۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲

میزان تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران: 23 درصد؟!

تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد تنها 23 درصد این وضعیت اقتصادی به خاطر تحریم‌های بین‌المللی حاصل از عملکرد دولت‌های نهم و دهم بوده و بقیه آن به جهت سوءمدیریت دولت، دامنگیر کشور شده است.
کد خبر : ۲۱۹۷۴۹
صراط: سیدعلی خرّم، نماینده سابق ایران در سازمان ملل و از چهره‌های نزدیک به دولت به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «نگرانی‌های رئیس‌جمهور» نوشت:

«تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد تنها 23 درصد این وضعیت اقتصادی به خاطر تحریم‌های بین‌المللی حاصل از عملکرد دولت‌های نهم و دهم بوده و بقیه آن به جهت سوءمدیریت دولت، دامنگیر کشور شده است».

او افزوده است: در این صورت دولت دکتر روحانی که یک سال و نیم از عمر خود را سپری کرده، شدیداً نگران است در اثر به بن‌بست رسیدن احتمالی مذاکرات هسته‌ای، دو سال و نیم باقیمانده از عمر خود را به بطالت و درجازدن بگذراند...درحالی که دولت دکتر روحانی در میان 10 دولت گذشته، قوی‌ترین و باتجربه‌ترین وزرا را در اختیار دارد و اگر میدان باز باشد، آنها قادرند کارهای شگرفی برای پیشرفت ایران انجام دهند!

*شاید یکی از اساسی‌ترین نکاتی که بویژه طی 3 سال اخیر در میان برخی نهادهای مرجع و رسانه‌‌های کشور مورد غفلت واقع شده، تلاش برای اعلام و تبیین میزان دقیق تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران است.

عددی که البته پیش از این در گزارش‌های کمتر دیده شده برخی نهادهای رسمی کشور و البته در صحبت‌ها و مواضع مطبوعاتی چهره‌هایی همچون آقای محسن رضایی و آقای احمد توکلی مورد اشاره قرار گرفت.

آن گزارش‌ها و آن اشاره‌ها عددی بین 25 تا 30 درصد را بعنوان تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران مطرح می‌کرد اما به هر روی کمتر از همین ارقام را آقای خرّم بعنوان چهره نزدیک به دولت نیز حاضر به بیان شده و در مطالب اشاره شده در بالا، عدد «23 درصد» را بعنوان میزان تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ما مورد اشاره قرار داده است.

این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌طلبد که مقامات محترم دولت یازدهم که سوگمندانه انرژی بسیط و شاید بیش از اندازه‌ای را در ماجرای «رفع تحریم‌ها» صرف کرده‌اند در این اعداد اشاره شده بیشتر تأمل کنند.

 بدیهیست که اگرچه تحریم‌ها آسیب‌های خود را دارند اما تأمل در ضریب تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور می‌تواند راهگشای توجه بیشتر مسئولان به توانمندی‌های داخلی، اقتصاد مقاومتی و رفع برخی سوء مدیریت‌ها برای پیشرفت بیشتر اقتصاد کشور باشد.

گفتنیست، مقام معظم رهبری در دیدار اخیری که با مردم قم داشتند، در بخشی از سخنان خود تأکید کردند:‌»مسئولان کشور و دولت نباید به دست بیگانه چشم بدوزند... بنابراین باید فکری اساسی کرد و با تکیه بر ملت و نیروهای داخلی بگونه ای عمل کرد که اگر دشمن تحریم‌ها را هم برنداشت، ضربه‌ای به پیشرفت و رونق و رفاه مردم وارد نشود»

معظم‌له پیش از این نیز ماجرای تلاش برخی مسئولان دولتی برای ارتباط با آمریکا را در دولت کنونی و دولت پیشین مورد اشاره و انتقاد قرار داده بودند.

در همین زمینه، آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز در جلسه اخیر مسئولان عالی قضایی و در بخشی از صحبت‌های خود در این جلسه تصریح کرده است:«نباید مسایل اقتصادی را به مذاکرات هسته‌ای گره زد چرا که کشور ما کشوری غنی با منابعی سرشار و جوانان و نخبگانی پرتلاش است که می تواند با اتکا به این منابع طبیعی و سرمایه عظیم انسانی راه خود را ادامه دهد...گره زدن مسایل اقتصادی به مذاکرات هسته‌ای نوعی اطمینان بخشی به دشمن است»
منبع: فارس