وسیله یاد خون های به ناحق ریخته فراموش نشود و عزم جهانی برای مبارزه با خشونت و افراطی گری هر ساله حیات جدیدی بگیرد.
 
وی اضافه کرد: استقبال جهانی از ایده جهان علیه خشونت و افراط‌گری و تصویب آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رای قاطع کشورهای جهان، میزان ضرورت و اهمیت پرداختن به مقوله خشونت در جهان را نشان می‌دهد.
 
وی ادامه داد: در 25 سپتامبر 2013 در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحده ایده جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را ارائه کردم که در همان مجمع ایده مطرح شده تبدیل به قطعنامه شد.
 
رئیس‌جمهور به سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در آن سخنرانی من از رهگذر احساس و فهم خود به تبیین بیم‌ها و امیدهایی پرداختم که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به چشم می‌خورد، بیم‌هایی که می‌تواند زندگی بشر را تهدید کند و به چالش بکشد.
 
روحانی اظهارداشت: اکنون ما در تهران گرد هم آمده‌ایم تا با توجه به امیدها بر بیم‌های ویرانگر و یاس‌آور فائق آییم و از آنجا که سنت الهی و اراده عام جهانی پشتیبان امیدهای سازنده و الهام‌بخش است، رجا واثق دارم که اقدام جمعی ما با موفقیت قرین خواهد شد.
 
وی ادامه داد: گرچه همکاری‌های گسترده اقتصادی و تعامل سیاسی در بخش‌های مهمی از نظام بین‌الملل خشونت و افراطی‌گری را کاهش داد، اما در عین حال متاسفانه در بخش‌های دیگری از جمله منطقه خاورمیانه خشونت همچنان حضور دارد و بعضا به طور روزانه جان ده‌ها کودک و زن و مرد را می‌گیرد.
 
رئیس‌جمهور بر همین اساس تاکید کرد: لازم است رسانه‌های ملی و بین‌المللی نسبت به آگاه‌سازی افکاری عمومی در مورد تهدیدات تروریست‌ها و جلوگیری از سوء استفاده از خیل جوانان بیکار و به حاشیه رانده شده برنامه ریزی جدی داشته باشند.
 
رییس جمهوری همکاری جهانی برای مقابله با سوء استفاده تروریست ها از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را ضروری دانست و گفت: تروریست ها در تردد بین کشورها با مشکلات زیادی روبه رو نیستند که کشورهای در مسیر ترانزیت تروریست ها باید با تقویت اراده سیاسی و مکانیسم های ضروری، مسوولیت خود را در قبال بازگشت ثبات و امنیت به منطقه ایفا کنند.
 
روحانی افزود: همچنین تلاش جامعه بین المللی برای اصلاحات در سازمان ملل به ویژه شورای امنیت و کاربرد حق وتو که در موارد جدی تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی، عملا سازمان ملل را فلج کرده است و تا کنون با موفقیت چندانی روبرو نبوده است.

وی با بیان این‌که جهان امروز ما دستخوش فرایندهایی است که به نابرابری‌ها دامن می‌زنند، اظهار داشت: حکومت‌های مستبدی که حقوق شهروندان خویش را به رسمیت نمی‌شناسند و حق مشارکت همگانی در سیاست گذاری را محترم نمی‌شمارند موجبات افزایش فقر و توسعه نیافتگی را فراهم می‌کنند. همچنین مداخلات خارجی و اشکالی از استعمار نو که سبب شده است جوامع توانایی‌های خود را برای کاهش فقر و حذف زمینه‌های خشونت از دست بدهند این نیز از جمله‌ی این فرآیندهاست.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: فسادگسترده در نظام‌های اداری و مدیریت توسعه که سبب می‌شود منابع کشورها به جای آن که صرف ایجاد زیر ساختهای توسعه‌ی پایدار شود، هدر رفته و یا راهی سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه یافته شوند و فقر بر جای بماند در کنار استبداد و خودکامگی برخی از حکومت‌ها که با نقض آزادی و حقوق بشر باعث سرخوردگی و به حاشیه راندن اقشار آسیب پذیر می‌شود را نیز باید از جمله این فرآیندها دانست.

روحانی با با بیان اینکه برآمدن خشونت، غروب انسانیت است گفت: با این پرسش مواجه می‌شویم پس چه باید کرد تا انسانیت نجات یابد و زندگی بر سیاره زمین با کیفیت بهتری ادامه پیدا کند. تاکید بر تقویت مدارای فرهنگی و مدارای دینی و به رسمیت شناختن حقوق فرهنگی همه انسان‌ها راهی به سوی کاستن از ظرفیت‌های بروز خشونت برمبنای تمایزهای فرهنگی است.

رئیس‌جمهور گفت: سزاوار است در کنار یکدیگر اندیشه‌ورزی درباره‌ی اشکال آشکار خشونت و صورت‌های بارز بی عدالتی و سازوکارهای غلبه بر آنها را تقویت کنیم، ما توان آن را داریم که ده‌ها فیلسوف، هنرمند، جامعه شناس، سیاست‌مدار، فعال جامعه مدنی و شماری دیگر از شخصیت‌های جهان را برای اندیشیدن درباره‌ی رفع خشونت و بی‌عدالتی و استقرار عدالت گرد هم آوریم و جامعه بشری را به در پیش گرفتن راه و روشی مطابق خردورزی همگانی برآمده از اندیشه عدالت و نفی افراطی‌گری فرا بخوانیم.

به گفته روحانی برای پیشبرد مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و گستری فرهنگ صلح و مدارا جهان نیازمند اقداماتی اساسی و خطیر است.

وی گسترش و تعمیق گفت و گو میان دولت‌ها و جامعه مدنی با هدف کاستن از سوء برداشت‌ها تنازعات و نیل به تفاهم و همکاری بیشتر ، تلاش در جهت گسترش آموزش همگانی و بهره‌مندی از روش‌های پیشرفته‌ی تربیتی با هدف بسط فرهنگ صلح و مدارا، اهمیت نقش زنان، جوانان، علمای دینی و روشنفکران، دانشگاهیان و هنرمندان در گسترش دانش و اندیشه و احساس و باورهای دینی و اخلاقی و همچنین ارتقاء همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی به منظور شتاب بخشیدن به روند مبارزه دسته جمعی با خشونت و افراطی گری از جمله اقدامات خطیر و اسسی عنوان کرد.

به گزارش تسنیم، 10 پیشنهاد روحانی برای مبارزه فوری با تروریسم جهانی در منطقه و جهان به شرح زیر است:

1- کشورهایی که از راه سازمان دهی و تامین مالی به شکل گرفتن تروریسم کمک کرده‌اند باید به صراحت از آنها اعلام برائت نموده و تامین مالی مستقیم و غیر مستقیم خود از آنها را قطع کنند و در جهت مبارزه علیه تروریسم با کشورهای قربانی همکاری کرده و به آنها کمک‌های مالی، اطلاعاتی و نظامی کنند. عراق و سوریه متحمل تلفات و صدمات جانی بی‌سابقه‌ای شدند و کشورهایی که مسبب این صدمات بی شمار بوده‌اند لازم است وظیفه‌ی تامین مالی برای جبران خسارت وارده را بر عهده بگیرند.

2- کمک‌های بین‌المللی برای بازسازی خانه‌های ویران شده ، اماکن مذهبی تخریب شده و تاسیسات زیر بنایی نابود شده در اثر اقدامات تروریستی و خسارات ناشی از عملیات نظامی مقابله با آنان ضروری است.

3- تروریسم از فضای فقر و بیکاری سربازگیری می‌کند. با تاسیس صندوق بین‌المللی اشتغال زایی و توسعه برای کمک به رشد سرمایه‌گذاری در کشورهای قربانی تروریسم بین‌المللی باید زمینه اقتصادی رشد تروریسم را از میان برداشت.

4- همکاری منطقه‌ای برای اصلاح نظام آموزش و پرورش عمومی و مدارس دینی جهت مقابله با تفسیرهای افراطی، تکفیری و خشونت‌آمیز از آموزه‌های مذهبی و روحی است. باید حقیقت اسلام رحمانی به جهانیان ارائه شود.

5- همه ی طرف‌هایی که در مبارزه با این فتنه‌ی تروریستی جدی هستند از طریق هماهنگی‌های منطقه‌ای، همکاری‌های لازم از جمله تبادل اطلاعاتی را سامان دهند.

6- لازم است رسانه‌های ملی و بین‌المللی نسبت به آگاه‌سازی افکار عمومی در مورد تهدید تروریست‌ها و جلوگیری از سوء استفاده از خیل جوانان بیکار و به حاشیه رانده شده برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.

7- همکاری جهانی برای مقابله با سوء استفاده تروریست‌ها از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ضروری است.

8- تروریست‌ها در تردد بین کشورها با مشکلات زیادی روبرو نیستند. کشورهای در مسیر ترانزیت تروریست‌ها باید با تقویت اراده سیاسی و مکانیزم های ضروری مسئولیت خود را در قبال بازگشت ثبات و امنیت به منطقه ایفا کنند.

9- تلاش جامعه بین‌المللی برای اصلاحات در سازمان ملل به ویژه شورای امنیت و کاربرد حق وتو که در موارد جدی تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و عملا سازمان ملل را فلج کرده است، تاکنون با موفقیت چندانی روبرو نبوده است. ناکارآمدی شورای امنیت در موارد جدی موجب تهدید صلح و امنیت بین‌المللی و موجب تشویق متجاوز از یک طرف و سرخوردگی قربانیان و زمینه‌ساز اقدامات خشونت‌آمیز آنها از طرف دیگر می‌شود. شایسته است روند این اصلاحات و بازپروری سازمان ملل از فلج‌های ادواری که گریبان‌گیرش می‌شود با اراده و استدلال قوی‌تر از جانب جامعه بین‌المللی پیگیری شود.

10-  روز 18 دسامبر به عنوان روز جهانی علیه خشونت نام‌گذاری شود تا بدین وسیله یاد خون های به ناحق ریخته فراموش نشود و عزم جهانی برای مبارزه با خشونت و افراطی گری هر ساله حیات جدیدی بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:امیدوارم این کنفرانس بتواند در پرتو هم‌اندیشی جدی و حصول تفاهم و رهنمودها و پیشنهادهای موثر و عملی در جهت اعتلای فرهنگ صلح و مدارا و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری ارائه کند.
منبع: تسنیم