۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴

آیت‌الله‌امینی:اگر زنان ساخته نشوند، جامعه روی سعادت را نخواهد دید

معاون رییس‌ جمهور در امور زنان و خانواده گفت: قطعاً بدون مساعدت و همراهی نهاد مرجعیت برای استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه‌ها نخواهیم توانست به اهداف خود دست یابیم. -
کد خبر : ۲۱۵۲۵۲
صراط:  شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده روز سه شنبه در سفر به شهر قم و در دیدار با آیت‌الله امینی ضمن تأکید بر تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در عرصه‌های اجتماعی اظهار داشت: قطعاً بدون مساعدت و همراهی نهاد مرجعیت برای استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه‌ها نخواهیم توانست به اهداف خود دست یابیم.

معاون رییس‌ جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به فعالیت‌های این معاونت در 15 ماه گذشته، گفت: در این مدت بررسی‌های راهبردی را در حوزه‌های زنان سرپرست خانوار، زنان بهبود یافته از اعتیاد، وضعیت زنان در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین و همچنین توانمندی اقتصادی زنان را با آسیب‌شناسی وضع موجود انجام داده‌ایم.

مولاوردی افزود: تحقق برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مستلزم عزم ملی است، تا بتوانیم در برنامه ششم توسعه، برنامه‌های مشخص و مسأله محور را برای تحقق اهداف در این حوزه در چارچوب آموزه‌های دینی و مذهبی ارایه دهیم.

معاون رییس‌ جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تصویب روز ملی مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این روز مصادف با روز شهادت آیت‌الله مفتح و همچنین روزی است که پیشنهاد رییس‌ جمهور برای جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در سازمان ملل تصویب شد که می‌توان از این فرصت برای ارایه چهره انسانی و رحمانی دین اسلام بهره برد.

آیت‌الله امینی نیز در این دیدار با تأکید بر توجه جدی به اصل دهم قانون اساسی مبنی بر اینکه خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است،‌ گفت: باید رشته‌های تحصیلی را در دانشگاه ترویج کنیم که به بنیان خانواده کمک می‌کند.

وی در ادامه با طرح سوالاتی اظهار داشت: آیا در واحدهای دانشگاهی آماده کردن دختران و پسران برای ازدواج توسط خانواده مورد توجه قرار گرفته است؟ و آیا شرایطی فراهم است که جوانان در سنین مناسب ازدواج کنند و سربازی را هم ادامه دهند؟، باید علت این مشکلات را بررسی و تدابیری را برای آن اندیشید.

آیت‌الله امینی با ارایه پیشنهاداتی خطاب به معاون رییس‌ جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: گروهی متشکل از کارشناسان در حوزه فرهنگی و خانواده را ایجاد کنید و در جلساتی وضع موجود حوزه زنان و خانواده را مورد بررسی قرار دهید و راه برون‌رفت از آن را نیز به رییس جمهوری پیشنهاد دهید تا اگر به مصوبه مجلس نیاز دارد در مجلس تصویب شود و اگر قابل اجرا است، دستور اجرایی شدن آن را بدهند تا بدین شکل این مشکلات برطرف شود.

دولت در موضوع زنان و خانواده، مدیریت نتیجه‌محور را پیگیری می‌کند

مولاوردی همچینین در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: متأسفانه علیرغم اقدامات انجام شده، در حوزه زنان شاهد آسیب‌هایی هستیم که بررسی‌های راهبردی خود را برای رفع این آسیب‌ها انجام داده‌ایم.

معاون رییس‌ جمهور در امور زنان و خانواده ضمن اشاره به آمار زنان سرپرست خانوار و معتادان زن به برنامه‌های مشترک با وزارت رفاه و ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و اظهار داشت: برای بهبود وضعیت زنان حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی با وزارت راه و شهرسازی هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به تلاش معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برای پیگیری فعالیت دستگاه‌ها در حوزه زنان و خانواده و سیاست‌گذاری در این زمینه بیان کرد: گسترش عفاف و حجاب، تعمیق باورهای دینی، تقویت کارکرد خانواده و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان با کمک نهاد مرجعیت از جمله محورهای اصلی فعالیت این معاونت می‌باشد.

آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار ضمن آرزوی توفیق برای دولت یازدهم بیان کرد: کاری که برای خدا انجام شود، ماندگار خواهد بود، بنابراین خدا را در نظر داشته باشیم.

وی افزود: نباید از نظام سلطه متأثر شویم، زیرا ما در برهه‌های مختلف امتحان خود را پس داده ایم.

آیت الله جوادی آملی تأکید کرد:‌ نیمی از جمعیت جامعه زنان هستند و اگر زنان ساخته نشوند، جامعه روی سعادت را نخواهد دید.

آیت‌الله جوادی آملی خطاب به مسئولین گفت: مواظب نفس اماره باشید. این نفس دشمنی است که تا انسان را بی‌آبرو نکند، رها نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عظمت زنان را در دانشمندی آنها دانست و اظهار داشت: مودت و وحدت دو اصل است که موجب تحکیم خانواده می‌شود.

ارایه الگوی واقعی از وضعیت زنان و خانواده ایرانی به دنیا مسئولیتی همگانی است

معاون رییس‌ جمهور در امور زنان و خانواده همچنین در ادامه این سفر در دیدار با آیت‌الله شهرستانی ضمن ابلاغ سلام رییس جمهوری و عیادت از این مرجع عالی‌قدر تصریح کرد: در جنایت‌هایی که در سطح منطقه به نام اسلام انجام می‌شود و تیشه به ریشه دین وارد می‌کند، بیشترین قربانیان زنان و کودکان هستند.

معاون رییس‌ جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر اهمیت ایجاد توازن میان کار و زندگی زنان، گفت: در شرایط حاضر زنان می‌توانند ایفاگر نقش‌های چندگانه باشند، البته در صورتی که تسهیلات لازم فراهم شود و در این زمینه نیازمند راهنمایی و کمک نهاد مرجعیت هستیم تا زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، در مسیر پیشرفت و توسعه کشور قرار گیرند.

آیت‌الله شهرستانی نیز در این دیدار گفت: معتقدیم آن مقداری که ائمه اطهار (ع) و پیامبر اکرم(ص) درباره حق زن فرمودند، باید برای زنان در جامعه حق و جایگاه قایل شویم که متاسفانه در جامعه امروز به آن مقدار که لازم است به جایگاه رفیع زن توجه نکرده‌ایم.

وی با اشاره به ادعاهای غربی‌ها در حوزه زنان جامعه، اظهار داشت: ممکن است در بخشی از جامعه ظلم‌هایی هم به زنان شده باشد، اما این موضوع به معنای ظلم اسلام به زنان نیست، زیرا دین اسلام به حقوق این قشر از جامعه توجه بسیاری کرده است.

وی با انتقاد از ضعف رسانه‌ها در انعکاس آموزه‌های دینی در حوزه زنان و خانواده بیان کرد: باید با تلاش های رسانه ای به غربی‌ها یادآور شویم که آنچه از جایگاه زن در اسلام در دنیا تبلیغ می‌شود، صحیح نیست.

این مرجع عالی‌قدر بر مدیریت ایجاد جریان رسانه‌ای در این حوزه تأکید کرد و گفت: رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند در خصوص جایگاه زن به اسلام لطمه بزند که این رسانه‌ها حتی از شرایطی که داعشی‌ها در منطقه علیه زنان ایجاد کرده‌اند، بهره جسته تا به اهداف خود برسند.

منبع: فارس