۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲

اختلاف‌نظر آمریکا و فرانسه درباره توافق‌هسته‌‌ای

گزارشگر شبکه العربیه گفت: آمریکا و فرانسه علیرغم اینکه خواهان حل بحران هسته ای ایران هستند اما اختلاف دیدگاه جدی در مورد امضای توافق با ایران دارند.
کد خبر : ۲۱۴۴۸۹
صراط:  "بشایر المطیری" با بیان این مطلب گزارش داد: فرانسه و آمریکا با احتیاط کامل پرونده هسته ای ایران را دنبال می کنند. این در حالی است که دو طرف در مورد احتمال به نتیجه رسیدن گفتگوها با یکدیگر اختلاف نظر دارند. از یک سو آمریکا پاریس را متهم می کند که در مورد امضای توافق هسته ای با ایران سهل انگار است و از سوی دیگر پاریس از عجله آمریکا برای امضای توافق با ایران نگران است.
 
علیرغم اینکه واشنگتن و پاریس اعلام کرده اند برای حل بحرانی که بیش از 12 سال به طول انجامیده است اتفاق نظر دارند اما امور پشت پرده از اختلاف میان این دو کشور در گروه 1+5 حکایت دارد.
 
دیپلماتهای آمریکایی، فرانسه را متهم می کنند که در مذاکرات، تجربه خود در مذاکرات هسته ای را به رخ می کشد اما هیج اقدام عملی انجام نمی دهد، اما فرانسه به این اتهامات هیچ پاسخی نداده است. در مذاکرات اخیر، نماینده فرانسه خواستار صبر و احتیاط بیشتر شد و اعلام کرد که امضای توافقی که محکم و پایدار نباشد خطرات زیادی دارد.  
 
جان کری پیش از شرکت در مذاکرات اخیر در وین به فرانسه سفر کرد تا اطمینان حاصل کند که لوران فابیوس همتای فرانسوی اش هم موضع مشترکی با آمریکا دارد. او از آن ترس داشت که فابیوس مانند ماه نوامبر گذشته در لحظه آخر با توافق موقت هسته ای با ایران مخالفت کند.
 
العربیه در پایان نوشت: ذکر این نکته مهم است که فرانسه روابطش را با ایران قطع نکرده است اما موضع سخت گیرانه ای در مذاکرات هسته ای دارد.