۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳

لاشه‌های جنگ آمریکا در افغانستان +تصاویر

پس از جنگ پرهزینه ۱۳ ساله آمریکا در افغانستان، امروز واشنگتن تنها پایگاه‌ها متروک و لاشه‌های جنگ‌افزارهای خود را برای افغا‌ن‌ها به یادگار گذاشته است.
کد خبر : ۲۲۰۱۱۳
صراط: ماه گذشته میلادی، ژنرال «جان کمپبل» فرمانده ایساف، با پایین کشیدن نمادین پرچم ناتو در افغانستان به صورت رسمی پایان مأموریت جنگی نیروهای خارجی در این کشور را اعلام کرد.
 
اوباما در حالی پایان مأموریت جنگی آمریکا در افغانستان را «پایان مسئولانه» می‌نامد که اعلام پایان طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور که هزینه‌ای بالغ بر یک هزار میلیارد دلار در برداشته، بسیاری از آمریکایی‌ها و البته نیروهای نظامی این کشور در افغانستان را نیز خوشحال کرد.
 
در دسامبر سال گذشته میلادی (2014)، کمپبل در مراسمی پایان مأموریت نظامی نیروهای خارجی و آغاز مأموریت «حمایت قاطع» مأموریت آموزش، مشاوره و پشتیبانی، نیروهای ایساف را اعلام کرد.
 
براساس مأموریت جدید ناتو در افغانستان، حدود 18 هزار نظامی خارجی که حدود 11 هزار از آن را سربازان آمریکایی تشکیل می‌دهند، برای مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغان در این کشور باقی می‌مانند.
 
با پایان مأموریت نظامی ناتو امریکا در افغانستان، مقامات کاخ سفید اعلام کردند تجهیزات خود را به کویت و اوکراین منتقل خواهند کرد که این موضوع با عث ناراحتی مقامات افغان از جمله اشرف‌غنی رئیس‌جمهور این کشور شد.
 
افغان‌ها بر این اعتقادند که کشورهای غربی باید شرایط نظامی و اقتصادی این کشور را درک کنند و پس از 13 سال جنگ و درگیری در این کشور که ویرانه‌هایی را برای افغانستانی‌ها به جای گذاشته اکنون باید این تجهیزات در اختیار نظامیان افغان قرار گیرد.
 
آنچه به نظر می‌رسد این است که امریکایی‌ها پس از ارضا از جنگ افغانستان اکنون آنچه را که هنوز کارآیی دارد و قابل استفاده است با خود می‌برند و پایگاه‌های مخروبه و متروکه برای افغانستان باقی می‌ماند.


منبع: تسنیم
برچسب ها: جنگ افغانستان