۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
پورفتح‌الله:

عمر کوتاه فرآورده پلاکت در ایران

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: یکی از مشکلات مهم سازمان انتقال خون طول عمر کوتاه فرآورده پلاکت است.
کد خبر : ۲۱۸۶۳۳
صراط: علی اکبر پورفتح الله بعد از ظهر یکشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به تلاش و برنامه‌ریزی برای خودکفایی کامل در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصلی سازمان انتقال خون در زمینه تولید این محصول است.

وی ظرفیت ارسال خون برای تولید پلاسما و تولید دارو را سالانه 150 هزار لیتر عنوان کرد و افزود: زمینه بهره‌گیری از بخش خصوصی در این زمینه فراهم خواهد شد و امیدواریم طی چهارسال آینده شاهد دستیابی به ظرفیت 600 هزار لیتر در سال باشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به استفاده از بخش خصوصی برای مشارکت در صنعت پلاسما، تولید محصولات پلاسمایی و تاسیس پالایشگاه‌های پلاسما، اضافه کرد: بخش خصوصی مطمئن باشد که این بخش توجیه اقتصادی مناسبی دارد.

وی با بیان اینکه ایران می‌تواند به محل پالایش پلاسمای کشورهای منطقه تبدیل شود، ادامه داد: در صورتی که قمیت‌گذاری پلاسمای تولیدی انتقال خون با قیمت جهانی انجام شود، درآمد بسیار بالایی را برای کشور و انتقال خون فراهم می کند.

پورفتح الله یکی از مشکلات مهم سازمان انتقال خون را طول عمر کوتاه فرآورده پلاکت عنوان کرد و افزود: طول عمر پلاکت در ایران سه روز است که می‌تواند تا پنج روز ارتقا یابد ولی باید آزماش عفونت های باکتریال بر ری آن انجام شود.

وی با اشاره به نبود امکانات تست سریع عفونت باکتریال در بیمارستان‌های کشور، تصریح کرد: این موضوع سبب شده است تا عمر پلاکت را به سه روز برسانیم تا امکان انتقال عفونت های باکتریال نباشد که این موضوع باعث بحرا‌ن‌های کمبود پلاکت می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه یک ذخیره هفت برابر مصرف روزانه را در کشور داریم، تاکید کرد: 52 درصد اهدا کننده مستمر خون در کشور وجود دارد.

منبع: مهر