۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰

اسرار «جعبه سیاه» حماس+عکس

یکی از رهبران برجسته حماس اشاره‌ای ضمنی به برخی محتویات این جعبه سیاه کرد و اظهار داشت: گردان قسام چند نظامی صهیونیستی را به اسارت گرفته و آن‌ها را با اسرای فلسطینی مبادله خواهد کرد.
کد خبر : ۲۱۴۶۹۶
صراط:  گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس در جشنواره‌ای که با عنوان «دوران پیروز قدس و شهدای مقاومت» در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه برگزار شد، ابتکار جالبی به خرج داده و پوستر بزرگی از یک صندوق مشکی بزرگ که به زبان‌های عبری و عربی عبارت «جعبه سیاه» روی آن نوشته شده بود، در محل جشنواره نصب کرده بود.

این جعبه سوال‌های زیادی را در میان شرکت کنندگان در این مراسم ایجاد کرد، بویژه اینکه «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های القسام نیز بخشی از سخنان خود را به این موضوع اختصاص داد.

البته پیش از وی نیز «اسماعیل هنیه» معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در سفر به شهر رفح گفت که این شهر «جعبه سیاه» به شمار می‌رود و بسیاری از اسراری که در تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه وجود دارد، در آن قرار گرفته است.

«فتحی حماد» از رهبران حماس نیز همین عبارت را در مراسمی در رفح تکرار کرد و «مشیر المصری» نیز در جایگاه دیگر همین موضوع را بیان کرد.

مصری گفت: رفح اسرار زیادی دارد که در طول جنگ ۵۱ روزه آن را مخفی کرده است و تنها با گرفتن هزینه‌های زیاد از دشمن، آن را اعلام می‌کند. رفح، جعبه سیاه و پیروزی ساز باقی خواهد ماند و با وجود جنایت‌هایی که در این شهر صورت گرفته، خاری در گلوی دشمن اشغالگر باقی خواهد ماند.

اصرار مقامات حماس در استفاده از این عبارت و حضور نماد جعبه سیاه در جشنواره مقاومت در رفح نشان می‌دهد که حماس اسرار زیادی از جنگ ۵۱ روزه را حفظ کرده و جز با دریافت هزینه‌های سنگین از دشمن متجاوز حاضر به افشای جزئیات بیشتر از این غافلگیری‌ها نیست.

در همین حال، روز جمعه گذشته هم «محمود الزهار» از رهبران برجسته حماس در نوار غزه اشاره‌ای ضمنی به برخی محتویات این جعبه سیاه کرد و اظهار داشت: گردان قسام چند نظامی صهیونیستی را به اسارت گرفته و آن‌ها را با اسرای فلسطینی مبادله خواهد کرد.

ناظران سیاسی گمانه‌زنی‌های متعددی را در مورد مصادیق اسرار اعلام نشده مقاومت فلسطین در برابر دشمن صهیونیستی مطرح کردند، از جمله این گمانه‌زنی‌ها احتمال وجود تعدادی اسیر نظامی صهیونیستی نزد جنبش حماس است.

این ناظران معتقدند که تعداد اسرای صهیونیستی شاید بیشتر از ۲ نظامی باشد که در جنگ غزه اسامی آن‌ها اعلام شد.

برخی منابع احتمال می‌دهند که جعبه سیاه مذکور، مربوط به اسرار «هدار گولدن» و «آرون شاوول» نظامیان مفقود شده صهیونیست در نوار غزه و چه بسا وجود نظامیان اسیر دیگری است که دشمن صهیونیستی اعلام کرده، جنازه آن‌ها مفقود شده است. البته احتمال دارد که گزینه‌های دیگری نیز مطرح باشد که گردان‌های عزالدین قسام فعلاً قصد افشای آن را ندارد و تنها با دریافت امتیازات خاص جزئیات آن را فاش می‌کند.

نمود این نگرانی در تغییر و تحولات اخیر در پرونده مسئول امور اسرا و مفقودان اسرائیل مشهود است، «بنیامین نتانیاهو» در همین راستا بعد از جنگ غزه، «داوید میدان» را از این سمت برکنار و «لئور لوتان» را جانشین وی کرد.

دفتر نتانیاهو با صدور بیانیه‌ای در این رابطه ضمن اشاره تلویحی به اینکه بازگرداندن مفقودان اسرائیلی در غزه مأموریت اصلی مسئول جدید پرونده مفقودان نظامی اسرائیل است، گفت که کابینه متعهد به بازگرداندن نظامیان به نزد خانواده‌هایشان است.

اسرار «جعبه سیاه» حماس+عکس
منبع: ابنا