۰۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۴

قبور شهداي قزوين تخريب شد يا نشد؟

تاكنون مسئولان مربوطه خبري از بازسازي اين قبور نداده‌‌اند تا موجب تسكين دل‌هاي خانواده‌هاي شهدا شود.
کد خبر : ۲۲۱۸۶

به گزارش فارس 17 روز قبل تصاوير و فيلم‌هايي در تمام خبرگزاري‌ها، سايت‌هاي خبري و سيما منتشر شد كه قلب و دل هر مسلماني را به درد مي‌آورد.

موضوع اين بود؛ تعدادي از قبور شهداي انقلاب و جنگ تحميلي استان قزوين به دليل گودبرداري در محوطه امامزاده حسين (ع) قزوين تخريب شد.

چندي قبل اين عمل قبيح از سوي برخي از كشورهاي حاشيه خليج فارس براي برخورد با مردم و از بين بردن روحيه انقلابي آنها صورت گرفته بود كه نمونه آن كشور بحرين بود؛ بعد از بيداري موج انقلاب در كشور بحرين حكومت آل‌خليفه براي تضعيف روحيه مردم به تخريب قبور علماء پرداختند.

ولي زماني‌كه اين اتفاق تأسف‌بار در كشور ما افتاد جمعي از خانواده‌هاي شهدا با تجمع در محل حادثه خواستار توقف كار شدند؛ بعد از اين تجمع مسئولان استان قزوين در امامزاده حسين (ع) حاضر شدند.

از موضوع تخريب قبور شهدا بي‌اطلاع هستم
----------------------------------------------------------

اكبر نيكزاد، معاون امور عمراني استاندار قزوين در محل حادثه حاضر مي‌شود و از موضوع تخريب قبور شهدا ابراز بي‌اطلاعي مي‌كند.

وي مي‌گويد: متولي امور شهدا، بنياد شهيد است و اين در حاليست كه حتي بنياد شهيد نيز از اين موضوع اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند؛ كساني كه اين كار را انجام دادند بايد پاسخگو باشند و اگر رئيس اوقاف قزوين نيايد، رئيس اوقاف تهران بايد پاسخ دهد، هر كس مي خواهد به مزار شهدا دست بزند بايد با تمام مراجع هماهنگ شود، اينجا فقط موضوع پروژه عمراني نيست اينجا قبر شهدا بوده ‌و حتي اگر كسي بخواهد كار تزئيني نيز انجام دهد بايد هماهنگي لازم را به عمل آورد، اوقاف اگر كاري مي‌خواست انجام دهد بايد هماهنگي مي‌كرد و راهكارهاي آن ديده مي‌شد.

قرار بود در اين قسمت از حياط امامزاده حسين كف‌سازي صورت گيرد
-----------------------------------------------------------------------------------------

سعيد ميربها، فرماندار قزوين نيز در همان روز در محل حادثه حاضر مي‌شود و به خبرنگار فارس در قزوين مي‌گويد: با توجه به اتفاق صورت گرفته ابتدا از خانواده شهدا دلجويي مي‌شود و مسئولان بايد پاسخ دهند كه مجوز فعاليت عمراني را از چه كسي گرفته‌اند و به پاس احترام و دلجويي، قبور شهدا بايد مجدداً بازسازي و احيا شود.

وي مي‌افزايد: قبلاً گفته شده بود كه قرار است روكش در اين قسمت حياط را عوض كنند و در واقع در اين قسمت كف‌سازي صورت گيرد ولي شاهد هستيم اين عمق كار را انجام دادند، حتي در بازديدي كه بنده با آقايان استاندار و ابوترابي داشتيم، سفارش شد كه قبور آسيبي نبيند بنابراين اقدام يا به صورت خودسرانه انجام شده و يا با اطلاع مسئولان؛ كه بايد پيگيري شود تا عمق قضييه روشن شود.

اداره كل اوقاف بايد در مورد تخريب قبور شهدا پاسخگو باشد
------------------------------------------------------------------------

در ادامه اظهارات فرماندار و معاون امور عمراني استاندار قزوين در خصوص اين گودبرداري غير اصولي و تخريب قبور شهدا يدالله محمدبيگي، معاون اداري و مالي بنياد شهيد استان قزوين به خبرنگار فارس در قزوين مي‌گويد: با هماهنگي كه صورت گرفته بود، قرار بود سنگ‌هاي حياط امامزاده حسين (ع) برداشته شود و در واقع كف‌سازي صورت گيرد.

وي مي‌افزايد: روز گذشته مقداري گودبرداري صورت گرفت كه مورد اعتراض ما واقع شد و مقرر شد ديگر در بقيه محوطه گودبرداري نشود كه امروز مشاهده كرديم اين كار انجام شده و متأسفانه كسي از هيئت امناي امامزاده حسين (ع) جوابگو نيست.

محمدبيگي تأكيد مي‌كند: در اين قسمت از حياط امامزاده حسين (ع) مزار حدود 15 تا 16 تن از شهداي انقلاب و شهداي جنگ تحميلي واقع شده است.

تخريب قبور شهداي قزوين بدون هيچ هماهنگي انجام شد
----------------------------------------------------------------------

معاون اداري و مالي بنياد شهيد استان قزوين يادآور مي‌شود: در خصوص اتفاق صورت گرفته هيچ هماهنگي صورت نگرفته و هيئت امناي امامزاده حسين (ع) و اداره كل اوقاف و امور خيريه بايد پاسخگو باشند و ما با اداره كل اوقاف و امور خيريه تماس گرفته و نامه نيز زده‌ايم.

حسين يزدان‌پناه، مديركل بازرسي استان قزوين نيز گفته بود كه با عاملان اين موضوع طبق قانون برخورد مي‌شود.

با وجود اظهارات مسئولان قزوين و بعد از گذشت 11 روز از حادثه تخريب قبور شهدا حجت‌الاسلام علي محمدي سرپرست سازمان اوقاف به فارس مي‌گويد كه اين موضوع را از مدير اوقاف استان قزوين سؤال كنيد.

وي ادامه مي‌دهد: از موضوع تخريب قبور شهدا در امامزاده حسين (ع) قزوين اطلاع داريم ولي در موقع مناسب توضيحات لازم را ارائه خواهيم داد.

غلامي: تخريب قبور شهدا در قزوين صحت ندارد
-----------------------------------------------------------

اين در حالي است كه حجت‌الاسلام محمد غلامي، معاون بقاع متبركه سازمان اوقاف در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس ضمن تكذيب ادعاي تخريب قبور شهدا بيان مي‌كند: چنين چيزي نبوده است؛ در برخي از امامزادگان از جمله امامزاده شاهزاده حسين (ع) در قزوين از گذشته سرداب‌هايي بوده و جنازه برخي از افراد را به عنوان امانت در آنجا مي‌گذاشتند و دفن نمي‌كردند.

وي مي‌افزايد: اين جنازه‌ها دفن نمي‌شد تا زمانيكه راه عتبات باز شود، به آنجا منتقل شوند منتها اين راه باز نشد و جنازه‌ها ماند و به خاطر گذشت زمان استخوان‌هاي آنها مانده است؛ عده‌اي رفته‌اند خدام امامزاده حسين (ع) قزوين را كتك زده‌اند و استخوان‌ها را از سرداب بيرون آورده و فيلم گرفتند.

حجت‌الاسلام غلامي مي‌گويد: اين عده گفتند كه اين استخوان‌هاي شهداست بنابراين تخريب قبور شهدا در قزوين صحت ندارد.

پس از اين اظهارات معاون اوقاف، ‌پرسش‌هاي متعددي براي مخاطبان مطرح مي‌شود كه بالاخره آيا تخريب قبور شهدا صحت داشته است؛ اگر داشته چرا از سوي سازمان اوقاف تكذيب شده است؟ چرا بعد از 17 روز از گذشت اين موضوع، هنوز اخباري از بازسازي قبور شهدا در امامزاده حسين (ع) از سوي رسانه‌ها مطرح نشده است.

آيا ارائه خبري مبني بر بازسازي قبور شهدا نمي‌تواند موجب تسكين دل‌هاي خانواده‌هاي شهدا شود؟ اصلاً گروهي كه به تخريب قبور شهدا پرداختند چه كساني بودند و مجوز خود را از كجا گرفته بودند؟ چرا مسئولان هنوز به اين سؤالات پاسخي نمي‌دهند.

اين سؤالاتي است كه ذهن هر كسي را به خود مشغول مي‌كند؛ اميدواريم مسئولان مربوطه پاسخ مناسبي به سؤالات خانواده‌هاي شهدا ارائه دهند و موجب تسكين قلوب خانواده‌هاي آنها شوند.