۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
آمارها را مرکز آمار بدهد، شما راه حل بدهید

سهم 9 میلیون ایرانی فقط برخورد پلیسی است!

این قشر که از خدمات دولت و شهرداریها نه آب آشامیدنی سالم و نه برق و گاز رسانی، تا چه رسد به فضای سبز و امکانات رفاهی را نمی‌بینند گویی سهمشان را تنها در هنگام ارتکاب جرم، از پلیس دریافت می کنند.
کد خبر : ۲۲۰۹۰۴

"گروه فرهنگی صراط"-در حالی که طی روزهای گذشته سخنان رییس سازمان زندانها در باب تعلق داشتن 75 درصد زندانیان به قشر حاشیه نشین خبر آفرین شد، امروز نیز معاون سازمان بهزیستی به ارائه آمار در این زمینه پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگی صراط، حبیب الله مسعودی فرید معاون سازمان بهزیستی ظهر امروز طی سخنانی در همدان از شناسایی بیش از 850 منطقه حاشیه نشینی در کشور خبر داد و افزود: "براساس آمار هشت تا ۱۰ میلیون نفر در کشور حاشیه نشین هستند و ۸۵۰ منطقه حاشیه نشین در کشور وجود دارد. برای مناطق حاشیه نشین در فضای شهری خدمات خوبی تعریف نشده و این مناطق می توانند به عنوان عامل خطری برای آسیب های اجتماعی باشند که باید مورد توجه قرار گیرد."

وی پس از ارائه آمار فوق به اظهار نظر در مورد مشکلات تربیتی کودکان و سایر دغدغه های بهزیستی پرداخت!

این در حالی است که وظیفه سازمان بهزیستی در چنین مواردی اقدام و طرح راه حل عملی و تلاش برای اجرایی ساختن آن با کمک نهادهای ذی ربط است نه ارائه آمار و عبور از آن! زیرا آمار وجود جمعیت نه میلیونی حاشیه نشین محروم و مستعد جرم قبلا اعلام شده و به اطلاع عمومی رسیده است و امروز انتظار موجود از سازمان بهزیستی ارائه راه حل است نه تاکید بر صحت آمار.

با نگاهی به اساس نامه سازمان بهزیستی مصوب 25 تیرماه 1359 این سازمان موظف به اقدام در راستای رفع ناهنجاریهای اجتماعی است.

"در جهت تحقق مفاد اصول 21 و 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بمنظور تأمین موجبات برنامه ریزی، هماهنگی، نظارت و ارزشیابی و تهیه هنجارها و استانداردهای خدماتی و توسعه دامنه اجرای برنامه های بهزیستی در زمینه حمایت خانواده های بی سرپرست و نیازمند و ارائه خدمات مختلف به کودکان و تدارک امکانات پیشگیری و درمانی و توانبخشی حرفه ای و اجتماعی معلولین جسمی و روانی و تجدید تربیت منحرفین اجتماعی و حمایت و نگهداری از کودکان و اطفال بی سرپرست و معلولین غیرقابل توانبخشی و سالمندان نیازمند و آموزش نیروی انسانی خدمات بهزیستی و توانبخشی و تأمین موجبات تشویق، جلب مشارکت و فعالیت های گروه های داوطلب و موسسات غیردولتی، سازمان بهزیستی کشور تشکیل می شود."

با این وجود اما در رسانه ها هیچ خبری مبنی بر برنامه ریزی سازمان بهزیستی یا سایر نهاد های مرتبط برای حل ریشه ای این معضل جدی اجتماعی در میان مدت و یا حتی بلند مدت نیز شنیده نمی شود. گویی این نه میلیون نفر قشر فراموش شده ای هستند که باید در بستری از محرومیت ها و نابه سامانی ها رها گردند و تنها به هنگامی که در اثر یک زندگی سراسر نابهنجار رو به یک رفتار قانون شکنانه می آورند و یا زمانی که تحت فشار های اجتماعی و اقتصادی به عضویت در شبکه های فساد و جرم در می آیند آنگاه با مشت فولادین نیروهای امنیتی جامعه مواجه گردند.

این قشر که از خدمات دولت و شهرداری‌ها نه آب آشامیدنی سالم و نه برق و گاز رسانی مناسب و نه حتی فاضلاب سالم تا چه رسد به فضای سبز و امکانات رفاهی را نمی بینند گویی سهمشان از خدمات عمومی را تنها در هنگام ارتکاب جرم و از پلیس دریافت می کنند. البته ناگفته نماند که طبق آخرین آمار 75 درصد از خدمات گیرندگان از سازمان زندانها نیز از این قشرند!

آیا رواست که به سادگی از آمار تکان دهنده وجود چنین قشر محروم و مستعد بحرانی در کشور عبور کنیم و به راحتی آمار آنان را به عنوان بخشی از متن سخنرانی خود استفاده کنیم و حتی نتیجه ای نیز نگیریم و وعده ای نیز ندهیم.

گفتنی است در سخنان معاون سازمان بهزیستی کشور حتی سخنی از برنامه آینده بهزیستی یا سایر ارگانها برای رفع مشکلات این قشر به میان نمی آید و به همین سادگی باید گفت حاشیه نشینان همچنان محکومند به حاشیه نشینی و روند جرم خیز زندگی یک جامعه نه میلیون نفری در ایران کوچکترین تغییری نخواهد کرد تا مافیاهای بزرگ جرایم مختلف کشور همچنان طعمه ها و عوامل اجرایی خود را از ایم میان به راحتی جستجو و تامین کنند.