۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
سیاست‌های رهبری در علم حجت را بر ما تمام کرده

فرهادی: وظیفه ما حمایت از پژوهش است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم توسعه پژوهشگاه‌ها و مراکز کاربردی علم و فناوری در کشور گفت: در نظر داریم واحدهای دستی مبتنی بر تجاری‌سازی را به واحدهای اختیاری اضافه کنیم.
کد خبر : ۲۱۴۵۸۴
صراط: محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری گفت: وزارت علوم هفته ملی پژوهش را برای ترویج پژوهش بدون تقلید در کشور برگزار می‌کند زیرا آموزش به شیوه حزبی و بدون تفکر باید از فرهنگ دانشگاهی دور شود.
 
وی افزود: وظیفه ما حمایت از پژوهش در راستای افزایش سهم تولید محصولات به میزان لازم است.
 
وزیر علوم با اشاره به لزوم توسعه پژوهش در راستای حل نیازهای کشور گفت: یکی از برنامه‌های وزارت علوم، توسعه پژوهشگاه‌ها و مراکز کاربردی متناسب با نیازهای استان‌ها است و بازبینی برنامه‌های آموزشی را هم مدنظر داریم به طوری که قرار است واحد دستی مبتنی بر تجاری‌سازی به واحدهای اختیاری اضافه شود.
 
فرهادی عنوان کرد: سیاست‌ها و پشتیبانی‌های مقام معظم رهبری از مقوله علم حجت را بر ما تمام کرده است که با ارائه راهکارها و از طریق تولید علم بومی، کشور را به رتبه اول علم و فناوری در منطقه و جهان اسلام برسانیم.
 
وی اضافه کرد: البته از نظر تولید علم در سال‌های 1996 تا 2013 ایران در جهان رتبه 21 را داشت که در سال 2013 به رتبه اول منطقه رسید ولی داشتن مقاله علمی کافی نیست و باید به سمتی برویم که تحقیقات در راستای حل نیازها باشد.
 
وی با اشاره به لزوم انسجام نهادهای علمی برای رسیدن به اهداف گفت: ارتباط با صنعت و دستگاه‌های اجرایی باید تسریع شود و موانع مربوط به قوانین نیز آسان‌تر شود.
 
وی افزود: سهم ما از تولید علم دنیا 1.57 است که باید در فناوری هم پیشرفت کنیم.
 
به گفته وی کشور دارای 154 قطب علمی، 465 مرکز رشد و 4 منطقه ویژه علم و فناوری است و 36 هزار مقاله ISI و ISC داشتیم که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
منبع: فارس
برچسب ها: علوم وزیر توسعه