۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷

تنش میان ایتالیا و هند شدت گرفت

در پی تشدید تنش میان رم و دهلی بر سر محاکمه دو تفنگدار ایتالیایی متهم به قتل دو ماهیگیر هندی، ایتالیا تهدید به فراخوان سفیر خود از این کشور کرد.
کد خبر : ۲۱۵۴۴۸
صراط: به نقل از خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا)، 'روبرتا پینوتی' وزیر دفاع و 'پائولو جنتیلونی' وزیر خارجه ایتالیا روز چهارشنبه درمقابل کمیسیون های خارجی و دفاع پارلمان این کشور به بیان خط مشی دولت در مورد دو تفنگدار بازداشتی در هند پرداختند.

جنتیلونی با اشاره به درخواست دیوان عالی هند جهت بازگرداندن یکی از تفنگداران که در ماه سپتامبر گذشته برای درمان پزشکی به کشورش بازگشته بود،گفت:درقبال چنین رفتار بد از سوی مقامات هندی، دولت ایتالیا تمام گام های لازم را بویژه فراخوان فوری سفیر رم در دهلی نو برای مشاوره متعادل بر می دارد که البته این به معنی قطع رابطه دیپلماتیک نخواهد بود.

به این ترتیب رم استراتژی خود را در مورد دو تفنگدار ایتالیایی که متهم به قتل ماهیگیر هندی شده اند، بطور ریشه ای تغییر داد و با درخواست دیوان عالی هند پیرامون بازگرداندن 'ماسیمیلیانو لاتوره' به این کشور بدلایل سلامت جسمی مخالفت کرد.

وزیر دفاع ایتالیا نیز گفت: تلاش برای سلامت کامل 'لاتوره' برای ما یک اولویت محسوب می شود و دولت هیچ اقدامی را که بتواند سلامت وی را به خطر بیندازد انجام نخواهد داد. دولت یک تعهد قاطع دارد و گزینه های مختلفی را نیز در نظر گرفته است اما ایتالیا راه دیگری بجز متحمل شدن تصمیم هند ندارد، زیرا تاکنون روند قضاوت بین المللی که تنها جایگزین راه سیاسی و دیپلماتیک که تا اینجا نتیجه نداده ، گشوده نشده است.

ایتالیا که بارها تهدید به بین المللی کردن این مورد کرده است امیدوار است تا مقامات هندی هرچه سریعتر این دو تفنگدار را تبرئه کنند. 'متئو رنتزی' نخست وزیر ایتالیا تاکنون بر مجاری دوجانبه متمرکر شده بود و اخیرا با 'نارندرا مودی' نخست وزیر جدید هند نیز دیدار کرد.

وزیر خارجه ایتالیا یک ماه پیش از تغییر مسیر مهمی در روابط دیپلماتیک با هند صحبت و تضمین کرد که دولت با خوشبینی در حال گفت و گو برای حل این مورد است. حال باید دید واکنش هند در این مورد چه خواهد بود و ایا دلیل سلامت جسمی می تواند یک مجرای گفت وگو دیپلماتیک را زنده نگه دارد یا خیر.

ایتالیا در اردیبهشت ماه گذشته نیز سفیر خود را از هند فراخوانده بود و تهدید به استفاده از امکانات و ابزار بین المللی برای حل اختلاف در خصوص بازداشت دو تفنگدار ایتالیایی در این کشور کرد.

'ماسیمیلیانو لاتوره' و 'سالواتوره جیرونه' دو تفنگدار ایتالیایی به اتهام قتل دو ماهیگیر هندی از تاریخ 15 فوریه 2012 (26 بهمن 91) در وضعیت بازداشت در این کشور بسر می برند و دادگاه هند به دفعات محاکمه آنها را به تعویق انداخته است. این در حالی که لاتوره برای درمان پزشکی به ایتالیا بازگشته است.
منبع: ایرنا