۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹

ابتکار: جنگلانه به کمک جنگل‌ها می آید

طرح سراسری جنگل یاری مشارکتی با عنوان ' جنگلانه ' با همکاری مردم و نهادهای مدنی به کمک جنگل های آسیب دیده کشور می آید.
کد خبر : ۲۱۶۸۶۴
صراط: معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، به مناسبت اجرای طرح سراسری جنگل یاری مشارکتی پیامی صادر کرد.
 
وی در پیام خود بر ضرورت مشارکت مردم و نهادهای مدنی بر حفاظت از جنگل های کشور تاکید کرد و گفت: اقدام مشارکت جویانه مردم و نهادهای مدنی با هدف ضرورت احیای رویشگاه های جنگلی آسیب دیده در 14 استان کشور با نام ' جنگلانه ' قابل تقدیر است.
 
ابتکار افزود: این حرکت نمونه بارزی از افزایش حساسیت مردم نسبت به طبیعت سرزمینی است که دوستش دارند.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همکاری نهادهای دولتی نیز با این حرکت می تواند از نشانه های تلاش برای حکمرانی مطلوب به حساب آید که خود را موظف به ایجاد بستری از اعتماد و امید در بین شهروندان می داند.
 
وی افزود: متاسفانه روند کنونی تخریب و بهره برداری بی رویه از جنگل های هیرکانی و نیز زوال جنگل های بلوط ، نگرانی های بسیاری را برای دوستداران آینده ایران به وجود آورده و به طور قطع تداوم این روند غیرقابل قبول، نیازمند تلاش مضاعف از سوی دستگاه های دولتی و مشارکت مردم است.
 
ابتکار ادامه داد: در این میان باید به ضرورت های علمی و کارشناسی مانند سازگاری گونه ها توجه زیادی داشت تا این قبیل اقدامات به آسیب های جدیدی منجر نشود.
 
وی گفت: سرزمین پهناور ایران با استعدادهای کم نظیر خود در حالی نگران از دست دادن عرصه های سبز است که بسیاری از کشورهای منطقه و جهان به رغم فعالیت های توسعه ای نه تنها از جنگل های خود حفاظت کرده اند بلکه مساحت آنها را نیز افزایش داده اند.
 
معاون رییس جمهوری افزود: امیدوارم جنگل یاری مشارکتی با لحاظ الزامات تخصصی و در مسیری صحیح تداوم یابد و به موازات آن با ارتقای آگاهی مردم از این نوع حرکت ها و اصلاح رفتارهای رایج با طبیعت، همگان از مواهب آن سود برند.
 
احسان سمیع زاده هماهنگ کننده طرح سراسری جنگل یاری با نام جنگلانه روز شنبه دراین زمینه گفت: این طرح ملی برای نخستین بار در کشور با هدف حفاظت از عرصه های جنگی اجرا شد و قرار است بعد از این سالانه برگزار شود.
 
وی افزود: طرح سراسری جنگلانه با همت خانه فرهنگ بوم گردان پارس که یک سازمان غیر دولتی زیست محیطی است برنامه ریزی و با همکاری سازمان های مردم نهاد 14 استان کشور روز جمعه پنجم دی ماه برگزار شد.
 
مسوول روابط عمومی خانه فرهنگ بوم گردان پارس گفت: جنگلانه در استان های تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، ایلام، کرمانشاه، کهیکیلویه و بویر احمد، کردستان، لرستان، سیستان و بلوچستان، مازندران، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی و اصفهان به طور همزمان برگزار شد.
منبع: ایرنا