۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳

آخرین اخبار از سرنوشت مسافران پرواز مرگ

کاوشگر صوتی زیر آب در اعماق دریای جاوه توده عظیم‌الجثه‌ای شبیه لاشه کامل هواپیمای گمشده ایرآسیای اندونزی را شناسایی کرده است.
کد خبر : ۲۱۸۰۴۱
صراط: کاوشگر صوتی زیر آب در اعماق دریای جاوه توده عظیم‌الجثه‌ای شبیه لاشه کامل هواپیمای گمشده ایرآسیای اندونزی را شناسایی کرده است.

عملیات تجسس و تحقیقاتی بین‌المللی برای یافتن هواپیمای ایرآسیای اندونزی که با 162 سرنشین در آب‌های اقیانوس سرنگون شده با کشف چند جسد و قطعاتی شبیه لاشه هواپیما وارد فاز تازه‌ای شده است.

شرایط بد جوی و وجود موج‌های سهمگین در دریای طوفانی تلاش گروه‌های جست‌وجوگر و غواصان را در زیر آب با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است.

اخبار ضد و نقیض درباره تعداد اجساد پیدا شده

دو روز پس از ناپدیدشدن علائم پروازی هواپیما در صفحه رادار نخستین شوک هولناک به خانواده و بستگان منتظر مسافران این پرواز وارد شد.

مسئولان اندونزیایی که برای رفاه حال این خانواده‌های نگران در فرودگاه‌های اندونزی و سنگاپور خدمات زیادی ارائه کرده بودند، از طریق تلویزیون بزرگی لحظه به لحظه عملیات را به اطلاع خانواده‌ها و آشنایان نگران می‌رساندند.

در همین شرایط بود که دوربین‌های هلیکوپترهای جست‌وجوگر تصاویر چند جسد باد کرده شناور روی آب را نشان دادند. این تصاویر که پایان خط زندگی سرنشینان QZ8501 را نشان می‌داد شوک وحشتناکی به خانواده‌های نگران وارد کرد و دست‌کم دو نفر از آنها در فرودگاه اندونزی از حال رفتند اما نکته عجیب در این باره اخبار ضد و نقیض تعداد اجساد کشف شده در عملیات اخیر است. در حالی که در گزارش‌های اولیه و حتی تکمیلی برخی سایت‌ها، کشف دست‌کم 40 جسد روی آب‌ها تأیید شده بود اما بسیاری از رسانه‌ها این تعداد را تکذیب کردند و تنها پیدا شدن هفت جسد را قطعی دانستند.

در آخرین خبری که از گروه‌های امداد و نجات اندونزی فاش شده تا به حال اجساد چهار مرد و سه زن که یکی از زنان یونیفورم میهمانداری به تن داشته از آب بیرون کشیده شده است و هنوز مشخص نیست آمار 40 جسد پیدا شده از چه منبعی رسانه‌ای شده و تا چه حد صحت دارد.

کاپیتان یکی از کشتی‌های کشف‌کننده اجساد این اخبار ضد و نقیض را ناشی از اشتباه مکالماتی امدادگران می‌داند.

اجساد قربانیان در 100 تا 200 کیلومتری محل گم‌شدن هواپیما روی آب آمده‌اند. به گفته غواصان ادامه جست‌وجوها با توجه به شرایط آب و هوایی با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.

کشف جسمی شبیه لاشه هواپیما در اعماق آب

«هرناتو» یکی از افسران ارتش اندونزی در گفت‌وگو با رسانه‌ها کشف شیء غول‌پیکری شبیه لاشه هواپیما در کف دریای جاوه را تأیید کرده است.

البته وی مدعی است هنوز به طور قاطع نمی‌توان در این باره نظر داد چون مشخص نیست این هواپیما در زمان سقوط به صورت کامل زیر آب رفته یا تکه تکه شده است.

احتمال به گل نشستن لاشه هواپیما به صورت کامل در کف آب نیز از سوی بسیاری از خلبانان باتجربه مطرح شده است.

کارشناسان هوایی مدعی هستند شرایط آب و هوایی در روز حادثه می‌تواند باعث یخ‌زدگی سیستم‌های حیاتی هواپیما و در نتیجه سقوط بدون انفجار آن شود. بنابراین احتمال دارد دیگر مسافران و کادر پروازی در اعماق آب داخل لاشه‌ هواپیما مانده باشند.
در کنار این جست‌وجوها تیم‌های جست‌وجوگر سنگاپوری هم به دنبال کشف جعبه سیاه هواپیما هستند.

امید به نجات مسافران هنوز وجود دارد

در حالی که کشف اجساد مسافران ایرباس 320 اندونزی گرد ناامیدی را بر چهره خانواده‌های مسافران پاشیده است اما یکی از مقام‌های مسئول تحقیق اندونزی می‌گوید باتوجه به اینکه هنوز همه مسافران پیدا نشده‌اند امید به زنده بودن برخی از آنها همچنان وجود دارد و ممکن است با آویختن به چیزی در میان اقیانوس سرگردان مانده باشند.

در حال حاضر انتشار تصاویر برخی مسافران در شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی بسیاری از مردم جهان را غمگین و نگران کرده است. یکی از این مسافران که به علت داشتن پاسپورت انگلیسی در اکثر رسانه‌های اروپایی نامش آورده شده «چی‌مان‌چوی» پدر دختربچه دو ساله سنگاپوری بوده که با فرزند خردسالش در این پرواز حضور داشته است.

سه مسافر کره جنوبی این هواپیما نیز نامشان اعلام شده که «پارک سونگ بئوم» 37 ساله، همسرش «لی کیونگ هوآ» 36 ساله و دختر یک‌ساله شان «پارک یونا» هستند. هنوز سرنوشت این افراد مشخص نیست.

کاپیتان باتجربه پرواز QZ8501 به نام «ایریانتو» جزو ناپدیدشدگان است و هنوز گزارشی درباره جسدی با لباس کاپیتانی منتشر نشده است.

در حال حاضر 130 آمبولانس در نزدیکی محل پیدا شدن اجساد مستقر شده‌اند تا به روند انتقال قربانیان سرعت بدهند. مقامات پلیس اندونزی از چند ساعت پس از کشف اجساد، تعیین هویت آنها با استفاده از آزمایش «دی‌ان‌ای» را آغاز کرده‌اند.

تیم‌های جست‌وگو از امریکا، چین، استرالیا، مالزی، تایلند و سنگاپور همچنان در حال تحقیق و جست‌وجو در منطقه هستند.
منبع: ایران