۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲

دفاع تمام قد طریف از سوریه در دیدار با همتای ترک

وزیر امور خارجه ایران در دیدار همتای ترک خود با اشاره به تحولات سوریه تصریح کرد: مردم این کشور بایستی بدون دخالت خارجی در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند و ایران دیدگاه خود در این رابطه را در قالب طرح چهار ماده‌ای ارائه کرده است.
کد خبر : ۲۱۵۴۶۲
صراط: «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه که برای یک دیدار رسمی از جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، امروز -چهارشنبه- با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در این دیدار روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزرای امور خارجه ایران و ترکیه همچنین برگزاری کمیسیون عالی مشترک بین دو کشور و لزوم تحقق افزایش حجم مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین تا  30 میلیارد دلار را مورد تأکید قرار دادند.

محمدجواد ظریف در این دیدار با اشاره به مناسبات گسترده بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر تداوم همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها و از جمله نقش فعال‌تر و همکاری دو کشور در کمک به امنیت و ثبات منطقه ای تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: دو کشور دیدگاه‌های مشترک فراوانی در حوزه‌های مختلف دارند و تفاوت برخی دیدگاه‌ها در پاره‌ای از موضوعات طبیعی است که با گفت‌وگو و همکاری قابل حل و رفع می‌باشد.

ظریف خاطرنشان کرد: دشمن مشترک در منطقه افراط گرایی، تـروریسم و فرقه گرایی می‌باشد و مذاکرات و مشورت‌های منظم دو کشور زمینه را برای مواجهه همگانی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه برای حل مشکلات فراهم می‌آورد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تحولات سوریه اضافه کرد: مردم این کشور بایستی بدون دخالت خارجی در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند و جمهوری اسلامی ایران دیدگاه خود در این رابطه را در قالب طرح چهار ماده‌ای ارائه کرده است.

«مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد با سفر آتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به جمهوری اسلامی ایران، مناسبات دو کشور بیش از گذشته تحکیم یابد و کمیسیون عالی دو کشور که در سفر حسن روحانی به ترکیه شروع به کار کرد، دور دوم آن برگزار شود.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با اشاره به تحولات عراق کمک و همکاری جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به دولت جدید عراق را مورد تاکید قرار داد.

مولود چاوش اوغلو افزود: داعش تهدیدی برای تمامی منطقه است.

وی بر همکاری ایران و ترکیه در زمینه مقابله با تروریسم تأکید کرد.

منبع: فارس