۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳
اشاره اوباما به سال فتنه

قبل از سال ۸۸ ایران متحد بود و جامعه جهانی پراکنده!

بر اساس گفته‌های اوباما، تلاش‌ غربی‌ها برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی و موفقیت‌های مورد ادعای او برای کشاندن ایران به میز مذاکرات، بعد از فتنه ۸۸ اتفاق افتاده است.
کد خبر : ۲۲۱۲۱۷
صراط: رئیس جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس ضمن هشدار درباره وضع تحریم‌های جدید علیه ایرن بر تلاشها برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تهران تأکید کردند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا و باراک اوباما، رئیس دولت آمریکا، روز جمعه در یک کنفرانس خبری مشترک در کاخ سفید ضمن هشدار درباره وضع تحریم‌های جدید علیه ایران را ادامه تلاشها برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کردند.

اوباما در این کنفرانس خبری به تلاشهای دولتش برای متحد کردن جامعه جهانی علیه ایران اشاره کرد و گفت قبل از سال ۲۰۰۹ ایران متحد بود و جامعه جهانی، پراکنده اما وی توانسته با اقدامات دیپلماتیک جامعه جهانی را علیه ایران متحد کند.

به گزارش صراط، سالی که اوباما به آن اشاره کرده، سال شروع ریاست جمهوری خود و البته همان سال ۸۸، یعنی انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران است که با حوادث منجر به فتنه همراه شد. به این ترتیب اوباما به صورت رسمی، به اینکه پیش از سال ۸۸، ایران متحد بوده و جامعه جهانی علیه ایران پراکنده، اشاره و تایید کرده است که پس از این سال بود که جامعه جهانی - منظور همان کشورهای 5+1 است! - علیه ایران هم قسم شده اند و پیش از آن، حتی اتفاق نظری میان همین کشورها نیز وجود نداشته است.

به این ترتیب، بر اساس گفته‌های اوباما، تلاش‌ غربی‌ها برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی و موفقیت‌های مورد ادعای او برای کشاندن ایران به میز مذاکرات، بعد از فتنه ۸۸ اتفاق افتاده است.

وی در ادامه با تکرار این ادعا که تحریم‌ها عامل آمدن ایران به پای میز مذاکره بوده است تصمیم فعلی کنگره برای معرفی طرح‌های تحریمی جدید علیه ایران را اقدامی مخرب و تضعیف‌کننده مذاکرات هسته‌ای جاری توصیف و آن را تهدید به وتو کرد.    

به گزارش فارس، اوباما گفت در صورتی که کنگره طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را پیش ببرد احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ بسیار بالاست.

اوباما تأکید کرد با آمریکایی که عامل شکست مذاکرات دیده شود تشکیل دوباره ائتلافی جهانی علیه ایران دشوار خواهد بود.

وی هشدار داد کنگره در صورت تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران باید مسئولیت تقابل نظامی احتمالی با ایران را هم بپذیرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت اگر ایران در مذاکرات سرانجام جواب بله را نگوید وی اولین کسی است که برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران به کنگره خواهد رفت.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که به آمریکا سفر کرده است در این کنفرانس خبری درباره اثرات مخرب تحریم‌ها علیه ایران هشدار داد.

نخست‌وزیر انگلیس گفت او اولین نخست‌وزیر بریتانیا است که با رئیس جمهوری ایران دیدار کرده است.

وی درباره مذاکرات ایران گفت: «نباید با فشار بیشتر بر علیه ایران فضای مذاکرات را تحت تاثیر قرار بدهیم.»

کامرون در بخش دیگری از اظهاراتش گفت با چند سناتور آمریکایی تماس گرفته تا قانعشان کند که تحریم‌های بیشتر یا حتی تهدید به تحریم‌ها در شرایط فعلی مناسب نیست.

وی گفت: «تحریم‌ها به مذاکرات منتهی شد اما من با برخی سناتورها تماس گرفتم و گفتم که نظر بریتانیا این است که این اقدام کمکی به نتیجه رسیدن مذاکرات نمی‌کند.»