۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳

انفجار اشعه گاما و نقش آن در حیات

«استیون ویلیام‌ هاوکینگ»، فیزیکدان و کیهان‌شناس مشهور انگلیسی در سخنرانی اخیر خود وجود انفجارهای اشعه گاما را در انقراض حیات فرازمینی بسیار مؤثر دانست.
کد خبر : ۲۱۵۲۸۷
صراط: «استیون ویلیام‌ هاوکینگ»، فیزیکدان و کیهان‌شناس مشهور انگلیسی در سخنرانی اخیر خود وجود انفجارهای اشعه گاما را در انقراض حیات فرازمینی بسیار مؤثر دانست.

براساس گزارش ناسا، «هاوکینگ» معتقد است پنج میلیارد سال پیش از این زندگی فرازمینی وجود داشت.  وی با پرسشی بنیادی مطرح کرده که چرا حیات کهکشانی به لحاظ زیستی و مکانیکی تکثیر نیافته است؟

به گفته این دانشمند با استفاده از تأثیر میزان انفجار اشعه گاما و پرتوهای آن در کیهان، روند تولد ابرنواختران، ستارگان و سیارات دیگر شکل گرفته است.

کشف انفجارهای گاما به دهه 1960 میلادی بازمی‌گردد. پس از ارسال کاوشگرهایی به فضا در سال 1990 میلادی نخستین انفجارهای فراکیهانی و مبدأ آنان در ورای زمین کشف شده است در سال 2003 میلادی نیز «برتو مونارد»، اخترشناس اهل آفریقای جنوبی نخستین پرتوهای حاصل از انفجار گاما را مشاهده کرد اما ناسا بعدها اعلام کرد در پایان عمر ستارگان انفجارهایی صورت می‌گیرد که منجر به پیدایش ابرنواختران می‌شود.
منبع: ایران