۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

نوه امام(ره): وظیفه ما برداشتن موانع پیش‌روی آزاداندیشی است

تولیت حرم امام خمینی (ره) ایجاد فضای آرام در محیط‌های پژوهشی و دانشگاهی را مهمترین اصل در ارتقای کیفیت پژوهش عنوان کرد.
کد خبر : ۲۱۵۲۴۹
صراط:  حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در همایش بزرگداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش که با حضور جمعی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی و مسئولان استان قم در تالار امام خمینی(ره) دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد به تبیین ضرورت‌ها و لوازم بحث پژوهش پرداخت و اظهار کرد:‌ نخستین و اصلی‌ترین ویژگی برای پرداختن به امر پژوهش، ایجاد فضای آرام در محیط‌های پژوهشی و دانشگاهی است.

وی ادامه داد: نخستین شرط توفیق‌ دانشگاه و اماکنی که در آن اندیشه ورزیده می‌شود آرامش است و همگان نیز به این امر اذعان دارند و در طول تاریخ شاهدیم علم پیرامون مراکز قدرت شکل گرفته و پیشرفت کرده است که مهمترین دلیل آن وجود امکانات و آرامش در مراکز حکومت بوده است.

فرزند یادگار امام (ره) در ادامه به تبیین تفاوت میان پیامبران و نخبگان پرداخت و بیان کرد: تفاوت میان پیامبران و نخبگان و اندیشمندان در این است که پیامبران حتما در سیر صعودی جامعه نیستند و اگر جامعه به سمت قهقرا حرکت کند ظهور می‌کنند ولی نخبگان و دانشمندان در مسیر صعود جامعه بروز می‌کنند و نتیجه یک جامعه هستند.

سیدحسن خمینی با تاکید بر اینکه جامعه‌ها مدیون پیامبران هستند، گفت: در نقطه مقابل، نوابغ وجود دارند که پیشرفت‌شان را مدیون جامعه هستند اما کسانی که رسالت‌های پیامبرگونه دارند مدیون جامعه نیستند.

وی در ادامه به تبیین مولفه‌‌های آرامش پرداخت و ابراز کرد: آرامش را می‌توان به سه نوع تعبیر کرد، نوع اول آرامش قبرستانی و بلاموضوع است مرده‌ها آرام هستند ولی انسانیت و اندیشه ندارند، آرامش دوم آرامش وجودمان است و به معنای دیگر آرامش پادگانی است لذا ممکن است التهاب در فرد وجود داشته باشد ولی به خاطر دستور مافوق آرامش را برقرار کند،

فرزند یادگار امام (ره) افزود: آرامشی که مد نظر دانشگاه و اماکن پژوهشی بوده آرامشی است که جهات التهاب در آن از میان برداشته شود.

دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و محیط‌های علمی ما جزیره نبوده و جزیی از این کشور هستند و اگر به دنبال ایجاد تحول و ارتقای تولید علم در کشور هستیم نمی‌توانیم فقط به حوزه‌های آموزشی و پژوهشی توجه کنیم و به جامعه توجه نداشته باشیم.

وی ادامه داد: امکان ندارد درون جامعه عقب ‌افتاده و فقیر باشد ولی در حوزه علمی پیشرفت به وجود آید، باید پله‌های ترقی را خارج از جامعه دانشگاهی ایجاد کنیم تا جامعه دانشگاهی نیز رشد کند.

فرزند یادگار امام (ره) با اشاره به اینکه برای به اوج رسیدن یک فرد تمام مجموعه‌ها در کشور دخیل هستند، بیان کرد:‌ نمی‌توان فقط با تزریق امکانات به یک شخص موجبات پیشرفت کامل او را فراهم کرد بلکه باید تمام جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی رشد کند تا کسی بتواند به نقطه‌های اوج دست یابد.

سیدحسن خمینی آزاداندیشی را از لوازم دیگر حوزه پژوهش دانست و عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بیش از 10 سال است که بحث کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کرده‌اند و هر سال نیز در مناسبت‌های مختلف بر این نکته تاکید می‌کنند و وظیفه ما این است که موانع پیش‌روی آزاداندیشی را از میان برداریم.

وی با اشاره به اینکه بالابردن آستانه تحمل و شجاعت که در بیان از ملزومات آزاداندیشی است، ابراز کرد: اگر فکر کنیم که بدون آزاداندیشی به نقطه اوج و پیشرفت علمی دست می‌یابیم در اشتباه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: گوینده باید شجاعت بیان و شنونده باید تحمل شنیدن داشته باشد و اگر اشکالاتمان را بازگو نکنیم اصلاح نخواهیم شد.

منبع: فارس