۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۴

رتبه‌نخست مصرف قلیان برای‌کدام‌استان؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر در مصرف قلیان رتبه نخست کشور را داراست، اضافه کرد: در مورد چاقی، جمعیت شهری استان وضعیت مطلوبی ندارد اما جمعیت روستایی استان وضعیت بهتری دارد.
کد خبر : ۲۱۴۳۵۶
صراط:  علیرضا رئیسی صبح امروز در نشست بررسی وضعیت بیماری‌های غیرواگیردار استان بوشهر اظهار داشت: ۸۰ درصد مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می‌افتد و در سال ۲۰۱۳ نیز حدود ۷۶ درصد مرگ و میر در ایران ناشی بیماری‌های غیرواگیردار بوده است.

وی با اشاره به دلایل عمده مرگ و میر در ایران گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی، سوانح و حوادث و سرطان‌ها به ترتیب سه عامل عمده مرگ و میر در ایران هستند و تفاوت ایران و میانگین دنیا در علل مرگ و میر عامل دوم است که در دنیا سرطان دومین عامل مرگ و میر گزارش شده اما در ایران سوانح و حوادث دومین عامل مرگ و میر است.

* بیماری قلبی و عروقی عامل بیشترین مرگ و میر در استان بوشهر

رئیسی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۳ هزار و ۷۵۴ مورد مرگ در استان بوشهر گزارش شد که از این تعداد ۱۶۰۰ نفر زن و ۲۱۰۰ نفر مرد بودند و ۴۰ درصد علل مرگ و میر هم قلبی و عروقی، ۱۳ درصد حوادث و سوانح و ۱۱ درصد هم سرطان بود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: عوامل خطر غیر قابل تغییر در بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان، سابقه خانوادگی، سن بالا و .. است و عوامل قابل تغییر هم دخانیات، چاقی، چربی، استرس، تغذیه نامناسب است و با کنترل این عوامل از ۸۰ درصد مرگ زودرس جلوگیری می‌شود.

وی یادآور شد: ۱۱.۸۳ درصد مردم شهرنشینی و ۶.۲۱ درصد مردم روستایی در استان بوشهر قند خون بالاتر از حد طبیعی دارند، استان بوشهر در زمینه دیابت از میانگین کشوری هم بالاتر است و در زمینه چربی خون نیز از میانگین کشوری وضعیت بدتری داریم.

* بوشهر رتبه نخست مصرف قلیان در کشور

رئیسی تصریح کرد: مردم استان بوشهر در زمینه فعالیت بدنی وضعیت مناسبی ندارند و در روستاییان استان هم کم تحرکی دیده می‌شود ضمن اینکه در بخش مشکل فشار خون هم جز استان‌های اول کشور هستیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر در مصرف قلیان رتبه نخست کشور را داراست، اضافه کرد: در مورد چاقی، جمعیت شهری استان وضعیت مطلوبی ندارد اما جمعیت روستایی استان وضعیت بهتری دارد.

وی بیان کرد: برای حل مشکل دیابت در استان غربالگری افراد بالای ۳۰ سال در مناطق روستایی انجام شده و از ۲ هزار و ۶۶۹ نفر که غربالگری شدند یک‌هزار و ۳۶۳ نفر در معرض خطر بودند و ۱۶۸ نفر نیز خودشان نمی‌دانستند دیابت دارند.

*۵۳۷ کارمند بوشهری در معرض خطر دیابت

رئیسی اضافه کرد: همچنین از بین ۷۳۰ کارمند دولتی هم که غربالگری انجام شده ۵۳۷ نفر در معرض خطر دیابت بودند و این آمار خوبی نیست. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: برنامه جامع برای مبارزه با دخانیات در استان بوشهر در حال تدوین است و کارگروهی هم با حضور متخصصان و متولیان امر تشکیل خواهد شد تا در این زمینه اقدامات موثر انجام شود. وی بیان کرد: طرح سلامت بانوان ایرانی(سبا) هم که به غربالگری پستان و رحم مربوط است از شهرستان جم آغاز کردیم تا به کل استان گسترش دهیم.
منبع: فارس