۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹

آماده‌باش خاموش گارد ملی عربستان

منابع خبری در گرماگرم رقابت شاهزادگان سعودی برای تصاحب قدرت، از دستور رئیس گارد ملی عربستان برای آماده‌باش نیروهای تحت امرش خبر دادند.
کد خبر : ۲۲۲۵۲۱
صراط: سه هفته از بستری شدن «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در بیمارستان می‌گذرد اما خبر موثقی از زنده بودن یا نبودن او در دست نیست.

«مجتهد» فعال توئیتری که به انتشار اخبار محرمانه آل سعود مشهور است، در جدیدترین اخبار خود از ریاض اعلام کرد که «متعب بن عبدالله» فرزند ملک عبدالله، رئیس گارد ملی، به همه نیروهای تحت امر خود دستور آماده‌باش داده است.

به گفته «مجتهد»، متعب یک افسر به هر دسته تحت امر خود اعزام کرده تا از آمادگی آنان در وقت لازم اطمینان حاصل کند.

مجتهد در توئیتر گفت که متعب از اعلام رسمی آماده‌باش پرهیز می‌کند تا برنامه‌های او (که در حال رقابت با دیگر شاهزادگان برای رسیدن به قدرت است) فاش نشود.

رقابت با احمد بن عبدالعزیز و مدارا با محمد بن نایف

طبق این گزارش، متعب بن عبدالله یکی از رقبای خود را احمد بن عبدالعزیز، عموی خود می‌داند که مدت زیادی است ملک عبدالله او را برکنار کرده بود. اکنون که احمد به عربستان بازگشته است، متعب به او اجازه عیادت او از ملک عبدالله را نداده است.

مجتهد نوشت که منابع نزدیک به متعب به او گفته‌اند که از طریق شنود در منزل احمد بن عبدالعزیز و تماس‌های او اطلاع‌ یافته اند که بیشتر اعضای خاندان سلطنتی، حاضرند به جای مقرن بن عبدالعزیز که اکنون جانشین ولی‌عهد است، با او بیعت کنند.

طبق گفته مجتهد، متعب پسر ملک عبدالله اکنون بیم آن دارد که با اعلام مرگ پادشاه، بیشتر اعضای خاندان سعودی با احمد بیعت کنند و او فرصتی را که با کمک خالد التویجری رئیس دیوان سلطنتی برای تسلط بر قدرت به دست آورده، ناگهان از دست بدهد.

یکی دیگر از رقبای متعب، محمد بن نایف وزیر کشور است که گفته می‌شود متعب با او با نهایت مدارا و تعارف رفتار می‌کند و حتی زمان طولانی را در مصاحبت با او صرف می‌کند. به گفته مجتهد، منابع نزدیک به محمد بن نایف می‌گویند که او روابط خود را با احمد (عمویش) کاهش داده و به نظر می‌رسد متعب او را متقاعد کرده است که اگر احمد به قدرت برسد، او (محمد) را از منصب خود کنار خواهد گذاشت.

طبق این گزارش، آگاهان در عربستان می‌دانند که محمد بن نایف آنقدر ساده نیست که متعب بسادگی او را ببلعد و احتمالا قصد دارد از متعب حمایت کند تا موفقیتش را در به حاشیه راندن احمد تضمین کند سپس از او عبور کند.

با بستری شدن پاشاه 90 ساله عربستان سعودی در بیمارستان، و افزایش احتمال مرگ او، رقایت و کشمکش قدرت میان شاهزادگان سعودی به اوج خود رسیده است.

از سه هفته پیش تاکنون شایعات مختلف پیرامون خاندان سعودی افزایش یافته است و گزارشی تأیید شده از تحولات سیاسی یا حتی وضعیت بیماری و مرگ و زندگی ملک عبدالله وجود ندارد.

دیوان پادشاهی عربستان سعودی از دومین بیانیه خود درباره ملک عبدالله که دو روز پس از بستری شدن او در بیمارستان منتشر و در آن اعلام شد که شاه با کمک لوله‌های تنفسی نفس می‌کشد، موضع رسمی دیگری اتخاذ نکرده است.
منبع: فارس