۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
پس از دیدار با چاووش اوغلو

ظریف: مذاکرات تنها با آمریکا نیست

وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترک خود گفت: در موضوع عراق به زمینه مشترک رسیدیم.
کد خبر : ۲۱۵۳۳۹
صراط: "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "چاووش اوغلو" همتای ترک خود اظهار داشت: امیدوارم سفر چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران آغاز یک روند پرتحرک میان روابط دو کشور دوست، مسلمان ایران و ترکیه باشد.  
 
وی ادامه داد: ما روابط بسیار گسترده و مهمی را با ترکیه داشته و داریم و رهبران این دو کشور طی دیدارهای متعددی که در سال‌های گذشته داشته‌اند اهداف مهمی را برای ایران و ترکیه مد نظر قرار داده و برنامه‌ریزی کرده‌اند که نمونه آن رسیدن به 30 هزار میلیارد دلار حجم اقتصادی تا پایان سال 2013 است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امیدواریم روابط ایران و ترکیه گسترش پیدا کند و موضوعات و مسائلی که بین دو کشور وجود دارد قابل حل و فصل است و امیدواریم مسئله تردد کامیون بین دو کشور با تدبیرسیاسی حل و فصل شود این موضوع به صورت عادلانه به نتیجه برسد.
 
ظریف ادامه داد: ایران و ترکیه از دیدگاه مشترکی برخوردارند که از اصول مبنایی دو کشور نشات می‌گیرد البته در برخی موارد ما تفاوت‌هایی در دیدگاه‌های خود داریم که با وجود دشمن مشترک بزرگی مانند تروریسم و خشونت و افراطی گری در منطقه نیازمند هستیم که دیدگاه‌هایمان را نزدیک‌تر کنیم هم چنین مانع از ورود تروریسم به عراق و سوریه شویم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امیدواریم که این اختلاف دیدگاه‌ها را به حداقل رسانده و هر چه سریعتر ثبات و صلح در سوریه برقرار شود و این‌ها زمینه‌های مشترکی است که میان ما و ترکیه وجود دارد، هم چنین در رابطه با عراق نیز زمینه مشترکی را با دوستان ترکیه پیدا کردیم و آن را ادامه خواهیم داد.  
 
ظریف با اشاره به گفتگوهای هسته‌‌ای میان ایران و 1+5 ادامه داد: مذاکرات تنها با آمریکا نیست، بلکه با 1+5 است.
 
وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: تحریم‌ها تنها منجر به عزم جدی ملت ایران برای گرفتن حقشان است.