۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
بعد از چند شبهه هسته‌ای از سوی نزدیکان دولت

چرا رهبر انقلاب 11 بار از کلمه "آرمان" استفاده کردند؟

رهبر انقلاب اندکی بعد از زیر سوال بردن دستاوردهای هسته‌ای توسط چند اصلاح‌طلب و نیز سخنرانی روحانی درباره وصل نبودن آرمان به سانتریفیوژ، بیانات معناداری ایراد کردند.
کد خبر : ۲۱۹۵۵۳
"گروه سیاسی صراط"- رهبر معظم انقلاب اسلامی که قبلا نیز ضمن اعلام اجازه برای مذاکره با آمریکایی ها عدم خوش‌بینی خود را به این فرآیند ابراز داشته بودند، طی بیاناتی تاکید کردند: مسئولین نگاهشان به دست بیگانه نباشد.

به گزارش گروه سیاسی صراط، در ادامه روند چند ساله اخیر که دائما جریان حامی دولت از ضرورت دادن امتیازات به طرف مذاکره برای بدست آوردن موفقیت اقتصادی و خروج از تحریمها تاکید داشته و مخالفان این مساله نیز به صورت مستمر بر ضرورت پایان روند امتیاز دهی در مذاکرات تاکید می کنند؛ شاهد بودیم طی چند روز گذشته رییس جمهور صراحتا اعلام کرد که آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست!

این سخنان رییس جمهور مسلما پایان ماجرا نبود و موجی از اعتراضات جریان مخالف را بر انگیخت به گونه ای که در خروجی اخبار رسانه عدد قابل توجهی از گفتگو ها و تحلیل ها در راستای پاسخ به رییس جمهور مشاهده می شد.

شاید پایان چنین غائله رسانه ای نیاز به اظهار نظرات فصل الخطاب گونه رهبر انقلاب داشت که دو روز پیش و در دیدار مردم قم صورت گرفت.

رهبری در این دیدار به صراحت تاکید کردند: "دولتى‌ها هم مراقب باشند، دودستگى در مردم به‌وجود نیاورند، حاشیه‌سازى نکنند، بعضى حرفهاى غیرلازم مطرح نشود"

رهبر انقلاب در این دیدار کوتاه طی بیانات خود 11 بار کلمه آرمان را بکار بردند که از نظر فن تحلیل محتوا ناظر بر اوج اهمیت مساله آرمانها از نظر ایشان است. همچنین مقام معظم رهبری تاکید کردند که ما هنوز به آرمانهایمان دست نیافته ایم و آرمانهای اسلام خیلی بالاتر از این حرفهاست.

رهبری ضمن توصیه به مسئولین که باید حربه تحریم را از دست دشمن بگیرید تاکید کردند که طی مذاکرات نمی توان در هر زمینه ای امتیاز داد: "دولتى‌ها هم بدانند که آنچه میتواند آنها را بر انجام وظیفه‌ى خودشان قادر کند تکیه بر نیروى داخلى است؛ تکیه بر نیروى مردم است. من بارها این را عرض کردم در جلسات عمومى و همچنین در جلسات خصوصى با مسئولین دولتى، نگاهشان به دست بیگانه نباشد. بله، امروز دشمنان براى ملّت ایران با تحریم مشکل درست کردند؛ خب، حالا اگر آمدند شرط برداشتن تحریم را یک چیزى قرار دادند که شما غیرتت نمیگنجد که آن را انجام بدهى؛ چه کار میکنید؟ شرط میگذارند دست از اسلام بردارید، دست از استقلال بردارید، دست از حرکت به سوى علم بردارید، دست از فلان پدیده‌ى افتخارآمیز بردارید تا ما تحریم را برداریم؛ شما چه کار میکنید؟"

شاید صراحت سخنان رهبر معظم انقلاب در ضرورت قائل شدن حدی برای امتیاز دادن به دشمن نیازی به توضیح نداشته باشد. چه مساله ای می تواند در میان دست آوردهای اخیر کشور مان بیشتر از توان بومی هسته ای به تعبیر "حرکت به سوى علم" و "فلان پدیده‌ى افتخارآمیز" در سخنان رهبر انقلاب نزدیک تر باشد.

ایشان همچنین فرمودند: "هیچ مسئولى معلوم است که راضى نیست و موافق نیست که در مقابلِ دشمنان کوتاه بیاید و براى اینکه مثلاً تحریمها برداشته بشود یا کم بشود، از آرمانها دست بردارند؛ خیلى خب، حالا که این‌جور است، پس شما بیایید کارى کنید که کشور در مقابل تحریمها مصونیّت پیدا کند؛ اقتصاد مقاومتى یعنى این. فرض را بر این بگذارید که دشمن، برداشتن تحریم را متوقّف به چیزى میکند که شما حاضر نیستید آن را قبول کنید - این‌جور فرض کنید قضیّه را - کارى کنید که تحریم بى‌اثر بشود. بارها ما گفته‌ایم کارى کنید که وابستگى مالى کشور به نفت کم و کم و کمتر بشود؛ خب، شما ملاحظه میکنید در ظرف مدّت کوتاهى قیمت نفت را به نصف میرسانند."

این در حالی است که متاسفانه مسئولین بجای استفاده از پایین آمدن قیمت نفت به عنوان یک توفیق اجباری در جهت اجرای توصیه مکرر رهبر انقلاب در کاهش وابستگی اقتصادی به نفت، تلاش دارند تا با کاهش دادن سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی مشکل را حل نموده و از تغییر در روند موجود اقتصاد جلوگیری نمایند.

باید تاکید کرد که طبق اظهارات آمریکایی ها حتی در صورت کوتاه آمدن ایران از همه مواضع هسته ای بازهم همچنان همه تحریمها لغو نخواهد شد، این در حالی است که کوتاه آمدن ایران از همه مواضع هسته ای خود امری است غیر ممکن اما با وجود همه این تصریحات بازهم دولت و تیم مذاکره کننده اش بر تداوم مذاکرات تاکید دارند و اگرچه این مساله از نظر رهبر انقلاب نیز بلا مانع است: "من با مذاکره کردن مخالف نیستم؛ مذاکره کنند؛ تا هروقت میخواهند مذاکره کنند! من معتقدم باید دل را به نقطه‌هاى امیدبخش حقیقى سپرد، نه به نقطه‌هاى خیالى".

اما باید توجه داشت که تلاش برای حل مشکلات کشور از طریق مذاکره هرگز راه به جایی نخواهد برد و تلاش برای سرکوب مخالفان این مساله نیز نه تنها در نتیجه مذاکرات تاثیری ایجاد نمی کند بلکه فقط بر اختلاف داخلی و وخامت اوضاع می افزاید.

*همه بیانات برگرفته از سخنان رهبر انقلاب در دیدار رهبر انقلاب با مردم قم در 17 دی ماه 1393 است.