۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶

بودجه ورزش چقدر است و چگونه خرج شد؟

معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش از دائمی شدن قانون واگذاری پروژه‌های نیمه‌کاره به بخش خصوصی و همینطور موضوع خیرین خبر داد.
کد خبر : ۲۱۳۶۹۱
صراط: مناف هاشمی، معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش امروز در نشست خبری درباره بودجه پیشنهادی این وزارتخانه، گفت: با توجه به محدودیت بودجه تغییرات بودجه‌ای را به صورت کلان نخواهیم داشت اما چند اتفاق خوب برایمان رخ داده است که مربوط به تنظیم بخشی از قوانین بود. موضوع خیرین یکی از مسائلی بود که دائمی شده که امیدواریم مجلس آن را تصویب کند در این صورت مشکل ما برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌کاره به بخش خصوصی حل می‌شود. موضوع دیگر قانون دائمی شدن در فروش تغییر کاربری‌هاست.
 
وی از الزام دستگاه‌های اجرایی برای پرداخت یک درصد از بودجه‌شان به ورزش خبر داد و گفت: البته کلمه الزام نیامده اما دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند که یک درصد از بودجه‌شان را در ورزش خرج کنند. اگر دستگاهی بخواهد یک درصد هزینه کند 30درصد از این یک درصد را باید به وزارت ورزش بدهد. این تبصره به عنوان یک آرزو بود هرچند خواسته ما این بود که تکلیفی شود اما این اتفاق سرانه ورزشی ما را افزایش می‌دهد.
 
هاشمی همچنین به برنامه ششم اشاره کرد و اظهار داشت: همیشه همه می‌گفتند چانه ورزش کوچک است، ما نشست‌های کارشناسی داشته‌ایم تا موضوع ورزش را پررنگ‌تر کنیم تا در احکام برنامه ششم ورزش جایگاهش را پیدا کند. این اتفاق رخ دهد دولت موظف می‌شود بودجه‌های خوبی را برای ورزش در نظر بگیرد.
 
معاون مالی و پشیبانی وزارت ورزش در ادامه این نشست به بودجه 224هزار میلیارد تومانی عمومی کشور اشاره کرد و یادآور شد: 47درصد از این مبلغ یعنی 106هزار میلیارد تومان به امور فرهنگی و اجتماعی اختصاص دارد.34هزار میلیارد تومان به آموزش، 5هزار میلیارد تومان به فرهنگ و هنر و گردشگری، 15هزار میلیارد تومان به بهداشت و درمان، 50هزار میلیارد تومان به رفاه و هزار و 44 میلیارد تومان به تربیت‌بدنی اختصاص دارد یعنی کمتراز نیم درصد از اعتبارات به تربیت‌بدنی اختصاص یافته که فقط وزارت ورزش نیست.
 
هاشمی افزود:‌ بودجه وزارت ورزش 709میلیون تومان است که 163میلیارد تومان آن اعتبارات وزارت ورزش در هزینه جاری است. در سال 93، 541میلیارد تومان بودجه ابلاغی بود که از خزانه 252میلیارد تومان یعنی حدود 50درصد را گرفته‌ایم اما بودجه وزارت در سال 94 در حوزه جاری و عمرانی 50درصد رشد داشته است. 709میلیارد تومان بودجه امسال است که 442میلیارد تومان برای بخش عمرانی و 267میلیارد تومان برای بودجه جاری در نظر گرفته شده است.
 
وی همچنین به اختصاص 162میلیارد تومان در حوزه هزینه‌ای اضافه کرد و گفت: حتی در خصوص نوشابه‌های گازدار و سیگار هم به دنبال عوارض هستیم. ما سال گذشته از عوارض سیگار 7.5درصد وصول داشتیم. 6میلیارد تومان هم برای بخش همگانی در نظر گرفته شده است.

 
وی درباره حق پخش تلویزیونی تصریح کرد: برای سال 93رقم 23میلیارد تومان مطرح شده که 30درصد نسبت به قبل افزایش داشته است. من روز گذشته با معاون مالی صدا و سیما هم جلسه داشتم. حالا اگر این پول به وزارت ورزش یا فدراسیون فوتبال واریز شود ما به سازمان لیگ و فوتبال هم می‌دهیم البته اگر جای دیگری هم خرج شود مشکل قانونی ندارد. برای سال 94طبق قرار قبلی قرار شد لایحه حق پخش تقدیم دولت شد ما این لایحه را دادیم اما وقتی به مجلس تقدیم شد من چیزی درباره حق پخش ندیدم. دوستان در سازمان لیگ هم تلاش می‌کنند این موضوع را به صورت قانونی حل کنند.
 
معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش درباره حسابرسی مالی فدراسیون‌ها خاطرنشان کرد: حسابرسی سال 91 به پایان رسید. برای سال 92 هم حسابرس‌ها در فدراسیون‌ها مستقر هستند که امیدواریم تا پایان سال کار انجام شود. چون در گذشته این موضوع مرسوم نبوده ما دو سال عقب هستیم. نکاتی که ما در حسابرسی مد نظر قرار داده‌ایم در خصوص بررسی درآمدها و کمک‌ها به فدراسیون‌ها از وزارت ورزش و سایر دستگاه‌ها، بررسی مطالبات اسپانسرها، مسافرت‌های خارجی، مصوبات هیأت رئیسه، حق عضویت استراتژی فدراسیون‌ها و ... بوده است.
 
بعضی فدراسیون‌ها اشکالاتی کمتر، بعضی فدراسیون‌ها اشکالاتی بیشتر داشته‌اند اما چون اولین حسابرسی ما بوده انتظار نداریم همه چیزهایی که می‌خواهیم انجام شود. یکی از بحث‌های ما شفافیت مالی در دریافت‌ها و پرداخت‌هاست. فدراسیون‌ها موظف هستند در ارتباط باتمام منابعی که دریافت می‌کنند به وزارت ورزش پاسخ دهند.
 
هاشمی درباره حسابرسی فدراسیون فوتبال و اینکه کمک‌هایی را برای حسابرسی مالی به این فدراسیون فرستاده‌اید عنوان کرد: حسابرسی فدراسیون فوتبال با سایر فدراسیون‌ها فرقی ندارد. حسابرسی سال 91 و گزارشی که در دست ماست می‌گوید عملکرد این فدراسیون 45میلیارد تومان بود در سال 92 حدود 40میلیارد اما حسابرسی سال 93 هنوز به پایان نرسیده است. در تفاهم‌نامه‌ای که با این فدراسیون داشته‌ایم پیش‌بینی ما 70میلیارد تومان بود تا تاریخ 15 آذر حدود 56میلیارد تومان فدراسیون فوتبال وصولی داشته است که این وصولی از محل‌های مختلف مانند فیفا، AFC، هشت میلیارد از وزارت ورزش و سایر درآمدها بوده است. کمک‌هایی که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به فدراسیون فوتبال داشته کاملاً مشخص است.
 
وی در خصوص اینکه اعلام شده اردوهای تیم ملی به دلیل مشکلات مالی لغو شده خاطرنشان کرد: وقتی 70میلیارد تومان برای این فدراسیون برآورد می‌شود یعنی اردوها هم در آن دیده شده است اما اینکه چطور این فدراسیون 56میلیارد تومان را خرج کرده اطلاعی نداریم اما اگر وزارت ورزش تشخیص داد برای جام ملت‌ها و اردوها کار زمین مانده با احساس مسئولیتی که ما داریم مشکلی پیش نمی‌آید.
 
مناف هاشمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که درباره مشکلات مالی فدراسیون‌ها پرسید، گفت: بخشی از این مسائل مدیریتی است و بخشی دیگر پولی، درباره مسائل پولی قرار بود امسال 75میلیارد تومان به فدراسیون‌ها بدهیم که 50میلیارد تومان از منابع 93 و 20میلیارد تومان هم از منابع 92 به فدراسیون‌ها پرداخت کرده‌ایم، حالا ما 20میلیارد را هم حساب نمی‌کنیم. فکر می‌کنم 20 تا 25 میلیارد تومان را به آنها پرداخت کنیم از طرفی فدراسیون‌ها متعهد شده‌اند علاوه بر پولی که به آنها می‌دهیم خودشان هم درآمدزایی کنند. ما حدود 259میلیارد تومان با فدراسیون‌ها تفاهم‌نامه امضاء کرده‌ایم.
 
وی افزود: فردا 8میلیارد به 46 فدراسیون واریز می‌کنیم که با این پرداختی 60درصد از بودجه به فدراسیون‌ها داده خواهد شد. اما فدراسیون‌هایی که نتوانستند طبق تفاهم‌نامه به تعهداتشان عمل کنند تخصیص‌هایشان کمتر می‌شود. اگر ما این انضباط را نداشته باشیم خیلی‌ها دنبال منابع دیگر نمی‌روند، تا جایی که می‌دانم فدراسیون‌ها از نحوه پرداخت وزارت ورزش راضی بودند و همچنین در نظر داریم با وزارتخانه‌های دیگر هم تفاهم‌نامه امضاء کنیم.
 
هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت ورزش در تکمیل پروژه‌ها از بخش خصوصی کمک گرفته عنوان کرد: 15میلیارد تومان در بانک گذاشتیم و یک و نیم برابر آن را سرمایه‌گذاری کردیم. بخش خصوصی هم به این مبلغ 80میلیارد تومان اضافه کرد و حالا این پروژه‌ها در دست اجراست. اگر همه وزارتخانه‌ها کمک کنند می‌توانیم مشکلات اماکن ورزشی را مرتفع کنیم.
 
معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش در پاسخ به این سؤال که شما به دنبال این هستید که سایر دستگاه‌ها را مکلف به پرداخت یک درصد از بودجه‌شان کنید، گفت: این موضوع امکان‌پذیر نیست چون در مجلس تصویب شده و حالا تغییر رأی سخت است. وزارت ورزش هم برنامه‌ای برای دنبال کردن این موضوع ندارد.
 
هاشمی درباره اینکه والیبالیست‌ها هم از حق پخش گلایه دارند و آیا برای آنها هم فکری کرده‌اید، اظهار داشت:‌ باید توافق قطعی داشته باشیم. اگر این موضوع در مجلس قانون می‌شد تکلیف ما هم مشخص بود اما حالا باید در قالب تعامل خوب این موضوع را با صدا و سیما حل کنیم که در آن هم منابع ورزش و هم منابع صداو سیما در نظر گرفته شود. این موضوع هم درباره فوتبال است و هم والیبال.
 
وی در پاسخ به این سؤال که حقوق پیشکسوتان صندوق حمایت عقب افتاده، گفت: حقوق دو ماه آنها را هفته گذشته پرداخت کرده‌ایم، فکر نمی‌کنم بیش از یک ماه عقب‌افتادگی داشته باشند آنها هم باید به سمت درآمدزایی بروند تا زمانی که این اتفاق نیفتاده وزارت ورزش مزایای پیشکسوتان را به تأخیر نمی‌اندازد. این یک ماه عقب‌افتادگی را هم با حقوق، دی، بهمن و اسفند پرداخت می‌کنیم.
 
هاشمی درباره اینکه در پروژه‌های عمرانی اولویت شما با کدام است، خاطرنشان کرد: حدود 3هزار پروژه نیمه تمام داریم، خیلی قصد نداریم پروژه جدید شروع کنیم. با امکاناتی که داریم می‌توان 470پروژه را به بخش خصوصی واگذار کرد همانطور که نقش جهان به فولاد واگذار شد، استادیوم دیگری هم در سبزوار به فراخوان خواهد رفت.
 
معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش در پاسخ به این سؤال که چقدر امیدوار هستید بتوانید یک درصد بودجه دستگاه‌های اجرایی را بگیرید، گفت: پیش‌نویس این لایحه با سازمان مدیریت نوشته شد که قبلاً اینطور نبوده است. من بسیار امیدوار هستم. با توجیهاتی که داریم می‌توانیم یک درصد را بگیریم.
 
هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جلسه روز یکشنبه شما با معاونان مالی سایر وزارتخانه‌ها هم در این خصوص بود عنوان کرد: بحث یک درصد یکی از مواردی بود که مطرح شد اما چون هنوز قانون بودجه تمام نشده می‌توانیم تفاهم‌نامه‌ها را امضاء کنیم اما مهمترین بحث ما در این جلسه اصلاح نظام اداری بود که ما میزبان سایر وزارتخانه‌ها بودیم و جلسه خوبی داشتیم.
 
معاون مالی وزیر درباره برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان هم گفت:‌ قول داده بودم این مراسم یک ماه بعد از بازی‌های آسیایی برگزار شود اما به دلیل عزای عمومی برگزار نشد. در یک تا دو هفته بعد از سفر مراسم آسیایی و پارا آسیایی را برگزار می‌کنیم.
 
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که در برنامه ششم توسعه وزارت ورزش چطور دیده شده خاطرنشان کرد: ستادی شکل گرفته با ریاست وزیر ورزش که خودم نایب‌رئیس هستم. پیشنهاداتی را مطرح کردیم، به جمع‌بندی هم رسیده‌ایم، امیدواریم لایحه که تقدیم شد سهم خوبی برای ورزش در نظر گرفته شود.
 
وی در پاسخ به این سؤال که برای مبارزه با مفاسد اقتصادی چه برنامه‌ای دارید، عنوان کرد:‌بعد از اقدامات شفاف سازی باید از سیستم آی‌کی انجام شود. اگر بتوانیم در قالب نرم‌افزار استان‌ها، فدراسیون‌ها، پرداخت‌ها و هزینه‌هایشان را کنترل کنیم سیستم درست می‌شود. حسابرسی فدراسیون‌ها در دستور کار قرار گرفته اما اینکه بخواهیم فساد را به صفر برسانیم زمان زیادی می‌خواهد.
منبع: فارس
برچسب ها: ورزش بودجه مالی