۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴

حاشیه‌های راهپیمایی بزرگ پاریس

جو سنگین امنیتی در خلال راهپیمایی امروز در پاریس حاکم بوده و حتی سران کشورها، به دور از اجتماع مردم و در مسیری کوتاه، در پوششی چند لایه از محافظان و تحت نظر تک‌تیراندازها، راهپیمایی کردند.
کد خبر : ۲۲۰۲۴۲
صراط: امروز (یکشنبه) راهپیمایی بزرگی در محکومیت حملات سریالی هفته گذشته پاریس برگزار شد؛ رسانه‌های فرانسوی مدعی هستند که تعداد شرکت‌کنندگان چند صد هزار نفر بوده است.

در این میان اما، راهپیمایی مقامات کشورهای مختلف، در فضایی متفاوت برگزار شد؛ گویا هنوز جو ترس از اقدامات تروریستی، از هوای ابری پایتخت پاریس رخت برنبسته است.

از طرفی دیگر، اقدامات برخی تظاهرکنندگان، می‌رفت که جو تظاهرات را به محل نزاع اقدام و ادیان مختلف تبدیل کند. «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه که گویا از پیش، انتظار چنین حرکاتی را داشت، در اولین سخنرانی پس از حمله به دفتر نشریه «شارلی ابدو»، هموطنانش را به حفظ اتحاد و انسجام درون میهنی خوانده بود.

در ادامه برخی از حواشی این راهپیمایی آمده است:
  •     یک هواپیمای آواکس، 4 هلی کوپتر،بیش از 5 هزار و 500 نفر از نیروهای امنیتی در قالب تک تیرانداز، نیروهای لباس شخصی و نیروهای ویژه برای امنیت تظاهرات امروز بسیج شده‌اند.
  •     سران کشورها و دولت‌ها بدون رعایت پروتکل‌های مرسوم برای مقامات، با اتوبوس به محل تظاهرات برده شدند و برای سوار شدن به اتوبوس نیز در صف ایستادند.
  •     «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آخرین دقائق به دلائل امنیتی از سوار شدن به اتوبوس ویژه سران دولت‌ها امتناع کرد و به توصیه محاظان خود سوار اتوبوس دیگری شد.
  •     برخی تشکل‌های یهودیان شعار غالبی را که از روز حادثه تروریستی در همه جا حاکم شده است و از نام نشریه شارلی ابدو گرفته شده، از Je Suis Charlie به معنای من شارلی هستم به Je Suis Juif به معنای من یک یهودی هستم، تغییر داده‌اند و تراکت‌های آن را در میان جمعیت پخش کردند.
  •     طبق اخبار منتشره فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه به کنیسه اعظم یودیان در پاریس رفت و ضمن تجلیل از بهودیان قربانی حمایت خود از جامعه بهودیان فرانسه به نمایش گذاشت.
  •     به جز حزب دست راستی افراطی «جبهه ملی»، سران و نمایندگان تمامی احزاب و تشکل های سیاسی و مذهبی از طیف‌ها و جریان‌های مختلف به تظاهرات امروز دعوت شده و حضور دارند.
  •     «مانوئل والس»، نخست وزیر فرانسه نیز عصر روز گذشته با حضور در برابر مغازه یهودی که در آن جمعی از یهودیان به گروگان گرفته شده بودند حاضر شد و ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی اخیر حمایت قوی خود و دولت را از یهودیان ابراز داشت وگفت: فرانسه بدون یهودیان فرانسه نیست.
  •     به دلایل امنیتی مهمانان رسمی و سران کشورها تنها در مسیر کوتاهی در کنار مقامات فرانسه به دور از مردم در برابر دروبین ها راهپیمایی کردند و سپس به الیزه بازگشتند. اولاند به همراه والس نخست وزیر به سمت خانواده قربانیان رفت و بعد از مدتی محل را ترک گفت.
  •     پرچم کشورهای مختلف از جمله مراکش الجزایر، ترکیه، اسراییل، امریکا، اسپانیا، بلژیک، المان و .. در دست برخی تظاهرکنندگان دیده می‌شد.
منبع: فارس