۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
اشتغال ایجاد کنید، همسریابی را خانواده‌ها بلدند

آیا دولت مراسم "بله‌برون" هم برگزار می‌کند؟!

با روند در پیش گرفته شده توسط دولت تدبیر و امید، چه بسا در آینده نزدیک، برگزاری مراسماتی مراسم خواستگاری، بله برون، عقدکنان، عروسی و پاتختی را نیز به عهده بگیرد!
کد خبر : ۲۲۱۴۳۹

"گروه فرهنگی صراط"-دهه هشتاد را می توان از یک جهت نیز دهه اپیدمی سایتهای دوست یابی و همسر یابی نامید.

به گزارش گروه فرهنگی صراط این سایتها که بعضا از پایبندی به اصول و موازین اخلاقی و اسلامی مبرا بوده و هستند، غالبا به صورت غیر قانونی فعالیت کرده و تحت عنوان یافتن همسر برای ازدواج دائم و موقت پروفایل کاربران را برای انتشار همه گونه تصاویری از خود و البته برقراری و پیشنهاد هر نوع رابطه خارج از چارچوبی باز می گذارند.

البته هستند در این میان سایتها و وبلاگهایی نیز که پایبند به شرعیات و موازین قانونی عمل می کنند. لکن با توجه به فضای اخلاقی موجود در اینترنت می توان به سادگی میزان مراجعه به هریک از این دو دسته سایتها را حدس زد.

اما شاید جالبترین خبر در این میان تلاش معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان باشد در راستای راه اندازی سایت همسریابی رسمی و دولتی!

این سایت که به گفته گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان تا یک ماه دیگر می شود؛ پاسخی است به پدیده سایتهای غیر قانونی که حالا تعدادشان به 300 عدد رسیده و همچنین پاسخی به گسترش فعالیت جدی رمالان و دعانویسان در مساله ازدواج جوانان!

گلزاری تاکید کرده که پلیش فتا نمی تواند با سیاتهای غیر قانونی فعال در این زمینه برخورد کند و نتیجه می گیرد تنها راه این است که دولت وارد مساله ازدواج شود!

باید گفت از آنجا که بنابر اغلب آمار ها و حتی بنا به تایید خود گلزاری بیشترین تقاضای ازدواج از جانب دختران است و بی پاسخ ماندن آن؛ به چنین مشکلاتی من جمله داغ شدن بازار این گونه سایتها و رمالان و دعا نویسان می گردد؛ بهتر است بجای ورود دولت به این آشفته بازار مضحک همسریابی به ریشه های پاسخ داده نشدن نیاز جوانان جامعه به ازدواج، بخصوص از جانب پسران توجه شود.

همین دوماه پیش بود که بنابر اعلام رییس مرکز آمار مشخص گردید نرخ بیکاری به نقطه بحرانی 10.7 از جمعیت فعال کشور رسیده است. نرخ بالای تورم در سالهای گذشته، رقم پایین اشتغال، رقم بسیار ناچیز وام ازدواج و سایر تسهیلات ازدواج، نرخ بالای مسکن و اجاره خانه همه و همه عوامل وارد نشدن پسران به ورطه هولانکی به نام ازدواج است! که این روزها بازار آن به شدت کساد شده است.

با درنظر گرفتن چنین مشکلات جدی در برابر مساله ازدواج که سد راه جوانان بوده و آن را به ورطه ای تبدیل کرده که پسرها از شنیدن نامش نیز واهمه دارند؛ آیا اندکی طنز گونه نیست که وزارت جوانان با پی گیری تاسیس سایت همسریابی تلاش دارد به مساله ازدواج ورود کند؟

مسلما ورود دولت به مساله ازدواج به عنوان سنتی که روند کاهشی خطرناکی به خودگرفته و تهدیدات جدی را متوجه سلامت جامعه می کند؛ الزامی است اما از طریق حل مشکلات جدی پیش روی ازدواج جوانان که گمان نمی رود یافتن گزینه مناسب از اهم آنها باشد.

با این شرایط،به نظر می رسد دولت تدبیر و امید، به جای پرداختن به موانع اصلی ازدواج، به اشتباه، خود فرآیند ازدواج را نشانه گرفته و با این روند، چه بسا در آینده نزدیک، با تاسیس سایت ها و نهادهای مشابه، برگزاری مراسماتی مراسم خواستگاری، بله برون، عقدکنان، عروسی و پاتختی را نیز به عهده بگیرد!

بهتر نیست مسئولین در راستای حل مشکلات اقتصادی پیش روی جوانان مجرد و افزایش تسهیلات ازدواج بکوشند و یافتن گزینه مناسب را بر عهده خانواده ها بگذارند؟