۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۴

راز دلبستگی احمدی‌نژاد به مشایی

...که رییس جمهور اعلام کرد حاضر است درآینده در کابینه مشایی بعنوان مشاور خدمت کند.
کد خبر : ۲۱۹۱۰
در یکی از اسناد ویکی لیکس که در تاریخ 28 ژانویه 2010 به واشنگتن ارسال شده، تحلیل گران آمریکا به ارزیابی رابطه احمدی نژاد و اسفندیار مشایی پرداخته اند.
به گزارش انتخاب، در این سند از این رابطه به مثابه سرچشمه نگرانی حامیان تندرو رییس جمهور و هدفی آسان برای مخالفین سیاسی وی یاد می شود.

در نگاه دیپلمات های آمریکا مشایی کسی ست که با اظهارات تحریک آمیز خود اعتراض و تمسخر دیگران را برانگیخته است؛ و سابقه این نوع اظهارات درکارنامه سیاسی وی طولانی ست.

تحلیل گران آمریکا در گزارش خود سعی در یافتن پاسخ به این سوالات هستند که علل دلبستگی احمدی نژاد به مشایی چیست و چرا با وجود اعتراضات مستمر علیه مشایی، رییس جمهور تاکنون او را حفظ کرده است.

حفظ مشایی به نظر دیپلمات های آمریکا بیانگر آن است که رییس جمهور ایران فاقد اشخاص قابل اعتماد در میان مشاورین و حلقه اطرافیان خود است. از این رو، دفاع سرسختانه احمدی نژاد از مشایی نشان دهنده اهمیت کلیدی وی برای رییس جمهورمنزوی است.

در گزارش هم چنین آمده که دلبستگی احمدی نژاد به مشایی تا جایی ست که رییس جمهور اعلام کرد حاضر است درآینده در کابینه مشایی بعنوان مشاور خدمت کند. این اظهارات موجب دامن زد به این باور شد که گویا مشایی در آینده جانشین احمدی نژاد خواهد شد.

دیپلمات های آمریکا درگزارش خود به این نتیجه می رسند که حضور مشایی در دولت و انتقادات ناشی از آن قبل ازهرچیز بیانگر عمق و دامنه اختلافات جناح های حکومت است.

اما آن چیزی که قابل توجه است، انتقادات جناح تندرو حامی رییس جمهور است. درک این جناح با درک مشایی از اسلام بسیار متفاوت است و همین امر موجب کینه ورزی این گروه به احمدی نژاد شده است

دیپلمات های آمریکا گزارش می دهند که حامیان رییس جمهور به تدریج از اداهای مشایی و انعطاف رییس جمهور در قبال این اداها خسته و کلافه شده اند. اما رییس جمهور معتقد است که مشایی بدفهمیده شده است و به نظر می رسد که مصمم است از رییس دفتر خود حمایت کند.

درپایان گزارش آمده: منتقدین مشایی یک بار با توسل به رهبری توانستند مانع شوند که وی مشاوراول رییس جمهور شود. به نظرمی رسد اکنون برای کنار زدن وی باید یک بار دیگر به رهبر متوسل شوند.
نظرات بینندگان
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
۱
۱
آمریکایی ها خیلی زود که بتوانند تحلیل به عملکرد ایرانیان مسلمان غیر سیاسی داشته باشند.
حالا سیاسیون که ...................
هوشنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
۲
۷
دلبستگی احمدی نژاد به مش.............. تا جایی ست که رییس جمهور اعلام کرد حاضر است درآینده در کابینه مش............ بعنوان مشاور خدمت کند !!!!!!!!

اووووه چه شود !!!
رضايي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
۳
۴
با توجه به حضور رمالان و جادوگران در پاستور هيچ بعيد نيد كه دار و دسته مش......... رئيس جمهور را سحر و جادو و يا چيزخور كرده باشند كا اين چنين مطيع و منقاد آنها شده است و نگراني حاميان سرسختو دو آتيشه خود را در دو دوره انتخابات به هيچ مي انگارد !؟ حالا اين مش........ چه تحفه اي است كه احمدي نژاد حاضر شده بخاطر او جا پاي برلوسكوني گذاشته از حاميان و طرفداران خود دست بكشد و به مش.......... و حلقه اطراف او گرايش پيدا كند ؟ بايد صبر كرد و ديد و از اين بابت نگراني نبايد بخود راه داد بالاخره ماه زير ابر نمي مونه دست مش........... و دار و دسته اش هم براي احمدي نژاد و هم مردم رو خواهد شد .آنموقع قيافه احمدي نژاد تماشا داره كه اين همه سنگ مش........... را به سينه كوبيده . همه فهميده اند كه مش.......... ماموريت داره بين احمدي نژاد و ولايت فاصله بياندازه اما چطور احمدي نژاد با اين هوش و ذكاوت و كياست به اين مهم پي نبرده خودش يك معماست ؟‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
۱۵
۲
بابا مگه شماها نمیگفتین اسناد ویکی لیکس همش دروغه واین توطئه استکبار جهانیه چطور حالا شده معتبر و قابل استناد ؟
رها 121
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
۷
۸
حضور مش...... را در کنار احمدی نژاد تنها نکته مثبت دولتهای نهم و دهم میدانم. این را آینده نشان خواهد داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
۳
۱
حتما یکی از سوالات سفر امسال رئیس جمهور به نیویورک پیرامون مش........ خواهد بود ، و این چیز پسندیده ای نیست .
سحر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰
۳
۰
بالاخره اسناد ویکی لیکس راسته یا دروغه؟ هر جاش که ضد احمدی نژاد و به نفع صراط سبز هست، درسته، ولی بقیه جاهاش اشتباه هست. برات متاسفم. همین که راست راست راه میری و به رئیس جمهور کشور توهین می کنی، فقط این را بدون که در گذشته و در دولتهای گذشته همچین جراتی نداشتی. همین فضای باز سیاسی را احمدی نژاد درست کرده تا هر کسی بتونه حرفش را بزنه. اما بدون که این کار روزی گریبان خودت را هم خواهد گرفت. وقتی که تو هم یک قدم چپ برداری، بدون به خاطر فضای بازی که احمدی نژاد درست کرده، همه به تو انتقاد می کنند. زنده باد احمدی نژاد. بترکه چشم حسود
مینا جودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰
۲
۰
برات متاسفم صراط با این همه دروغی که به دولت نسبت میدی. شماها که ادعا می کنید، مش......... آدم بدی هست، چرا به جای این همه انتقاد از اون، سعی نمی کنید یک بار جذبش کنید؟ بر فرض که مش....... آدم بدی هست، یک بار شد بگید که آقای مش........، اعلام کن که پیرو ولایت فقیه هستی؟ اعلام کن که تابع امر رهبر هستی؟ چرا یک بار سعی در جذبش نمی کنید؟ همش سعی در دفعش می کنید. این قدر هم نگید چرا احمدی نژاد بیرونش نمی کنه. من هم به صراط میگم که صراط مدیرمسئولت را بنداز بیرون، تو میندازی؟ برات متاسفم و باید این را بهت بگم که تو ادامه دهنده راه فتنه گران هستی. صراط سبز فتنه گر تنها چیزی هست که میشه بهت گفت. اصلا مش......... آدم خیلی بد، چرا جذبش نمی کنی؟ چرا خبر نمیزنی که تیترت این باشه که آقای مش.........، به ولایت فقیه برگرد؟ آقای مش........ بگو که تنها مکتب ما اسلام محمدی هست؟ واقعا فته گری. هر چند میدونم که نمیزاریش، ولی بدون ممکنه یه روز همین بلا سر تو بیاد که الان هم اومده. هر کی پیام میزاره مینویسه صراط سبز فتنه گر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۲
دلبستگی اح.............. به مش........... به علت وابستگی خانوادگی و مجبوری است!!!
علی محمد زمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۰
۵
۱
من یک طلبه هستم که توی قم دارم درس می خونم. کاری که این سایت داره می کنه، چیزی نیست جز ریاکاری و تخریب چهره احمدی نژاد. مایه تاسفه که به سایت هایی مثل شما اجازه فعالیت می دهند، که البته این هم از الطاف احمدی نژاد به شماهاست که اجازه میده حرفهاتون را بزنید، حتی اگه ضد رئیس جمهور باشه. من نمیگم مش.......... آدم خوبی هست یا بد. چون واقعا نمیدونم. ولی این را میدونم که ها..........، منتظری، خاتمی، موسوی، کروبی و بسیاری دیگر از فتنه گران انسانهای بسیار بدی هستند. سوال بزرگ اینجا مطرح میشه که شما سایت صراط، که ادعای عدم ولایت پذیری رئیس جمهور می کنید، اگه رهبر انقلاب به شما بگه اخبار دروغ منتشر نکن، دیگه نمی کنید؟ که رهبر انقلاب بهتون گفت که شما بدتر از گذشته ادامه دادید. این هست ولایت پذیری. آینده صراط سبز هم چیزی جز آینده سران فتنه نخواهد بود. چون آنها هم با دورویی وارد شدند، همان طور که تو وارد شدی. چون تو حتی یک خبر ضد ع.لا.......... نزدی. امیدوارم که تایید کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
علي محمد زماني جان برادر - همينطوري اسم افراد را ميبري و ادعا ميكني اينها بدن - پيش خدا هم ميتوني اين ادعا را بكني - ميتوني نقد كني ولي نمي توني تهمت بزني - در مورد آقاياني كه اكنون در قوه مجريه سر كارند هم انتقاد منصفانه داشته باش- هم خوبي ها را بگو هم بدي ها را - گفتن بديها براي اصلاح باشد نه براي فتنه انگيزي- ما بايد تابع رهبري باشيم نه خيلي عقبتر از ايشون و نه خيلي جلوتر - اگه ميخواهي طلبه خوب باقي بموني و مردم دوستت داشته باشن ميانرو باش- تندروي نكن عزيز دل براد
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
احمدی الیاس رو بزن کنار.
گرفتارش نشو.
به تمام تحلیلگران:
اگر رئیس جمهور آینده ایران پشتیبان و حامی رهبری نباشد رقیب آرای باطله خواهد بود همین
فرزند شهيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
بدبختي ما همينه . ادعاي ولايت و پيروي از آقا رو ميكنينم ولي يا خيلي عقبتر از ولايت هستيم و يا خيلي جلوتر از ولايت .
پس اگر ميگيم ولايتي هستيم پس هر چي آقا بگه . بخدا دل ما هم خونه ولي جاي حرفهاي زيادي زدن بهتره گوش به فرمان امر آقاخامنه اي باشيم .
يا ابالفضل العباس مددي
ع ف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
۱
۱
الهم اشغل الظالمين باالظالمين خيلي توفيق مي خواهد تا كسي هاشمي را بشناسد